Svar: Nattesøvn og søvnassociationer
3. februar 2022
Alder:
8 mdr.
Kære Katrine
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis meget gerne give dig lidt tanker med retur. Der er, som jeg ser det, ingen tvivl om, at flere ting spiller ind hos jer.
Der sker meget på et par måneder, og det betyder, at siden du skrev sidst, så er jeres dreng udviklingsmæssigt nu i separationsfasen. Han udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, og lige nu vil han godt kunne være ekstra tryghedssøgende, have behov for ekstra fysisk kontakt, nærhed, brug for at se dig, når han skal sove - og ofte vil han i denne periode også være ekstra brystsøgende - MEN - det er rigtig vigtigt, at du nu skærer amningerne gevaldigt ned og arbejder på at adskille bryst og søvn.
Jeres dreng har et søvnassociationsproblem (hvilket jeg ud af din overskrift godt kan se, at du ved), der handler om, at han er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af dit bryst og din favn, for at kunne sove. Du skal amme ham eller svøbe ham i dynen og gå rundt med ham i din favn - både for at han kan falde i søvn og også for at han kan sove sammenhængende og altså falde i søvn igen, når han har sine opvågninger i løbet af natten.
Vi har alle sammen søvnassociationer, altså bestemte ritualer i forbindelse med at vi går i seng og lægger os til at sove. Og søvnassociationer er vigtige, men de er ikke alle sammen lige gode...
Gode søvnassociationer er f.eks. at blive puttet i sin seng, med kærtegn, bamse, beroligende ord, godnatsang og lignende. Mindre gode søvnassociationer er f.eks. at skulle ammes i søvn, gås med i favnen, hoppes med på en pilatesbold eller lignende.
Søvnassociationer er gode, når de lærer barnet at falde i søvn selv. Når jeres dreng lærer at falde i søvn i sin seng og han forbinder sengen med det sted, hvor han skal sove. Søvnassociationer er mindre gode, når de gør ham afhængig af jer. Når du igen og igen er nødt til at amme ham eller tage ham op og gå rundt med ham, for at han kan sove. Han har lige så meget brug for sammenhængende nattesøvn, som du har og det er ikke godt for nogen af jer, at det kører, som det gør hos jer lige nu...
Ud over alder, udvikling og søvnassociationsproblemer, så er du også nødt til at se på jeres drengs mælkeindtag - han får alt for meget mælk. Du fortæller, at du ammer ham, hver gang han skal sove. Du ammer ham 2-4 gange i løbet af aftenen og 3-10 gange hver nat. Derudover så frirammer du i løbet af dagen, så han får en trøste-tørstetår, når han viser behov for det.
Det er dejligt, at du er så glad for at amme, men det er ikke længere hensigtsmæssigt, at han får så meget mælk. For det første, så ødelægger det hans evne til at sove - og for det andet, så går det ud over hans indtag af rigtig mad. Selvom du forsøger at energiberige maden, tilbyder ham mad i hånden og giver ham flere måltider dagen igennem, så påvirker mælkeindtaget hans indtag af rigtig mad - og han tager ikke på.
Det er derfor meget vigtigt, at du får sat hans mælkeindtag ned, og det er vigtigt, at du siger til dig selv, at det er okay og godt for ham, hvis han ikke længere bliver ammet så meget. Faktisk vil det være passende med 3 amninger i døgnet, med den alder han har, og det er jo tydeligt mindre, end han tilbydes nu. Og han ved det ikke selv - han søger naturligt brystet igen og igen, for det har han lært, og det er tryghed for ham - men det er ikke længere bedst for ham at blive ammet så meget, og det er du derfor nødt til at ændre på.
Det er normalt bedst, hvis man kan lave gradvise ændringer, men hos jer vil det ikke være muligt blot at skære en amning væk af gangen. Du er, med den alder jeres dreng har nu og hele jeres situation, nødt til at fjerne flere amninger på en gang. Jeg vil anbefale, at du i første omgang stopper med at amme ham formiddag og eftermiddag, men bibeholder amningen før middagsluren - og det er også slut med at friamme. Hvis han bliver brystsøgende, så tilbyd ham vand at drikke, så han stadig får væske. Og i stedet for amningerne skal han tilbydes mellemmåltider.
Det er rigtig godt, at han sover så godt i sin voksipose om dagen og falder i søvn, når I triller tur. Det skal du endelig holde fast i og bibeholde. Faktisk kunne du overveje, om du skal putte ham i voksiposen om aftenen, så han også sover i den om natten, da det lyder som om, at den er med til at give ham ro og han forbinder den med netop at skulle sove - den er en god søvnassociation:)
Det er også rigtig godt, at du forsøger at putte ham med abebamsen, så den bliver en genkendelig del af putningen og dermed en søvnassociation på sigt - men han er for lille til at kunne bruge den bevidst. Det sker ofte først i 12-18 måneders alderen, så der er rigtig lang tid til, og det er sandsynligvis derfor du oplever, at den ikke rigtig virker endnu. Det er dog rigtig fint, at du bruger den, så den bliver en naturlig del af putningen på sigt.
Han skal have mere mad og vand hele dagen igennem, så du sikrer dig, at han ikke vågner og søger brystet om natten, fordi han reelt er sulten. Jeg vil også anbefale dig, at du indfører en godnatgrød om aftenen, som kan mætte ham lidt mere og dermed være med til at sikre, at han ikke vågner, fordi han er sulten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop. Tilbydes her både mad i hånden, små brødhapsere og lignende som han selv kan sidde og spise, og du følger efter med lidt frugtmos ved siden af.
Puttes til formiddagslur - puttes i sin voksipose og i barnevognen, som I plejer, og skal ikke ammes først
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres også med ½ hårdkogt æg, små bidder af frikadelle (kød/fiskedelle), lidt godt kogte pastaskruer og lignende, som han selv kan sidde og spise - og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Ammes - og puttes i voksiposen og puttes så i barnevognen til en god lang middagslur.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop. Skal ikke ammes her...
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i hånden, små hapsere og også stadig mos, som du giver på en ske, så han fyldes ekstra op. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. Alt sammen ca. 1 time før putning. Det kan være med til at give større fysisk ro, når han skal sove og dermed være med til at gøre, at han sover lidt mere roligt.
ca. 19.30 tilbydes han en godnatgrød - det kan være en flerkornsgrød, øllebrød, havregrød, mysligrød eller lignende lidt grovere grød. Vand af kop.
Får børstet tænder, hvis han har tænder...
Ammes og puttes til natten ca. kl 20. Puttes evt. i voksiposen, påklædning tilpasses, og det samme gør værelsestemperaturen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes herefter tilbage i egen seng. Og så skal han så vidt muligt ikke ammes efter midnat.
Du skriver, at du om aftenen ammer ham liggende i egen seng og at du "lægger overkroppen ind", hvilket fungerer godt. Det betyder, at du står lænet ind over hans tremmeseng? Det lyder rigtig hårdt og jeg forstår godt, at du på den måde har ønsket at lære ham at sove i egen seng og netop give ham egen seng som en søvnassociation, men han er stadig afhængig af brystet. Det er meget vigtigt, at han ikke ammes i søvn, heller ikke i sin seng, men at han forbinder sengen og ikke brystet med stedet, hvor han skal sove. Derfor vil jeg anbefale dig, at du sætter dig på en stol ved siden af hans seng, ammer ham og lige før han sover helt, så putter du ham over i sengen. Voksiposen kan forhåbentlig hjælpe jer her, så han ikke oplever skiftet fra din favn og ned i sengen helt så voldsomt og derfor lettere kan sove videre - og ja, du skal altså amme ham, når han ligger i voksiposen lige nu.
Hvis og når han vågner om natten, og bare slet ikke kan finde videre i søvnen, er det så muligt, at du lægger dig med ham f.eks. på en madras på gulvet i børneværelset? Det kunne være en måde at give ham ekstra nærhed og tæt kontakt - men uden at du behøver amme ham igen og igen, og uden at du behøver gå rundt med ham i dine arme. Det kunne være en måde at lære ham at sove stille på og samtidig lære ham at sove på sit værelse. Jeg tænker, at det må være et forsøg værd, og du skal naturligvis tage ham ud af voksiposen, hvis han vågner op, græder og på den måde søger dig. Men måske vil tiden mellem opvågningerne blive mindre, når han ligger i voksiposen... og samtidig også tilbydes mere mad hele dagen igennem, så han ikke behøver brystet så meget.
Der er naturligt også den mulighed, at I lader far tage sig af lillebror efter midnat, så far er på værelset med ham og amning på den måde er udelukket. Netop for at give mere plads til rigtig mad i maven, når dagen så starter og på den måde gradvist få øget indtaget af mad, nedsat behovet for brystet og dermed også få bedre søvn.
Så svaret på, hvordan du får ham videre i søvnen i sengen, og hvordan du undgår at skulle gå med ham om natten, er altså, at du skal indføre nye søvnassociationer, en ny måde at falde i søvn på - og det betyder, at bryst og søvn skal adskilles. Han skal have mere rigtig mad og lære at han godt kan falde i søvn uden at have brystet i munden og uden at skulle være i din favn, skulles gås rundt med.
Og du får ham også til at spise mere, ved at stoppe med at amme så meget, fordi de mange amninger simpelthen fylder i maven på ham. Det er netop vigtigt, at give plads til anden mad i maven:)
Og så spørger du, om du skal skære midt-nat amningen væk, selvom han ikke tager på - og ja, du skal faktisk skære flere amninger væk. Du skal prøve at komme væk fra tankegangen om, at "noget skal han jo have" eller "det er godt, at han får sin mælk, når han ikke tager på" osv. Og i stedet tænke, at det nu er vigtigt, at du skaber plads i maven til mere rigtig mad hele dagen igennem. Og at der naturligt er en sammenhæng mellem måden han falder i søvn på, hjælpes igennem søvnen, når han vågner, hans madindtag og amning.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg ved godt, at det er svært og bliver en stor ændring hos jer - men jeg tænker, at det er den vej, du/I er nødt til at gå nu.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske