Brev:
Nattesøvn og søvnassociationer
3. februar 2022
Alder:
8 mdr.
Nattesøvn og søvnassociationer
Kære Helen.
Jeg er nødt til at skrive til dig igen, da vi fortsat har en del søvnudfordringer og søvnassociationsproblemer.
Lillebror vågner fortsat en del om aftenen og natten. Han vågner konsekvent 20-30 min efter han er puttet, uanset hvor meget han er ammet og har spist i løbet af aftenen. Herudover vågner han 2-4 gange inden jeg selv går i seng ved 23-tiden. Om natten er det meget forskelligt, men vågner mindst 3 gange pr. nat, nogle gange helt op til 10 gange pr. nat. Så jeg er efterhånden noget træt…
Når han vågner, uanset tidspunkt, har jeg rigtig svært ved at få ham til at sove igen uden at amme ham. Jeg prøver at berolige ham i sengen med en hånd på brystet, sang, lægge hovedet ind til hans osv, men han kører sig selv mere og mere op. Spjætter med arme og ben og sparker dynen af. Han kører sig selv mere og mere op og græder til sidst. Så må jeg tage ham op og trøste. Det eneste der hjælper, er at svøbe ham i dynen og gå rundt med ham enten i soveværelset eller stuen indtil han sover eller vil ammes igen. Hvis jeg sætter mig, brokker han sig og lægger sig i hvert fald ikke til at sove. Så kunne jeg vente flere timer på at han vil lægge sig til at sove, og det holder min tålmodighed ikke til. Så selvom jeg prøver at få ham videre i søvnen i egen seng er det eneste der virker at amme eller gå med ham – ikke så godt. Hvordan får jeg ham videre i søvnen?
Vi har øvet og han bliver nu ammet liggende i egen seng (hvor jeg kan lægge overkroppen ind) både aften og nat, det fungerer for det meste ret godt, selvom jeg ender med mest at amme fra venstre bryst. Indimellem slipper han brystet selv og lægger sig til at sove – dejligt. Han er dog begyndt ofte at slippe brystet og lægge sig til at sove, men 5 sekunder senere vågner han igen og virrer med hovedet og spjætter med arme og sparker dynen af. Han søger ofte brystet igen, men er ikke mere sulten og bliver ved at tage brystet i munden og slippe igen. Hvis jeg pakker det væk bliver han sur, men han er også frustreret over gerne at ville sutte, men ikke være mere sulten. Han vil ikke bruge sut, selvom vi har forsøgt det en del. Det ender oftest med at jeg må tage ham op.
Jeg har selvfølgelig forsøgt at tage brystet ud af munden på ham før han falder i søvn, men det er enormt svært at se hvornår han falder i søvn, da jeg har indtryk af at den sidste ¼ af måltidet spises mere eller mindre i søvne. Når han stopper med at sutte, tager jeg brystet ud af munden på ham. oftest tager han selv fat igen, andre gange sover han videre.
Vi har fast putteritual og han bliver får sin abe-bamse når han kommer ind i sengen, han smiler til den og krammer den, men så snart han skal ammes smider han den væk. Jeg lægger den mellem os når han bliver ammet, så han kan ligge sammen med den og forhåbentlig forbinde den med søvn, men det virker ikke rigtig endnu. Han bliver puttet kl. 20 og vi står op kl. 6. I weekender sover han ofte til kl. 7-8 stykker, men i hverdagene vågner han sammen med os.
Om dagen går det rigtig godt. Han falder ikke længere i søvn ved brystet (næsten). Her bliver han ammet, puttet i voksiposen i barnevognen med en stofbog og en bamse. Så triller vi et par ture i indkørslen og når han bliver døsig stiller jeg ham på terrassen, for at han kan falde i søvn. Nogle gange lykkes det, de fleste gange må jeg trille lidt mere, men det tager ikke mange minutter før han sover. Han sover ofte 2-3 timer uden at vågne, men hvis han vågner før, kan han ofte finde videre i søvnen selv, ellers triller jeg lidt igen. Så han kan jo godt sove om dagen, hvorfor så ikke om natten?
Jeg vil gerne til at skære ned på natamningerne, men er noget nervøs ved det, da han ikke tager på for tiden. Faktisk har vægten ikke flyttet sig i 3 mdr. Han får fast 3 måltider om dagen og jeg er begyndt med mellemmåltider også. Han kan bedst lide at spise selv, både brød med pålæg, kartofler, pasta og af den mad vi får. Jeg putter rigeligt fedtstof på, og så mader jeg ham med grød/mos undervejs og til sidst for at han er fyldt helt op.
Han spiser ikke ret meget om morgenen og de øvrige måltider afhænger meget af humøret, men han kan godt lide måltiderne og er nysgerrig på forskellige smage og smager på alt jeg sætter foran ham. Jeg kunne dog godt tænke mig at han spiste lidt mere. Jeg friammer ved siden af. Han vil gerne have en lille ammetår når han vågner og ammes inden han skal sove, indimellem også en lille tår derimellem. Han ammes fra et bryst ad gangen, jeg prøver indimellem at tilbyde det andet, men det kan han ikke spise.
Så mine spørgsmål er:
Hvordan får jeg ham videre i søvnen i sengen?
Hvordan får jeg ham til at sove om natten uden at gå med ham?
Hvordan får jeg ham til at spise mere?
Skal jeg forsøge at skære midt-nat amningen væk aktivt nu, selvom han ikke tager på?
Venlig hilsen Katrine
PS han trives og udvikler sig fint, er glad og nysgerrig selvom han ikke tager på.