Brev:
Udfasning af amning ift. overgangskost og søvn
1. februar 2022
Alder:
6 mdr.
Udfasning af amning ift. overgangskost og søvn
Kære Helen
Jeg har to forskellige emner jeg ønsker nogle gode råd til. Jeg ved at man skal sende et emne pr. brev, men der er en sammenhæng i vores udfordringer, hvorfor det er svært at beskrive dem fuldstændigt hver for sig. Sig til hvis jeg alligevel skal forsøge at splitte det op i to breve, så gør jeg gerne det.
Vores ene udfordring handler om overgangskost og amning og den anden om amning, søvn og putning. Begge tager dog udgangspunkt i, at jeg gerne vil begynde at udfase amningen og også meget gerne forsøge at ændre på vores søns mange opvågninger om natten. Der er lidt over 3 mdr. til han starter i vuggestue og 4 mdr. til jeg starter på job, så tænker at det er smart at begynde så småt nu her.
Først en beskrivelse af vores dreng ift. mad/amning:
Vi har en rigtig glad dreng på 27 uger. Han er en stor dreng og vejer knapt 10 kg og er 72 cm lang. Han vejede 3290 ved fødslen og var 53 cm lang. Han har taget på siden dag 1. Amningen har kørt fra dag 1 og gør det fortsat. Han er blevet fuldammet til han var 5,5 md.
Han har aldrig afvist brystet og gør det heller ikke når han spiser. Jeg tager ham fra, når han begynder at holde pauser eller døser hen. Af og til brokker han sig lidt, men oftest brokker han sig ikke.
Vi har været igang med grød/mos i lidt mere end to uger. Vi har netop (i dag) tilføjet et tredje måltid (morgen _ Han spiste kun få skefulde). Han spiser generelt ikke voldsomt meget af det, men måske hvad der svarer til max 1/2 dl.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud, men det varierer fra dag til dag +/- 1 time:
Kl. 05.40-06.30: Står op - Her ammes han hvis det er før kl. 6, da jeg ofte forsøger at få ham til at sove videre. Det lykkedes sjældent. Hvis det gør sover han ofte en times tid mere. Hvis det er efter kl. 6, står vi op.
06.45: Får grød (havregrød, øllebrød, fuldkornsgrød mv.) med frugtmos og vand af kop (ammes efterfølgende hvis han virker sulten)
Vi leger
Kl. 07.45-08: Ammes, puttes til lur i barnevognen
Kl. 08 - 09.15: Sover 1. lur - den er gennemsnitlig 1 t. 15 min - 1.t 30 min lang og nogle gange 2 timer.
Kl. 9.15-10.00 (alt efter hvor længe han har sovet): Har indtil nu fået grød (havregrød, øllebrød, fuldkornsgrød mv.) med frugtmos og vand af kop (ammes efterfølgende hvis han virker sulten). Skal i dag have grøntsagsmos, da vi har tilføjet det ekstra morgenmåltid.
Vi leger
Kl. 11.30-12: Han ammes og puttes til 2. lur i barnevognen
Kl. 11.45-13.15 (cirka): Sover 2. lur - den er gennemsnitlig 1 t. 15 min. - 1 t. 30 min. lang, men kan af og til også være 45 min eller to timer, det svinger.
Ammes (afhængigt af lurens længde)
Vi leger
Kl. 15.30-16: Ammes og puttes til 3. lur i barnevognen
Kl. 15.30-16.30: Sover 3. lur - den afhænger meget af de to første lure og kan være alt mellem 30 min og 2 timer lang. Puttes han indendøre er den ofte kort og i barnevognen lidt længere. Han kan være svær at putte indenfor til 3. lur.
Vi leger
Kl. 17.30: Får mos og vand af kop (evt. appelsin båd/agurk i hånden).
Vi leger
Kl. 18.30-19: Vi begynder på putteritualet: Ren ble, nattøj, ammes i stuen.
Kl. 19-19.30: Puttes til natten i eget værelse.
Kl. 22: Vågner 1. gang - Får sut og sover videre
Kl. 23.30: Vågner 2. gang - Ammes (kan ikke få ro på ham uden)
Herefter vågner han cirka én gang hver 2. time. Nogle gange lidt oftere og andre gange lidt mindre. Nogle nætter ammes han hver gang han vågner, for at få ro på ham og andre gange lykkedes vi med shh... shh... og en hånd på maven.
Mine spørgsmål til overgangskost og amning:
- Hvad en en god plan for hvordan vi går frem med maden? Hvor hurtigt skal man gå frem? Og hvordan?
- Skal han ammes efter måltidet, når han nu ikke spiser så meget?
- Ammes han for meget i løbet af dagen?
- Hvornår kan man pille amninger væk i løbet af dagen? Hvor meget skal han cirka spise af den faste føde. Det er selvfølgelig individuelt, men hvad kan man prøve at forholde sig til?
Nu en beskrivelse af vores dreng ift. søvn og putning:
Han har altid været nem at putte i langt de fleste perioder. Både om dagen og om natten. Om dagen trilles han i barnevognen. Ofte kortvarigt - mellem 2 og 15 min og så sover han. Det er altid nemmest at få ham til at sove ved første lur. Puttes han på eget værelse til den sidste lur, er han som tidligere nævnt sværere at få til at sove.
Han sover 3 lure om dagen. Det er som nævnt meget forskelligt hvor lange de er. Men typisk sover han i gennemsnit 3,5 - 4 timer om dagen.
Han ammes aldrig i søvn (og blev det kun som helt spæd). Han lægges altid i både barnevogn og egen seng når han er vågen. Det samme gælder når han er ammet om natten. Han begynder at blive pylret efter 2 til 2 timer 15 minutters vågentid.
De første 3-4 mdr. sov han et langt første stræk på 4-6 timer, hvorefter strækkene blev kortere og kortere ud på morgenen. Da han blev omkring 4 mdr. ændrede dette sig og han begyndte at vågne cirka én gang i timen til hver 2. time. Nu virker det som om at det ofte er hver 2. time han vågner. Sådan har det været i nogle uger.
Han blev puttet i hans bedside crib i lidt over de første 5 mdr indtil han blev for stor. Herefter puttede vi ham i hans seng på eget værelse, da forholdene desværre ikke er til at hans seng kan komme ind i soveværelset. Det gik rigtig fint. Han lå ofte og legede lidt inden han faldt i søvn. Han kunne godt være sværere at få til at sove igen om natten, men ofte kunne vi lægge ham efter amningerne, hvorefter han så lige lå og rodede lidt rundt inden han lagde sig til at sove igen. Det var uden gråd. Hvis han klynkede lidt, så var en hånd på maven nok.
Han græder generelt sjældent og når han gør har det været ganske kortvarigt. Han kan sagtens brokke sig og klynke, hvis han fx ikke kan nå legetøjet, har en bøvs på tværs eller lignende.
Nu er vi så rendt ind i nogle udfordringer. Over de seneste dage (måske cirka 10 dage) har han været sværere at få til at sove videre om natten. Det startede med, at han var mere urolig, lå og legede osv. inden han sov videre. Nu er han så også begyndt at græde mere, når han lægges tilbage i sengen. Det startede i det små og er så gradvist blevet værre. I starten tog vi ham med ind i vores seng midt på natten, da han var nemmere at få ro på der. Nu da han er begyndt at græde mere er vi begyndt at tage ham med ind i vores seng omkring midnat, hvor han nemt falder til ro og sover videre - med sut og en hånd på maven.
Det er vi ret frustrede over. Vi vil helst ikke vil give ham en vane han egentlig aldrig har haft, da han aldrig tidligere har sovet i vores seng, men i bedside crib påsat sengen (det var selvfølgelig også tæt på mor).
De seneste 3 dage har han været rigtig svær at putte. Han græder og vi har ham oppe og nede mange gange. Han stopper ikke før han bliver ammet (igen). Vi er meget frustrerede da vi ikke er vant til en grædende baby på den måde. Det samme gør sig gældende om natten når han vågner. Vi har altid kunnet putte ham på 5-15 min. Nu kan det tage noget længere tid (indtil han ammes på ny).
Vi kan ikke helt forstå hvorfor det pludselig har ændret sig så meget og tænker om der er noget vi bør/kan gøre anderledes samtidig med, at jeg gerne vil fase amningerne om natten ud.
- Hvordan ser du på vores dagsrytme (Som beskrevet ovenfor) ift hans nattesøvn? Hvis han sover for meget om dagen, må man så vække ham fra hans lure, så de ikke bliver så lange. Særligt hvis det er tredje lur der nærmer sig 2 timer? Eller hvordan arbejder man bedst med dagslurene?
- Skal vi ændre vores måde at putte ham på? Ritual og mad? Skal han ammes i hans eget værelse i stedet for stuen (som vi har gjort fra han var omkring 2,5 md.)? Vi har altid skiftedes til at putte ham uden problemer, men nu da han skal ammes igen, så har jeg taget over for far, når gråden ikke stoppede.
- Skal vi prøve at holde fast i det med egen seng og så blot bruge mere tid på at putte ham, både om natten om aftenen? (Grunden til vi tager ham med ind i vores seng, er nok ofte fordi det er den "lette" løsning at få ham til at sove der.
- Hvordan begynder vi at skære amningerne ned om natten? Har det noget at sige ift hvor meget fast føde han får om dagen? Kan man lægge en plan? Og hvad skal man holde øje med?
- Er det for meget både at fase amningerne ud og arbejde på at sove hele natten i egen seng på én gang? Hvad kan en god plan for dette være?
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
en frustreret mor (og far)