Brev:
Overgang til egen seng og værelse
31. januar 2022
Alder:
21 mdr.
Overgang til egen seng og værelse
Hej Helen,
Tak for dine tidligere svar.
Vi har nu brug for lidt hjælp til overgangen til egen seng. Vores søn er 21 måneder, og vi vil gerne prøve at putte ham i egen seng på eget værelse. Lige nu er putterutinen at vi skifter ble, børster tænder, læser bøger, og en af os putter med ham i vores store seng (med lidt godnatsange og hans bamse) og sover ved ham natten igennem.
Vores søn har altid været meget urolig ved puttetid, og kravler rigtig meget rundt i sengen. Han ligger ovenpå os, kysser os, kravler rundt, sparker lidt til væggen, hiver lidt i vores tøj, kaster sin bamse på gulvet etc. inden han falder i søvn. Det tager oftest 1-1½ time før han falder til ro. Som regel er han i godt humør, det tager bare lidt lang tid før han falder i søvn. Han tager en lur i vuggestuen der som regel er 1½-3 timer. Ofte vågner han kl. 14 fra lur, og vi starter med at putte ham ved 19-19.30 tiden om aftenen.
(For kontekst: så har han haft kolik da han var mindre, derfor vuggede vi ham i en lang periode i armene og har tidligt brugt nærvær meget. At ligge med ham i sengen har været næste trin efter vuggen i armene)
Nu vil vi gerne putte ham i egen seng, på eget værelse. Spørgsmålet er så, hvad overgangen her bør være.
Vi er jo lidt bange for han bare kravler ud af juniorsengen (vi har købt en lav juniorseng med sengehest) da han jo har kravlet meget rundt i den store seng. Er det bedst at ligge ved siden af ham på en madras, eller vil han så forsøge at kravle ned til os? Eller er det bedre, at vi sidder på en stol ved siden af sengen, indtil han er faldet i søvn? Vi kan ikke helt se, hvordan denne overgang kommer til at fungere mest gnidningsfrit. Han har aldrig gidet at sove med dyne, den sparker han bare væk.
Eller er det et for stort skridt med både værelse-skift og senge-skift?
Vi kunne godt bruge lidt input hertil.
Som altid er dit svar meget værdsat, og tusind tak på forhånd.
Med venlig hilsen
Ane