Svar: Søvn og amning - part II
30. januar 2022
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage, og jeg vil naturligvis meget gerne uddybe:)
Det er super godt, at jeres dreng puttes vågen i barnevognen og kan falde i søvn i den inden for 5 minutter. Super godt - hold endelig fast i dette! Prøv dog at introducere mellemmåltid før f.eks. formiddagsluren, så amningen inden gradvist kan komme til at fylde mindre og mindre, når han bliver 7 måneder, vil det nemlig være rigtig godt, at denne amning helt undværes, og mellemmåltidet erstatter mælkemåltidet her :)
Det er også super godt, at du sover med natkjole eller t-shirt, så du styrer, hvornår han kan blive ammet. og det er helt okay, at du ligger og ammer på ryggen, hvis det fungerer bedst sådan - men prøv om du gradvist kan komme til at amme ham liggende på siden, så måden, han falder i søvn på, vil minde om den måde, han vil kunne puttes på i egen seng. Og så han gradvist vænnes til at falde i søvn liggende ved siden af dig og ikke ovenpå dig - altså som led i at øge den fysiske afstand mellem jer skridt for skridt:)
Det er super godt, at du ikke går rundt om aftenen og natten, og at du forsøger at undgå vugning. Hvis han skal vugges, så prøv om du kan gøre det med dine hænder, imens han ligger ned, så du med hænderne på hans hofte vipper og vugger ham lidt og på den måde luller ham ind i søvnen - der hvor du ønsker, at han skal sove.
Det er helt okay, at du lige nu triller barnevognen, han falder i søvn i løbet af 5 minutter, og det fungerer rigtig godt - det skal du ikke ændre på lige nu. En ting af gangen og det fungerer for jer! Det er super dejligt, at I har fået barnevognen ind som en fast del af hans putteritual, det er guld værd, også når han bliver ældre.
Mad i hånden er vigtigt, fordi det er med til at stimulere ham mundmotorisk og også gøre ham parat til skemaden, når du så følger efter med den. Så han netop åbner munden mere og er klar over, at det er spisetid. Start derfor hvert måltid med lidt mad i hånden, så lidt vand at drikke - og så lidt skemad :)
Blød frugt er f.eks. melon, bløde appelsinbåde, måske også små bidder af lidt hindbær eller en kogt pærebåd, måske lidt kiwi.. Og frugtmos kan du koge af al slags frugt og bær, eller du kan købe det færdigt på glas eller klemtube :)
Kød og fisk skal koges eller tilberedes i ovn. Det er en god idé at starte med hakket kød og start gerne med de lyse og milde kødtyper, som f.eks. kylling og kalkun, stille og roligt kan du så udvide med svinekød, kalvekød, oksekød, lammekød. Du kan lave kødboller, som koges og så komme en kødbolle i grøntsagsmosen.
Med hensyn til fisk er det godt at varierer mellem de forskellige fede fisk som laks, sild, makrel, og de magre fisk som torsk, torskerogn og rødspætte. Du må kan koge et stykke lys fisk som f.eks. torsk eller rødspættefilet og hakke det meget fint, før du kommer det i grøntsagsmosen. Du kan også koge fiskeboller og komme en sådan i mosen, eller du kan lave fiskefrikadeller og bruge indmaden af den (når han bliver ældre, vil han kunne spise det hele).
Du må meget gerne bruge frisk fisk fra fiskehandleren eller fra frost, eller du kan bruge fisk fra dåse eller glas. Han må dog ikke få tun og du skal også gå udenom røget fisk.
Jeg synes faktisk, at du skal forsøge, om ikke du kan trække tiden mellem måltiderne og amningerne lidt. Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis han om dagen lærer, at det er helt okay at vente lidt på amning og ikke automatisk lægges til brystet, men måske tilbydes lidt vand af en kop eller lignende i stedet.
Det er helt naturligt for ham at få brystet, før han skal sove, men hvis han har "ventet" lidt, så vil han måske spise mere effektivt, når han så tilbydes brystet, og det vil således også kunne gøre, at han efterfølgende så kan sove et længere søvnstræk, før han vågner igen. At du ikke ammer ham en halv time efter frokost, men måske først kl 13.30 og i stedet tilbyder lidt vand, hvis han virker søgende, og at du ikke ammer ham om aftenen en halv time efter maden, men først kl 20, når han skal puttes, tænker jeg altså godt vil kunne være med til at påvirke nætternes forløb. Selvom børn som udgangspunkt skal have fri adgang til brystet, så er det også helt okay, at de lærer, at de også kan drikke og spise andet end mors mælk.... Forhåbentlig kan det være med til at gøre, at han ikke behøver søge brystet hver halvanden time natten igennem, men finder ud af, at det faktisk er helt okay at vente lidt, du er der jo stadig, du lytter til ham, du reagerer og du er der for ham - også selvom han ikke får brystet hver gang:)
Jeg vil anbefale dig meget to af mine bøger "Helens bog om Børn & Mad", hvor du guides igennem måned for måned, og der er opskrifter osv. som I kan følge - og det er retter, som I alle tre kan spise. Og "Helens bog om Børn & Søvn", hvor du kan læse meget mere om søvnen i forskellige aldre, søvnassociationsproblemer, hvordan I kommer væk fra amningen om natten osv. Begge bøger er kommet i en ny udgave, og det vil være en god idé at få fat i de nyeste, så alle retningslinjer er up to date :)
Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke og fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske