Brev:
Hjælp til søvnrutine
6. oktober 2021
Alder:
10 mdr.
Hjælp til søvnrutine
Hej Helen.
Vores skønne datter der om få dage fylder 10 måneder skal starte i institution her d 1. November og selv der selvfølgelig er næsten en måned til begynder vi at stresse lidt over vores datters døgnrytme som den seneste halvanden måned er helt skæv - fordi der simpelthen ikke rigtig er nogen rytme i hendes søvn.
I det meste af hendes liv har vi kigget på klokken i forhold til lur og sengetid men i høj grad også vågentid og hendes adfærd. Og det begynder så småt ikke rigtig at fungere mere.
Vi har typisk 2 slags dage;
1. Hun sover 12 timer om natten 19-07, og typisk kun 1,5 time for delt på 2 lure ca kl 10.00-10.45 og 13.30-14.30
2. Hun sover 8-9 timer om natten 19-4 (hvis vi er heldige kl 5) Og de dage kompensere hun jo med væsentlig længere formiddagslur, typisk 2,5 time.
Når hun vågner ved 4-5 tiden om morgenen har vi prøver alt for at få hende til at sove videre; vi tager hende ind i dobbeltsengen, vi tilbyder hende mælk (som bare gør hende endnu mere frisk) - prøver at hjælpe hende videre i søvnen i hendes egen seng - intet hjælper, på trods af at hun er tydelig træt og oftes ikke holder mere en 1,5 time inden hun skal sove igen.
Og hvis det fortsætter så bliver det er problem når hun skal i vuggestue for så skal hun jo nærmest have første lur inden hun skal afleveres og det kan ikke nås.
Det er svært at gøre vores dag op fordi tiderne skifter så meget, men hun får typisk 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider i løbet af dagen. Hun spiser godt og spiser stort set alt slags mad men det består typisk af grød til morgenmad, rugbrød m. Pålæg, æg, avokado, kogte gulerødder (eller lign) til frokost, familiens aftensmad og frugt og bolle til mellemmåltid.
Hun får mælk til eftermiddagslur og ved puttetid - hun har selv fravalgt drømmeflaske.
Hun er super godt med motorisk og tog allerede sine første skridt (uden at holde fast i noget) da hun lige var fyldt 9 mdr - så det går næsten for stærkt - nu hun kan typisk gå 6-7 skridt før hun sætter sig ned på numsen igen. Hun kravler kun hvis hun ikke kan stå op og holde fast i noget mens hun går.
Men det korte af det lange er; hvordan pokker kommer vi tilbage på sporet så hun ikke vågner kl 4 om morgenen. Skal vi til at vække hende fra de lange lure? Hvilket vil betyde at hun er en rigtig pylret baby. Skal vi til at kører helt faste puttetiden (se på klokken) uanset hvornår hun er stået op - hvilket jeg har svært ved at se for mig.
Hun er en baby der intet problem har med at falde i søvn nede i stuen med musik i baggrunden, legetøj på gulvet og generel støj - hvis hun er træt så er hun træt (hun er begyndt at bruge sut efter ammestop - så den hjælper hende meget til at få ro) Ligesådan så er hun svær at få ned når ikke hun er træt - som så mange andre børn tænker jeg.
Det skal lige nævnes at hun har været ramt af både rs virus og nu lungebetændelse - men det ustabile søvnmønster startede inden og på trods af sygdom har hun hele tiden været en glad baby der ikke har været synderlig plaget af det.
Jeg ser frem til at hører fra dig.