Svar: Søvnrutiner efter sygdomsforløb
30. september 2021
Alder:
6 mdr.
Kære S.
Tak for dit brev :)
Og ØV! der er bare ikk noget som sygdom, der kan ødelægge ellers så gode vaner og især hånd-mund-fod-syge - det gør bare rigtigt ondt i munden, svier og det har tydeligt været rigtig svært for jeres lillebror både at sutte, die og dermed spise... øv!
Det lyder som om, at I skal have gjort lillebror tryg ved søvnen igen. Og det er han, hvis han stadig ammes som en del af sit putteritual. Om dagen vil det være rigtig godt, at du ammer ham og derefter putter ham i barnevognen. Du må gerne tage kalechen ned og lade ham ligge og kikke ud, hvis det gør, at han så falder til ro og kan overgive sig til søvnen. Du må også meget gerne lade ham sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og så først lægge ham ned, når han tydeligt viser sig parat. Begge måder er gode til at vænne ham til at adskille bryst og søvn :)
Om aftenen (eller f.eks. en gang imellem før middagsluren) må du meget gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen. Du må meget gerne ligge og amme ham, det er faktisk en god idé at gøre det på denne måde, fordi han så lærer at falde i søvn liggende ned og liggende stille. Fremfor at du f.eks. begynder at gå rundt med ham i armene, hopper på en pilatesbold, kørere ture i bilen ;)
Det er dog rigtig godt, hvis du kan forsøge at trække brystet til dig, før han sover helt, så han ikke falder i søvn med brystet i munden, men slipper brystet og først derefter falder i søvn. Det vil være rigtig godt, hvis du kan nå dertil, hvor han dier hos dig, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover.
Han ligger i en bedside ik? Det vil være rigtig godt, hvis han på sigt kan komme over i egen seng koblet til din seng, så han ligger lidt på afstand af dig og ikke selv kan søge brystet, men så han stadig kan mærke dig. Du må gerne lægge en beroligende hånd over på ham, så han netop fornemmer, at du stadig er der - og på den måde forsøge med din nærhed at holde fast i at han ikke skal ammes mere end hver 3-4 time. Det lyder dog som om, at du lige nu skal lade ham falde i søvn hos dig om aftenen og først sen aften flytte ham i egen seng. Og så naturligt stadig forsøge at give ham mad nok hele dagen igennem.
Start med at give ham mad i hånden - bløde appelsinbåde, ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende, som han selv kan sidde og sutte på, suge saften ud af, opbløde med spyt, gnaske i - og følg så efter med lidt grød og mos på en ske. Giv ham også vand at drikke til alle måltider og gerne også som tørstslukker ind imellem, så du på den måde forsøger at holde interessen for den rigtig mad og samtidig sikre ham lidt ekstra væske, så han af den grund ikke behøver søge brystet ekstra meget.
Det er helt naturligt, at han har valgt brystet eller den udmalkede mælk på kop i den periode, hvor han har haft blærer i munden, men nu hvor han er rask, så er det godt, hvis du kan forsøge at komme lidt væk fra hyppige amninger og tilbage på sporet. Og det er helt okay, at det kan føles som at starte forfra, sådan er det - og netop derfor er det godt med mad i hånden og derefter så følge efter med lidt på en ske. Det vigtigste lige nu er at hans spiselyst bibeholdes og ikke så meget, hvorvidt han spiser en stor eller lille portion...
Det er rigtig flot, at du har kunne bibeholde din mælkeproduktion med udmalkning, og at han nu er tilbage på brystet. Dejligt og det skal du være glad for - også selvom antallet af amninger ikke skal øges men atter skrues lidt ned :)
Så for at opsummere lidt - så am ham og put ham i barnevognen om dagen. Og om aftenen, så læg dig og am ham liggende i din seng. Lad være med at flytte ham til bedside-sengen med det samme, men sørg for at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at han sover i din seng. Og når du så går i seng, så ammer du ham igen og først derefter flytter du ham over i egen seng. Det er vigtigt, at han er tryg ved at falde i søvn og det bliver han ved brystet - og heldigvis kører amningen rigtig godt!
Hvis han kun kan sove tæt med dig, så må det naturligt være sådan. Prøv i givet fald at tage en t-shirt på, så han ikke kan søge brystet, når det passer ham, men så det er dig der styrer, hvornår han kan ammes.
Og forsøg så at øge hans indtag af mad om dagen ved at starte med mad i hånden og stille og roligt få givet lidt på en ske ved siden af, så han bliver fyldt lidt op og mætheden skabes hele dagen igennem. Det vil på sigt være med til at give roligere nætter igen og mindre behov for at have brystet i munden hele tiden :)
Med hensyn til sutten, så kan du naturligvis godt forsøge at introducere denne igen, men hvis han ikke vil have den, så kan du ikke tvinge ham til det. Der sker dog ikke noget ved at prøve, og så må du krydse fingre for at han pludselig godt vil tage den alligevel. Der er dog masser af børn, som ikke bruger sut :) Som jeg læser dit brev, så lyder det som om, at han nogle gange faktisk tager imod den, finder roen og derefter spytter den ud - og det synes jeg lyder rigtig fint. Så har den jo faktisk en vis effekt, og han lyder samtidig ikke til at være afhængig af den, og hvis det kan aflaste dig, så er det kun godt. Samtidig vil det også give ham ro i maven og kunne strække tiden mellem amningerne lidt. Så umiddelbart lyder det til at være forsøget værd :)
Jeg håber, at jeg er kommet nogenlunde omkring det hele, rigtig god weekend til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske