Svar: Baby på 8 måneder der sultestrejker
29. september 2021
Alder:
8 mdr.
Kære Aya
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter, og alt det du forsøger :)
De fleste børn vil, når de rammer 8-10 måneders alderen, begynde at lukke munden for skeen. Det handler ikke om, at de ikke er sultne, ikke kan lide maden eller lignende. Det handler derimod ofte om, at de gerne vil spise mere selv.
Derfor er det rigtig godt, hvis du kan blive ved med at tilbyde jeres datter mad i hånden, så hun tilbydes mad, som hun mere eller mindre selv kan spise - og ved siden af dette kan du så forsøge at supplere med en ske.
Når hun lukker munden nu, så er det fordi hun kan. Og hun bliver mere og mere bevidst om, at det at lukke munden sætter gang i noget hos dig, det gør noget ved dig. Nogle forældre begynder at lave særlige retter til barnet, andre lokker med belønning, legetøj, søde sager og lignende, atter andre forsøger at presse skeen ind i munden på barnet.. måske begynder I forældre at diskutere hen over hovedet på hende, hvad jeres næste skridt skal være, hvad I nu skal gøre. Og det mærker og fornemmer jeres datter tydeligt, hvilket godt kan øge hendes lyst til at lukke munden og afvise skeen, og maden du forsøger at servere.
Derfor er det meget vigtigt, at du giver hende madro. Det er vigtigt, at du fortsætter med at sætte hende i den høje stol, når det er spisetid og giver hende mad, som I andre også spiser, så måltidet bliver noget fælles. Det er godt, hvis hun har lidt forskelligt foran sig, som hun kan forsøge at putte i munden, røre ved osv. og netop forsøge selv og i eget tempo - og uden at I presser hende.
I 8-10 måneders alderen går det ofte fint med at spise med fingrene. I begyndelsen tager hun med hele hånden, derefter med 3 fingre - tommelfinger, pegefinger og langefinger og derfra udvikler hun så pincetgreb, hvor hun begynder at kunne spise med kun to fingre - tommel- og pegefinger.
Det er vigtigt, at hun kan overskue måltidet, så prøv at servere lidt af gangen og gerne på en ensfarvet tallerken eller blot på hendes bakkebord, hvis hun har et sådan. Og lad hende så selv koncentrere sig og putte det i munden.
Prøv også at variere hendes mads farver, så det ser appetitligt og spændende ud og er sammensat, så der måske er noget, som hun naturligt får lyst til at tage op og komme i munden.
Det er vigtigt, at du holder fast i spisetiderne, da det vil være med til at påvirke hendes indre ur og dermed behov for at spise, når det er spisetid, og I derfor sætter jer til bordet.
Og sidst men ikke mindst - så er det meget vigtigt, at du holder op med at give hende en flaske, hver gang hun afviser mad. For al den mælk hun drikker gør netop, at der så ikke er plads til eller interesse for maden, næste gang det så er spisetid. Hun bør med den alder hun har tilbydes 3 flasker i døgnet. Det vil dække hendes behov for mælk og derudover skal hun tilbydes mange små måltider og vand af kop. De 3 flasker vil jeg anbefale ligger før middagslur, aften og sen aften, men efter midnat skal hun ikke længere tilbydes flaske. Det vil være med til at gøre hende mere sulten og parat til morgenmaden. Flasken i løbet af dagen ligger før middagsluren og på den måde fjerner den ikke appetitten fra hverken formiddagsmåltid eller frokost. Den vil give hende en god middagslur, og om eftermiddagen skal hun ikke tilbydes flaske, men igen et mellemmåltid så hun stadig har appetit og lyst til også at spise aftensmad.
Hvis det slet ikke fungerer med mellemmåltider i den høje stol, så drop dem og prøv i stedet at tilbyde hende lidt mad i hånden, når I triller tur med barnevognen, og før hun puttes til sin formiddagslur. Giv hende også gerne lidt slurke vand at drikke, så hun får slukket tørsten, før hun skal sove formiddagslur og om eftermiddagen - men ikke mælk, som fylder op i maven.
Jeg forstår godt, hvis du tænker "hun skal jo have noget" og derfor giver hende en flaske, men det er en rigtig dum cirkel at komme ind i. Netop fordi mælken vil fylde for meget i maven og fjerne hendes appetit og lyst til at spise, men også fordi hun meget hurtigt kan få så meget mælk, at det faktisk går ud over hendes trivsel og udvikling. Hun har brug for rigtig mad i maven for at have energi til dagen og også for at sove godt om natten.
Samtidig er det vigtigt at hun ikke lærer, at hun kan afvise maden og tilbydes en flaske i stedet... Hun er som sagt så gammel nu, at hun naturligt begynder at blive mere bevidst om, hvad det hun gør, gør ved dig... :)
Du bliver nødt til at sige til dig selv, at det er helt okay, at hun lukker munden og afviser skeen og maden. Og ved at servere lidt og tit, så får hun tilbuddet om at få noget at spise og kan tage imod, hvis hun er sulten. Det er super godt, at du f.eks. giver både bananpandekager og havregrød, ligesom det er super med brød, rester fra aftensmaden osv. og du kan også bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg. Det er også super at tage udgangspunkt i jeres mad om aftenen og igen her give børne-babyvenlige ting, så hun både kan spise selv og også blive suppleret lidt.
Men, det er samtidig vigtigt, at du nu holder igen med flaskerne og forsøger at komme væk fra tanken om, at hun skal have sin mælk, for det skal hun ikke. Mælken er naturligt stadig god for hende, men de 3 flasker i døgnet vil som sagt være rigtig fint til at dække hendes behov for mælk - resten af døgnet skal hun tilbydes rigtig mad og vand af kop, og det er vigtigt at stoppe med mælken for at hun begynder at spise igen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske