Svar: Mange natamninger
14. september 2021
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og alle dine tanker, jeg vil naturligt gerne give lidt tanker retur:)
Jeres datter er nu godt 7 måneder gammel, men korrigeret kun 5.5 måned, så vidt jeg kan regne ud? Og i forhold til mad, så er det ofte en god idé at gå ud fra en alder, der ligger imellem disse to aldre. Det vil sige, at du skal forsøge at følge en dagsplan, som passer til et barn på ca. 6.5 måned.
Det betyder, at det vil være rigtig godt, at du tilbyder lillesøster grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Ligesom hun også skal have kød og fisk i sin grøntsagsmos - altsammen noget du er igang med, og det er super godt!
Jeg kan se, at du også giver hende brød, pasta og lignende, og det må hun også meget gerne få. Det vil være rigtig godt, hvis du kan tilbyde hende lidt mad i hånden til alle måltider, som hun selv kan sidde og sutte og gumle på, opbløde med spyt osv. og gnaske sig igennem - og ved siden af dette så også stadig tilbyde hende skemad, så hun bliver fyldt ekstra godt op hele dagen igennem.
Det er netop en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun både spiser og drikker nok dagen igennem. Hvor store mængder, hun vil have behov for, er individuelt, men hun må gerne spise 1 dl. grød eller mos, hvis hun kan. Det er vigtigt, at hun får den mængde grød og mos, som hun kan spise - men samtidig også har plads til mælk i maven. Det er derfor bedre, at hun spiser lidt mindre grød og mos, og efterfølgende tager imod mælken, end at hun spiser for stor en mængde skemad og så afviser brystet. Om 3-4 ugers tid, vil det dog være rigtig fint, at hun spiser større mængder og skemaden vil begynde at erstatte nogle af amningerne om dagen, derfor må du gerne forsøge at øge hendes indtag af skemad gradvist nu...:)
Det kan også være en god idé at gøre mos og grød lidt tykkere i konsistensen, så det begynder at ligge tungere i maven. Det vil både mætte mere, men det vil også være med til at nedsætte hendes refluks-tendens. Jo tykkere grøden er, jo bedre bliver den i maven, jo tyndere den er, jo mere tilbageløb kan der være.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop. Må meget gerne spise 1 dl. hvis hun kan, kan evt. toppes med lidt frugt eller bærmos.
Storesøster afleveres
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, evt. små bidder af en blød bolle med lidt smør, hvis du fornemmer, at hun kan kapere dette.
Ammes og puttes til formiddagslur (denne amning forsvinder om 3-4 uger og i stedet erstatter mellemmåltidet mælken her)
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. Må igen meget gerne spise 1 dl. hvis hun kan. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Kan evt. tilbydes lidt moset banan eller lignende omkring kl 13...
Ammes og puttes til middagslur som nu 13.30-14.
Storesøster hentes...
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Må også gerne få lidt flerkornsgrød (ca. 1 dl) med lidt frugtmos som topping... Ammes ofte også stadig eftermiddag - men om 3-4 uger så erstattes denne amning ofte af et mellemmåltid. Det er dog bedre, at du ammer her end hele natten :)
Aften 17.30-18: Udgangspunktet mere og mere af den mad, som I andre spiser - grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres også her med lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på og gnaske sig igennem. Vand af kop. Igen må hun meget gerne spise 1 dl. mos, hvis hun kan.
Ammes hyppigt i løbet af aftenen (efter behov). Den hyppige amning giver hende mange små slurke af koncentreret mælk, så det mætter mere og samtidig giver god ro i maven til at kunne sove et længere søvnstræk...
Puttes 19.30-20 med amning som fast del af putteritualet.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes herefter i egen seng, så hun er tæt på dig, men stadig på afstand af brystet, og her skal hun så lære at undvære mælken.
Det er rigtig fint, at du bevidst arbejder på at lirke brystet ud af munden, før hun sover helt. Det kan også være en idé at forsøge med en sut igen - også selvom hun tidligere har afvist denne. Nogle gange kan det give ro, hvis hun vil acceptere sutten fremfor brystet, og det vil også kunne nedsætte hendes refluks, når der ikke kommer så mange små tåre af mælk i maven igen og igen. Det at sutte sætter gang i tarmbevægelserne og hjælper derfor mælken og mavesyren den rigtige vej... prøv med en latex-sut, da den ofte er blødere og mere eftergivelig.
Det er super godt, at I også giver hende laktulse og på den måde sikrer, at hendes mave bliver holdt igang naturligt. Og ja - 3 ml er ikke meget. Tommelfingerreglen er, at hun må få 1 ml pr kg hun vejer.
Det er helt okay, at du nogle gange vælger at lade hende sove samen med dig, da hun har brug for nærheden og trygheden. Det skal du naturligvis give hende. Men prøv om du kan sove med en t-shirt, så hun ikke kan søge brystet af sig selv om natten. Når hun ligger hos dig og kan dufte og fornemme dine bryster og din mælk, så vil hendes lyst til at die naturligt være øget. I kan derfor også overveje om far måske skal ligge med hende, da han kan give hende masser af hud-mod-hud-kontakt, men jo ikke kan amme...
Prøv om du kan få hende til at spise så effektiv hos dig som muligt, når hun ammes. Evt. lægge en skiftning ind undervejs i amningen, så hun lægges til af to omgange og måske derfor så spiser lidt mere. Netop for at sikre, at hun ikke vågner og søger brystet, fordi hun reelt er tørstig eller sulten.
Prøv at øge hendes indtag af skemad om dagen, så hun får nogle større portioner. Det må hun meget gerne få og prøv at se, hvor meget hun egentlig kan spise og om du evt. skal lade hende styre det lidt mere selv. Igen - jo mere hun spiser om dagen, jo mindre vil hun behøve søge brystet om natten. Men balancen skal naturligt findes :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske