Svar: Søvn og tilskud
13. september 2021
Alder:
14 mdr.
Kære Kristians mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Som udgangspunkt bør man ikke vække børn og afkorte deres dagssøvn. Kristian har brug for de afbræk, som søvnen om dagen giver ham, og han får rigtig meget godt ud af sin dagssøvn - som nattesøvnen ikke kan give ham på samme måde.
Jeg forstår dog godt dine tanker, for I starter jo dagen kl 05 til hverdag, og derfor er det naturligt også vigtigt, at Kristian er parat til at komme i seng omkring kl 19, så han stadig får en god lang nattesøvn.. udfordringen er lidt, at han jo vækkes til hverdag, og derfor har han naturligt brug for den længere dagssøvn. Hvor han i weekenden lyder til at kunne vågne mere af sig selv og derfor er behovet for den lange middagslur ikke så stor her. Samtidig sker der naturligt mere i dagplejen, der er flere aktiviteter, krav, stimuli osv. at forholde sig til, og det trætter ham også ekstra og kan derfor gøre hans behov for dagssøvn større, når han er der...
Jeg tænker umiddelbart, at det vil være bedst, hvis I kan lade ham sove i dagplejen. Det lyder som om, at han ofte vågner af sig selv senest kl 14.30, og det synes jeg er okay. De dage må han så blive puttet omkring 19.30 i stedet, så han er lidt mere parat. Det er ikke fordi hans putning trækker unødigt langt ud, som jeg læser dit brev, så er det ca. 30 minutters forskel det drejer sig om, og den halve time synes jeg faktisk han skal have lov at få om dagen og så må nattesøvnen blive det kortere de dage :)
Når det så er sagt - hvis det bare slet ikke fungerer for jer, så kan man godt forsvare at vække ham fra middagsluren, når han har sovet 2 timer. Det er en god lang lur, som sikrer, at han kommer godt igennem alle søvnens stadier og derfor stadig får en god kvalitet ud af sin lur. I kan derfor godt tale med dagplejer om, at hun måske begynder at rumstere lidt rundt om ham efter ca 2 timers søvn for at se, om det måske kan gøre, at han så vågner lidt op af sig selv og ikke forlænger sin dagssøvn unødigt længe, netop fordi han naturligt også har brug for en vis mængde nattesøvn, når I står så tidligt op, og det er vigtigt at sikre balancen, så han får begge dele :)
Med hensyn til sammenhængende nattesøvn, så vågner de fleste af os faktisk mange gange hver nat, det gør I også selv. Vi vender os, sparker dynen af, putter os ind til vores partner, triller om på maven, så den anden side, hiver dynen op om os osv. og nogle gange vågner vi også for at stå op at tisse eller lignende. Disse opvågninger har børn også, og det I fortæller lyder faktisk rigtig fint. Når jeres dreng vågner, så kan I berolige ham med hænder, kærtegn, puttebamse osv. og han kan på den måde mærke at I er der og sover derfor fint videre. Nogle gange kommer han faktisk videre i søvnen helt uden jeres hjælp, og det er super godt.
Du fortæller også, at han ikke bliver taget op eller tilbudt væske om natten, så han har ikke nogen uhensigtsmæssige vaner her. Du nævner dog sutten, og her skal I være opmærksom på ikke altid at give ham sut i munden, når han vågner - eller måske arbejde på at han lærer at finde sutten selv, så det ikke er noget I hjælper ham med. Hvis han selv kan søge og finde sin sut om natten, så vil han lettere kunne berolige sig selv og sove igennem uden jeres hjælp. Men generelt må man sige, at det I fortæller lyder rigtig fint, og det I beskriver er faktisk tegn på, at jeres dreng begynder "at sove igennem" :)
Med hensyn til calcium tilskud til børn, der ikke drikker mælk eller spiser mælkeprodukter, så anbefaler Sundhedsstyrelsen et dagligt tilskud på 500 mg. Det anbefales, at I giver det som brusetabletter, så længe han er så lille, som han er. Det kan købes på apoteket.
Når han bliver 1.5 år og derover vil han måske kunne begynde at spise en tyggetablet og kan evt. få det på denne måde i stedet. Nogen vælger at give en vitaminpille, som indeholder f.eks. både Calcium og d-vitamin, så han får begge dele samtidig, og så I ikke længere behøver give d-dråber. Spørg på apoteket, de kan fortælle jer, hvad muligheder der er:)
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn tilbydes så varieret en kost som muligt, og det anbefales ikke, at man giver barnet en multivitaminpille i stedet. De skriver blandt andet i deres vejledning om ernæring til spædbørn og småbørn: "Kosttilskud kan aldrig erstatte en sund og varieret kost, fordi en sund og varieret kost bidrager med mange flere vigtige stoffer end blot vitaminer og mineraler", og de skriver også "Der anbefales ikke andre kosttilskud end jern og D-vitamin samt calcium i tilfælde af komælksallergi eller forældres fravalg af mælk og mælkeprodukter. Det gælder også kosttilskud med mælkesyrebakterier og planteekstrakter".
Vælger I at give jeres dreng en multivitamintablet, fordi han ikke drikker eller spiser mælk/mælkeprodukter, så vil det være en god idé at knække den i kvarte, så I sikrer jer, at han ikke sluger den helt, og den sætter sig fast i halsen.
Tidligere havde de fleste vitaminpiller i Danmark aldersangivelsen 1-10 år. Men på grund af den europæiske lovgivning om tilsætningsstoffer i fødevarer, tillades det nu kun at disse tilsætningsstoffer anvendes i kosttilskud til børn fra 3 år og opefter.
At man har ændret aldersangivelsen har derfor intet at gøre med produkternes ernæringsmæssige sammensætning, men skyldes EU-lovgivning. Derfor kan man nogle gange godt vælge at give disse vitaminpiller til børn, der er yngre end 3 år - men igen - tal med apoteket om mulighederne.
Håber dette hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske