Svar: Datter trives men vil kun spise selv
12. september 2021
Alder:
7 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse af jeres lille datter og hele det forløb, I har været igennem :)
Det er rigtig godt, at I stadig bliver fulgt ambulant, og det er også godt, at I har/har haft kontakt til forskellige fagpersoner, - ergoterapeut, læge og sundhedsplejerske. Jeres situation er jo ikke som de flestes, og derfor er der ikke nogle generelle råd og regler, som passer til jeres familie og de udfordringer, som I har.
Jeg tænker derfor også, at det er vigtigt, at I taler med jeres læge og også drøfter med børneambulatoriet, hvad I skal gøre. Det lyder som om, at I måske ville have glæde af at tale med en diætist, der kan hjælpe jer med at sammensætte en madplan, som sikrer, at jeres datter får de næringsstoffer, som hun har behov for.
Når det er sagt, så vil jeg dog gerne dele lidt tanker med jer, og min første tanke er, at I skal forsøge at tage det roligt, selvom det er lettere sagt end gjort. I beskriver en pige, som trods sin hårde start på livet faktisk trives. Hun har taget rigtig fint på, hun vokser som hun skal, hun er rigtig godt med både motorisk og mentalt, og hun har masser af overskud til at glæde sig over f.eks. storebror. Det er super godt. Så på en eller anden måde, så får hun den mængde næring, som hun har behov for - også selvom I ikke rigtig synes, at det virker tilstrækkeligt :)
Det er rigtig godt, at hun er glad for mad. Det er vigtigt for hendes madvaner og spiselyst fremadrettet. Derfor er det rigtig godt, at hun er glad for at spise selv. Lige nu er det naturligt stadig svært for hende, og hun bliver hurtigt træt, når hun skal koncentrere sig om at tage maden op med fingre og hænder, føre det til munden, bearbejde det i munden og tygge det - det kræver rigtig meget af hende, og derfor er det naturligt godt, hvis hun en gang imellem kan suppleres med lidt mos og grød.
Jeg vil anbefale jer, at I giver hende grøntsagsmos på rugbrødshapserne, så hun får lidt mos på denne måde. Grøntsagsmos kan bruges som smørbart pålæg og nogle gange kan man, hvis hun får smag for det, så alligevel godt få lov til at supplere med lidt mos ved siden af.
Hun må også gene få små bidder af en bolle, og her kan I bruge lidt frugtmos eller bærmos som smørbart pålæg og på samme måde få lidt variation i hende.
Grød kan steges som klatkager, og derefter skæres ud i små stykker, som hun selv kan sidde og spise. I kan også lave grødmuffins, som hun kan sidde og gnave i hånden.
På samme måde kan I lave forskellige grøntsagsmuffins, og I kan variere indholdet, så hun får forskellige grøntsager og fedtstof den vej igennem. I kan også tilsætte lidt forskelligt kød til disse.
I bør bruge mme i al den mad, hvor I kan gøre det. det vil sige, at når I laver grød og grøntsagsmos til hende - uanset om det bruges til klatkager eller muffins, så brug mme i maden.
I må meget gerne lave sovs til hende, f.eks. grøntsagssovs, altså mælkefri sovs eller endnu bedre, sovs hvor I bruger mme som erstatning for den normale mælk. Sovs kan med fordel hældes over maden, som hun selv spiser og på den måde være med til at give lidt ekstra. Hvis I bruger olie i sovsen, får hun også ekstra fedtstof. Hvis hun er glad for pastaskruer, så kan I med fordel også vende disse rundt i f.eks. grøntsagssovs, så hun får lidt ekstra ind den vej igennem - også selvom det naturligt er minimalt, så er det bedre end ingenting :)
I kan opbløde små brødhapsere og f.eks. også lidt minifras i MME og på den måde også få lidt ekstra erstatning i hende, når hun selv sidder og spiser de opblødte bidder.
Og så kan mme serveres af en kop - både varmt og koldt, hvis hun nu bedst vil kunne acceptere. Så hun i løbet af dagen kan få lidt ekstra indenbords og dermed også nedsætte behovet for brystet om natten. Som jeg læser dit brev, så ammer du hende stadig fra det ene bryst, men det er hårdt og hun bider dig ofte.. Det er en svær balance, for på den ene side er det vigtigt, at hun får mælken fra dig, netop fordi hun afviser flaske og ikke er ældre end hun er - på den anden side, så er det også vigtigt, at hendes mælkeindtag holdes nede, så hun rent faktisk begynder at spise og drikke mere hele dagen igennem.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger i døgnet og i 8-9 måneders alderen skrues ned til 3 amninger. Og måske vil det kunne fungere med 3 amninger hos jer eller måske 2 amninger og så mme af kop...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: ammes og sover videre
Morgen 7.30: Klatkager lavet af havregrød baseret på mme, gerne tilsat lidt frugt, fint hakkede nødder eller andet. Vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med mælkefri smør, frugt- eller bærmos, vand af kop. Tilbydes også her gerne frisk blød frugt i hånden, som hun kan sidde og sutte og gumle på selv.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Brug meget gerne grøntsagsmos her, det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas. Vand af kop. Suppleres her også med godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) og lignende.
Ammes eller tilbydes MME af kop - og puttes så til middagslur.
Eftermiddag 16: Tilbydes en grøntsagsmuffin, som hun selv kan sidde og gumle sig igennem. Varier mellem forskellige typer grøntsager og det kød/fisk du bruger. Suppler også gerne med friske bær og frugt. Og igen også gerne små bidder af en bolle med lidt mælkefri smør.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, kød, mælkefrisovs (brug mme). Der skal være mad i stykker og I må også gerne forsøge at få lidt mos i hende. Det kan være en god idé at mose f.eks. kartofler med lidt grøntsagssovs, og give det med en gaffel og så lade hende selv spise små bidder af en frikadelle. Også her må hun gerne få en grøntsagsmuffin eller lignende at sidde med selv. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes et godnatmåltid - det kan være klatkager, en grødmuffin, eller måske lidt bananbidder i små bløde stykker. Vand eller mme af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften: Ammes og sover uden bryst til næste morgen tidlig...
Hvis du kan holde til at amme hende ca. 3 gange i døgnet, vil det være rigtig godt f.eks. før middagslur, aften og sen aften - men hvis det ikke fungere med amningen for nogen af jer efterhånden, så er det jo sådan det er. Det kan være svært at sikre hendes mælkebehov uden enten bryst eller flaske, især når hun har mælkeallergi og derfor heller ikke kan tilbydes yoghurt og lignende, men det kan godt lade sig gøre.
I bør forsætte med mme i alt hendes grød og mos, så længe I har mulighed for det. Derudover er det vigtigt at sikre hendes kalkbehov via kosten ved f.eks. at give hende grove grønne grøntsager som broccoli, grønkål, bønner, kål. Hun må også gerne få f.eks. sild og rejer, som også indeholder kalk.
Børns kalkbehov dækkes normalt det første år af enten modermælk eller modermælkserstatning, men efter 1 års alderen anbefales det, at børn som ikke ammes eller tilbydes flaske får et dagligt calciumtilskud. Det findes bla. som brusetabletter, der kan gives til de mindste børn.
Derudover så sikrer modermælkserstatning hende jern. Dette vil hun også få via kosten og f.eks. når hun tilbydes kød, indmad og f.eks. bælgfrugter og linser, eller måske lidt hakkede mandler i en grød/klatkage. Jeg går ud fra, at hun på grund af sin for tidlige fødsel allerede tilbydes jerntilskud, og I skal naturligvis følge de retningslinjer, som I har fået af neonatalafdelingen.
Derudover skal hun naturligvis også have d-vitamin :)
Jeg tænker derfor, at hun sandsynligvis nok skal blive dækket ind med næringsstoffer, og at I har helt ret i, at det naturligt biler lettere, når hun i løbet af de næste måneder naturligt blive bedre og bedre til at spise og drikke selv.
Og så er der jo selve væskeindtaget - i takt med at hun bliver bedre til at drikke selv, så vil hun også kunne drikke mere. Men væske skal hun naturligt have. Som sagt må hun meget gerne få mme af en kop, og det kan serveres både lunt og koldt. Hun må også meget gerne få vand, som er den bedste tørstslukker.
Derudover må I forsøge jer lidt frem. Det kan f.eks. være en god ide at prøve med blendet vandmelon. Det kan hun drikke af en kop, eller et lille snapseglas, og det vil også være med til at øge hendes væskeindtag.
Nogle gange kan man med fordel lave en milkshake, hvor I blender mme med f.eks. banan eller jordbær og lader hende drikke dette af en kop. Det kan nogle børn godt lide.
Saft, juice og andre søde drikke anbefales ikke til så lille et barn - men - nogle gange må væskeindtaget jo komme i første række og lidt tyndt blandet saft eller juice kan nogle gange være nødvendigt. Du kan derfor også forsøge med stærkt fortyndet æblejuice eller appelsinjuice.
Kamillete og lignende anbefales ikke længere til små børn, men lidt frugtte kan være okay. Så du kan også prøve med frugtet og også dette kan serveres lidt lunt, så hun måske vil drikke det...
Men husk - som udgangspunkt er det MME og vand hun bør få. De andre ting er kun for at få hendes væskeindtag lidt op, så hun ikke bliver dehydreret, har tørre bleer og der pludselig går 8 timer eller mere uden en tissetår.
Det er super, hvis hun vil bruge en sugerørskop. Når hun bliver ældre og begynder at kravle, så kan i lade den stå fremme på gulvet og hun vil så kunne kravle hen og drikke af den, når hun føler behov - og hun vil måske føle mere behov, hvis hun ser at den står der.. så ja, her arbejder tiden også.
Derudover kan det være en idé, med en gammeldags tudkop, som blot skal tippes for at vandet kommer ud. Det kan gøre det let lige at få lidt slurke indenbords.
Prøv at gøre det til en vane, at I altid giver hende vand, før et måltid starter. Det vil sige, at når I sætter hende i den høje stol, og hun er parat til at spise, så starter I med at tilbyde vand, før hun så får maden serveret. Derefter kan hun så også tilbydes vand undervejs i måltidet og efter - men nogle gange giver det lidt ekstra væskeindtag at starte med at drikke :) Og i det hele taget er rutiner og genkendelighed ofte en rigtig god idé, også når det kommer til at få hende til at drikke mere :)
Og til sidst, så er det vigtigt, at hun ikke har for hård og knoldet afføring, også selvom det skyldes manglende væskeindtag. Hvis hun er forstoppet, så vil hendes appetit og lyst til at spise og drikke ofte være nedsat. Derfor er det vigtigt, at I forsøger at holde hendes mave igang - giv hende godt med mavemassage, cykle med benene, hjælp hende med at presse afføringen ud, når I kan se, at det er tid. Giv hende også f.eks. laktulose eller tal med lægen om nødvendigheden af nogle gange at give hende et klys, så hun kan blive tømt ordentligt ud og der atter er passage...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og at det giver både lidt ro og hjælpe med på vejen. Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske