Svar: Hjælp til maden
18. august 2021
Alder:
10 mdr.
Kære utålmodige forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille Ida - og hendes spisevaner :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.
Når jeg læser jeres brev, så er der umiddelbart tre ting, som falder mig ind, og som jeg tænker, at I bør overveje:
1) Det ene er, hvordan I er gået igang med skemaden, altså om hun mundmotorisk gradvist er blevet udfordret, så hun har lært at bearbejde maden i munden, har lært at tygge.
De fleste børn vil, når de er 7-8 måneder gamle, begynde at have en naturlig lyst til at putte mad i munden, de vil gerne sutte, gumle, smage - og det er vigtigt at udnytte dette, og i den alder tilbyde så meget forskelligt som muligt, netop for at anerkende denne lyst.
I den alder vil børn ofte også begynde at kunne bruge deres gummer og kæbe og vil gøre tyggebevægelser. Det betyder, at man her skal begynde at gøre maden gradvist grovere, så barnet bliver mundmotorisk udfordret og gradvist vænnes til at spise mad med mere bid og tyggemodstand.
Hvis I af en eller anden grund ikke har fået givet jeres datter gradvist grovere grødtyper, grovere grøntsagsmos, mad i hånden og forskellige fødevarer, som har stimuleret hende mundmotorisk, så har hun naturligt ikke lært dette - og er således først igang med at lære det nu, og det skal hun naturligvis så have tid til :)
2) Det andet er hendes mælkeindtag. I fortæller, at hun ammes eftermiddag - fordi hun så ikke søger brystet helt så meget om natten. Hun ammes, når hun puttes om aftenen og så "ammer hun stadig lidt om natten" - og måske mere end I egentlig tror. I hvert fald så vil hendes mælkeindtag godt kunne påvirke hendes madlyst og lysten til at spise mere rigtig mad og mad som kræver lidt mere tyggemodstand.
Det er rigtig fint med to amninger dagligt, og de må gerne ligge eftermiddag og aften. Men derudover bør hun faktisk ikke drikke mælk, og hvis hun mere eller mindre drikker lidt hos mor hele natten igennem, så vil dette godt kunne nedsætte hendes appetit og lyst til mad om dagen. Hun vil naturligt være sulten om dagen, men det vil være dejlig let for hende at blive madet med skemaden og behovet for at prøve at spise selv vil ikke være der. Mælken om natten og skemaden om dagen kan altså dække hendes behov så meget, at hun ikke føler nogen grund til at spise mad i stykker...
3) Det trejde er, at hun måske mundmotorisk har nogle udfordringer, som hænger sammen med hendes sanseapparat. Nogle børn har f.eks. en meget sensitiv smagssans, de kan have svært ved at smage forskel på mad, og synes, at det hele smager ens. Andre børn synes, at noget smager meget surt, meget salt, meget fedt osv. Nogle børn reagerer også, hvis der er for mange krydderier eller for mange smage blandet sammen. Andre reagerer på madens konsistens eller madens temperatur. Nogle børn har svært ved at håndtere maden i munden, svært ved at placere maden rigtigt, svært ved at tygge den, synke den. Der er også børn, som synker maden uden at tygge den først, andre børn sidder med maden i munden længe og kan slet ikke finde ud af at synke den...
Der findes ergoterapeuter, som er specialiseret i børn, sanseintegration og spiseproblemer, hvis noget sådan skulle spille ind hos jer. Man kan også lave en vurdering af hendes mundmotoriske alder - så I kan tilpasse maden, som I giver hende til hendes behov, og hun gradvist så kan vænnes til at spise mad med mere bid og dermed også mere familiemad :) Det er jo også synd, at give hende mad, som hun mundmotorisk ikke er parat til, modsat så skal hun også lære at spise mere rigtig mad. Derfor er det vigtigt at finde den rette balance mellem, hvad hun kan kapere, og hvad hun også skal lære... Det betyder, at selvom hun måske er 10 måneder nu, så vil hendes madtilbud måske skulle passe til et barn på 8 måneder, fordi det er der hun mundmotorisk er.
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre, og at det måske kan give lidt idé om, hvad der spiller ind hos jer, og hvordan I så kan komme videre. Hvis man ved, hvad det skyldes, så er det også lettere at finde en løsning :)
Rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske