Svar: Hjælp til putterutine og flaskebarn
10. august 2021
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og opfølgning på mit sidste svar :)
Jeres datter er 6. 5 måned gammel og får kun 4 flasker i døgnet. Samlet ligger hendes indtag på +/-500 ml tilskudsblanding dagligt, og jeg synes det er vigtigt at bibeholde denne mængde. Både for at sikre hende de næringsstoffer, der er mælken, som hun naturligt har behov for, men også fordi det trods alt udgør en vis del af hendes væskeindtag.
Derfor synes jeg også, at I skal finde roen i, at det er okay, hvis hun ofte drikker mest, når hun halvsover. Det er således en rigtig god idé, at du f.eks. før middagsluren giver hende 80 ml i barnevognen og så supplerer med 50-100 ml igen, når hun lige er faldet hen. Det samme om aftenen - det er rigtig fint, at hun drikker 100 ml og puttes, og så får flasken og drikker 80-100 ml ekstra. Det er simpelthen for lidt, hvis hun ikke får det ekstra supplement halvsovende, og jeg synes ikke, at I skal være bekymrede for at give hende mælken på denne måde, det er vigtigere, at hun får sin mælk.
Jeg er dog med på, at I gerne vil væk fra yoga-bolden om aftenen, og det er også en god idé at komme væk fra denne vane. Hun bliver naturligt tungere at sidde med, og det er min erfaring, at I ofte vil skulle hoppe mere og mere voldsomt, for at lulle hende til ro. Og generelt, er det jo en god idé at lære at sove uden at skulle hoppes med ;)
I kan gøre det, at I simpelthen forsøger helt uden bolden, og i stedet putter hende direkte i sengen. Tager en beslutning om, at nu er det slut med yogabolden. Det vil sige, at I stedet for at sidde med hende i favn, hoppe og hjælpe hende til ro der, så puttes hun direkte ned, hvor hun skal sove. Hun må gerne få flasken liggende i sin seng, det er en af fordelene ved at give flaske :) Det er blot vigtigt, at I eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan I f.eks. gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden.
Hvis det er for stort et skift for hende at komme fra hoppende favn til stillestående seng, så kan I også gøre det, at I forsøger at minimere jeres hoppen. Det gør I ved at holde hende stille, når hun er stille. I kan altså godt sidde med hende i favnen, men det er kun, hvis hun siger noget, at I hopper lidt, ellers så holder I hende stille. På den måde kan hun lære, at hun ikke behøver være i bevægelse hele tiden, når hun skal sove, men at det faktisk er okay også bare at ligge stille :)
Nogle gange kan det også være en mellemvej, at I sætter jer med hende i favn, men undgår yogabolden. På den måde er I sikre på, at I ikke pludselig begynder at hoppe, men I kan stadig vugge hende lidt i armene og på den måde stadig give hende lidt bevægelse og dermed genkendelighed og tryghed, når hun skal sove.
Uanset hvordan og hvorledes, så bør den vuggende bevægelse trappes ud, og det gør I som sagt ved at holde hende stille, når hun er stille og kun bevæge hende lidt, når hun giver lyd fra sig og derefter så stoppe igen. Stille og roligt skal hun så også over i egen seng, hvor I så kan stå ved hende, holde hænderne på hende, og med jeres hænder berolige og betrygge, lulle hende til ro, der hvor hun er puttet.
Det er vigtigt også lige at nævne, at når man har en datter, der som jeres pige er meget fremmelig motorisk - hun kravler og rejser sig allerede op ved møblerne, og hun er kun 6.5 måned gammel - så vil hun naturligt ofte sove uroligt og vil kunne have ekstra svært ved at overgive sig til søvnen. Det er super dejligt, at hun er så godt med motorisk, men det giver lidt ekstra udfordringer i forhold til søvnen. Hun vil på mange måder have behov for mere hjælp, når hun skal sove, og det er derfor også en del af forklaringen på, hvorfor hun har behov for at få flasken af to omgange, og hvorfor hun f.eks. finder bedst ro ved, at I hopper med hende - ud over, at det naturligvis også er noget hun har lært.
Der er dog nok ingen tvivl om, at det kan være lidt sværere for jer at komme væk fra, netop fordi hun motorisk er så godt igang, som hun er - det kan dog godt lykkes :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske