Hjælp til putterutine og flaskebarn

10. august 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hjælp til putterutine og flaskebarn

Hej Helen

Vi har behov for lidt gode råd og vejledning i forhold til vores datters putterutine samt hendes flaske rutiner.

Vores pige er 6,5mdr. og er en pige som smiler og er motorisk rigtig godt med. Hun kravler på alle 4 og rejser sig til stående ved små borde og andre genstande i hendes højde.

Hendes døgnrytme fungere godt på følgende måde:

Kl. 6 står op

Kl. 7 får morgenmad (grød/øllebrød med MME og med frugtmos)

Kl.8-9 puttes til første lur
Sove mellem 45-60min (enkelte gange mere)

Kl.10 får lidt formiddags snack hvis vi er vågen.

Kl. 11.30-12.00 middagsmad
(rugbrød og noget grønt til hånden)

Kl. 13 puttes til middagslur (får en flaske)
Sover alt mellem 30min-2timer.

Kl.15 får eftermiddags snack (grødsmoothie og frugt til hånden)

Kl. 16-17 puttes til eftermiddag
Sover mellem 30-45min

Kl. 18 aftensmad
(Mos med MME og enten kød blandet i eller ved siden af + noget grønt til hånden og slutter oftes af med lidt frugtmos)

Kommer i bad efter aftensmad

Kl. 20-20.30 puttes til nat med en flaske

Og natten er forskellig.

Enten får hun flaske kl. 24 og 5
eller så sover hun og får kun en flaske kl. 3☺️

Vores problem er lidt at hun oftes kun vil drikke flaske når hun lige er faldet i søvn, men endnu ikke er i dyb søvn. Samt at vores putterutine til natten er lidt bøvlet og besværlig.

Flasken inden middagslur får hun ude i barnevognen og drikker alt fra 80-150ml og derefter går vi en tur og så sover hun. Drikker hun kun 80ml giver jeg hende ofte en flaske igen lige når hun er faldet hen og så drikker hun ca. 50-100ml mere.

Når hun puttes til natten går vi ind på hendes værelse og sætter ...

Annonce

... os på en yoga bold med hende liggende i armen. Så får hun flaske og drikker omkring 100ml og nægter så at drikke mere.
Så hopper vi lidt på bolden i 5 min til hun falder hen og så får hun flasken igen og drikker så 80-100ml.
Flasken byttes ud med sut og hun ligges sovende i hendes seng.

Og indtil næste flaske skal vi ned til hende 1-3 gange og give hende sutten da hun græder.

Flaskerne om natten får hun liggende i sengen mens hun sover. Her drikker hun mellem 100-170ml.

Dvs på et døgn drikker hun +/- 500 ml. Og med det MME hun får i sin mad er hun ca. på 600ml MME i døgnet. Hun får allerede nr. 2 for at sikre hun får mere næring end der er i nr.1..

….

Men vi har virkelig behov for hjælp til at ændre hendes putterutine til natten, da vi ikke kan blive ved med at skulle hoppe på den bold, og det er lidt hårdt og mega besværligt altid at skulle tilbyde flasken igen når hun sover..

Spørgsmålet er også om vi bare skal tilbyde hende flasken første gang og så acceptere det hun drikker og ikke tilbyde igen når hun er falder hen.. men så er jeg også bange for at hun ikke for nok?

Vi ville gerne arbejde henimod at hun kunne få flasken i sengen eller på armen (uden at det skal være for bevægelse) og hun så faldt i søvn i sin egen seng. Men hvordan vi lige skal gribe det hele an ved vi ikke.. vi har så længe bare gjordt det vi gør nu, da det har fungeret.

Men vi kan jo ikke tage yogabolden med alle steder vi er på ferie og hun skulle også gerne passes på et tidspunkt.

Og i forhold til pasning er det med at tilbyde flaske i søvne (både til middag og aften) bare for besværligt.

Håber du forstod det jeg skrev og kan komme med en løsning til os...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...

Læs mere her

22. oktober 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Mad på dåse til baby

Kære Helen Jeg har en søn på 6½ mdr. Han er en stor dreng, jeg ved ikke...

26. september 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Opstart med mad

Hej Helen Min søn bliver 6 måneder i næste uge og skal derfor opstarte med...

23. september 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Mælkeforvirring - komælk til baby

Kære Helen Jeg er altså efterhånden blevet temmelig forvirret over...

2. september 2024 | Udstyr | 7 mdr.

Kravlegård, højstol og daglig gåtur i bæresele?

Kære Helen Jeg vil gerne høre, hvad din holdning er til...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor