Svar: Søvnmønster
7. august 2021
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring rytme - og B-mennesker :)
Når vi hos voksne taler om A- og B-mennesker, så taler vi hos børn om Lærker og Ugler, det er dog udtryk for præcis det samme, nemlig at vi mennesker ofte har en enten tidlig eller sen rytme.
Lærke, A-menneske: Hvis man er lærke, så vågner man ofte tidligt om morgenen. De fleste lærkebørn starter dagen kl 05. De vågner friske, tydeligt udhvilede og parate til at lege, være aktive osv. De har det bare super godt om morgenen. Har man en 2-3 årig lærke, så vil han eller hun ofte komme tulrende med sin dyne og puttebamse om aftenen, de er trætte og vil rigtig gerne i seng.
Ugle, B-menneske: Hvis man er ugle, så er aftenen det bedste tidspunkt på dagen. Det er rigtig svært at koble fra, finde roen og falde i søvn - til gengæld sover man længe om morgenen. Har man en 2-3 årig ugle, så er morgenerne ofte svære, det er svært at finde overskud til tøj, hårredning og morgenmad, for egentlig vil man hellere ligge i sin seng og sove lidt mere...
Vores samfund er for de flestes vedkommende skruet sådan sammen, at vi møder på arbejde mellem 8-16, og derfor er den tidlige rytme ofte at foretrække. Det kan give lidt ekstra udfordringer, når man har et barn, som tydeligvis ville trives bedre med en senere rytme, for det passer ikke nødvendigvis med, at man skal op, skal i dagpleje/vuggestue osv. og være aktiv på bestemte tidspunkter af dagen - og derfor også helst skal sove i nogenlunde tid om aftenen.
Modsat så kan det være svært med lange middage og festligheder om aftenen, hvis man er A-menneske. Det kan være svært, at ens søvnrytme bliver flyttet, for man vågner stadig tidligt om morgenen, selvom man går sent i seng og får derfor ikke den mængde søvn, som der er behov for.
Vores søvnrytme er forskellig - og børn har ikke nødvendigvis samme rytme som mor og far, hvilket også kan give lidt udfordringer i hverdagen. Hvis du selv er A-menneske, så kan det være rigtig hårdt at have en datter, som egentlig helst vil sent i seng...
Det er dog også sådan, at man godt kan flytte på eller ændre en rytme - det kræver tålmodighed og bør gøres med små skridt af gangen, men det kan godt lade sig gøre. Og det du gør lige nu lyder faktisk rigtig fint.
Du vækker din datter om morgenen, og "tvinger" hende på den måde til at starte dagen tidligt. Det gør, at hendes formiddagslur og middagslur også kommer til at ligge tidligere og dermed kan hun også puttes tidligere om aftenen. Det er netop stå op tidspunktet som sætter rytmen for resten af dagen - så jo tidligere hun står op, jo tidligere vil hun sove og jo tidligere vil hun også gå i seng. Jo senere hun står op, jo senere vil hendes rytme naturligt være.
Samtidig sikrer du hende den mængde søvn, som hun har behov for. Du hjælper hende blot med at få søvnen på tidspunkter, som er mere hensigtsmæssige for jeres hverdag og for den rytme, som hun skal passe ind i - når hun f.eks. skal i dagpleje eller vuggestue.
Tidspunkterne for mad, aktiviteter osv. spiller også ind på hendes rytme. Så når I spiser på faste tidspunkter og morgenmad, frokost og aftensmad altid ligger kl 07. 11.30 og 18, så vil dette påvirke hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme og dermed også hjælpe hende ind i den rytme, som du ønsker, at hun skal følge.
De rutiner, som I har om aftenen kan også hjælpe hende med at koble fra og finde ro, så du lettere kan putte hende. Her er det f.eks. super godt med et bad. Hvis badet ligger ca. en time før putning, så vil det have god effekt på hendes overgivelse til søvnen, også hvis du afslutter badet med god frottering med håndklædet, lidt babymassage osv. Efter badet må hun gerne få et godnatmåltid f.eks. en godnatgrød. Det ligger godt i maven og er også med til at give ro i kroppen. Derefter kan hun få børstet tænder, få sin flaske og blive puttet.
Jeg synes det lyder meget fint med et puttetidspunkt omkring kl 20. Både i forhold til hendes alder, og hvis hun kan sove ca. 11 timer om natten fra 20 til 07 og sover ca 3 timer i løbet af dagen, så bliver hendes søvnbehov super fint dækket ind :) Som det er lige nu så skal du ikke regne med, at du kan putte hende tidligere, og det er helt okay.
Når du vækker hende om morgenen, så kan det være en god idé at trække gardinerne fra og lade sollyset og dagslyset strømme ind i værelset. Lyset vil appellere til vågenhed, det vil blive opfattet gennem hendes øjenlåg og hendes hjerne vil registrere at det er tid til at vågne op. Det kan derfor hjælpe hende med at vågne lettere, hvis du trækker gardinerne fra f.eks. 20 minutter før det er tid til at stå op.
Om aften kan det derimod hjælpe hende, hvis du trækker gardinerne for, evt. bruger et mørklægningsgardin - især i sommermånederne, hvor det er lyst længe - så du på den måde lukker dagslyset ude og signalerer, at det er ved at være sovetid.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske