Svar: Baby 10 mdr. natflaske
6. august 2021
Alder:
10 mdr.
Kære dejlige Victors mor :)
Tak for dit brev, dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Når børn pludselig begynder at vågne og søge flasken ekstra om natten, så skal man altid sikre sig, at det ikke er fordi de spiser og drikker for lidt om dagen. Mæthed skal skabes hele dagen igennem og er nødvendig for at kunne undvære mælken om natten.
Når jeg ser jeres dagplan igennem, så ser det dog rigtig fint ud, og det er også super godt, at du giver godnatgrød, for det vil naturligt være med til at mætte ekstra til natten og være med til at sikre, at det ikke er derfor Victor vågner.
Du skal naturligvis også sikre dig, at han ikke vågner, fordi han har ondt. Det kunne være smerter fra ørerne - for så vil han ofte sove afbrudt og kan søge flasken, fordi det er sutte og synke dæmper trykket i ørerne og dermed smerterne. Du skriver dog ikke noget om, at han har været forkølet eller på anden måde virke påvirket, så det burde ikke være det.
En tredje mulighed kunne være vane. Det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden, ligesom det er vigtigt, at han forbinder sin seng og ikke din favn med stedet, hvor han sover. Hvis han er vant til at falde i søvn med flaske og i favn, så vil han naturligt have svært ved at sove igennem i egen seng. Dette lyder det dog også som om, at der er styr på hos jer.
Så spiller alder og udvikling naturligt også ind. Han har en alder lige nu, hvor der udviklingsmæssigt sker rigtig meget, og hvor han derfor vil sove meget uroligt. Han er i separationsfasen og øver sig i at adskille sig både mentalt og fysisk fra dig. Han drømmer også ekstra meget, for alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Og det gør alt sammen, at han om natten kan vågne op, have brug for ekstra nærhed og være ekstra tryghedssøgende - og derfor søger flasken. Det er her vigtigt at være opmærksom på, at hans tryghed så vidt muligt skal skabes på anden måde, så han ikke pludselig begynder at sætte sit mælkebehov op om natten, for det vil jo så påvirke hans indtag af rigtig mad om dagen og dermed kunne gøre, at I kommer ind i en dum cirkel, hvor det så pludselig bliver et reelt behov at søge flasken ekstra om natten...
Jeg tænker, at du skal holde fast i alle de gode rutiner, som I allerede har fået skabt. Ligesom dagsplanen også ser fin ud. Det er super godt med flaske både aften og sen aften, hvis han kan drikke 180-200 ml i hver flaske, må han gerne få det - hvis det så kan gøre, at han ikke behøver søge flasken igen. Når og hvis han så efter midnat vågner og søger flasken igen, så prøv om du i første omgang kan hjælpe ham videre med stillingsskift, en beroligende hånd osv. så han kan mærke, at du er der, og så du med dine hænder og nærhed hjælper ham til ro.
Hvis det på ingen måde kan lade sig gøre at få ham videre i søvnen uden flaske, så må du give ham flasken - men - det er i givet fald vigtigt, at du skruer meget ned for mælken og du bør trække flasken ud af munden på ham, så han ikke fylder sig med mælk. Samtidig med at du forsøger at lirke flasken ud af munden på ham ,så skal du sætte noget andet i stedet - netop hjælpe med stillingsskift, beroligende hænder, måske tænde for en uro, sige beroligende ord eller lignende - også meget gerne forsøge med en putteklud, der gerne må dufte af dig. Så han på den måde vænnes til, at han ikke længere behøver flasken, men kan hjælpes videre i søvnen med de andre ritualer.
Med hensyn til flasken før middagsluren, så lyder det som om, at han har brug for de ca. 80 ml lige nu - men når ha nom lidt starter i dagpleje, så vil hun sandsynligvis putte ham uden og det vil være rigtig fint i forhold til hans alder. I stedet kan han så få de to flasker aften og sen aften, og de vil så dække hans behov indtil 12 måneders alderen.
Du skal naturligvis være klar på, at han måske får behov for ekstra nærhed og tæt kontakt, ligesom han også kan sove ekstra uroligt, når han starter dagpleje. Det gør derfor ikke situationen lige nu lettere for jer - og derfor tænker jeg også, at den bedste løsning vil være, at du forsøger at lirke flasken ud af munden på ham, så han trøstes men ikke drikker for meget mælk og så forsøge at erstatte med noget andet. Han har naturligt brug for sin søvn, men har også brug for at mærke, at du er der - det er dog godt at holde fast i, at han så vidt muligt ikke skal begynde at drikke flaske hver 2 time hele natten igennem... så prøv om I kan undgå det, selvom det er svært :)
Med hensyn til dit ønske om en tidligere putning om aftenen, så tænker jeg, at dette kommer helt af sig selv i takt med, at han starter i dagpleje. Jeres hverdag vil ændre sig, I skal tidligere op om morgenen og hans søvn om dagen vil flytte sig frem. Samtidig vil de nye oplevelser og adskillelsen fra dig nok være med til at gøre, at han bliver mere træt.. så på den måde vil tingene også blive ændret hen af vejen, fordi hverdagen bliver det. Du må derfor også se, hvad der sker... :)
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske