Brev:
Baby 10 mdr. natflaske
6. august 2021
Alder:
10 mdr.
Baby 10 mdr. natflaske
Hej Helen
Tak for en god brevkasse, som jeg har søgt råd ved mange gange efterhånden. :-)
Nu har jeg brug for lidt gode råd og vejledning til min søn på 10 mdr., som er meget afhængig af sin flaske gennem hele natten.
Victor er 10 mdr. og har altid haft stort behov for bryst og senere flaske om natten. I en periode for nogle måneder siden vågnede han hver time (hvis ikke oftere), når han skiftede søvnfase og kunne kun hjælpes videre med flaske. Det er dog blevet bedre nu, efter vi tog nogle nætter, hvor jeg simpelthen nægtede ham flasken og kun gav ham dem et par gange om natten når jeg reelt mente han havde behov for det.
De sidste 14 dage - 3 uger er det så begyndt lidt igen. Vi er begyndt at putte ham til natten i eget værelse. Det går egentlig ok og tager omkring en halv time før han sover. Dog bliver han ofte frustreret når jeg lægger ham ned og holder en hånd på ham, fordi han vil rejse sig op HELE tiden. Han accepterer det dog og falder stille i søvn. Vi har en god aftenrutine, hvor han både får bad, natgrød, godnatsang og flaske ved putningen (han får ca. 120 ml. mme i flaske og 80 ml. i flaske før eftermiddagsluren). Dvs. der er 200 ml. tilbage, som har får sen aften, som jeg har set du anbefaler. Så det får han så nærmest præcis 3 timer efter han er faldet i søvn, hvor han begynder at klynke.
Problemet er så, at han resten af natten vågner/klynker/græder hver 2. time og kun kan sove videre vha. flaske. Jeg har prøvet flere dage nu, at jeg nægter ham flasken, men tager ham ind i vores seng og nusser, aer, tysser osv. i stedet. Det har ikke haft effekt og han ender med at blive ved i flere timer indtil jeg til sidst giver efter fordi han simpelthen ikke får sovet så.
Da jeg tidligere prøvede at tage en kold tyrker med mælken om natten stoppede han med at græde/skrige efter lidt tid og lagde sig til at sove igen. Det oplever jeg ikke denne gang. Han skriger og græder dog ikke som tidligere nu, men klynker egentlig bare. Han tager sutten ud og smider den væk konstant som om han signalerer at han vil have flasken. Inden jeg giver efter og giver ham flasken med mælk har jeg forsøgt med vand, som lige hjælper kortvarigt kun. Synes du jeg skal holde ved og så bare nægte ham flaske og have nogle hårde nætter, hvor han og jeg ikke sover særlig meget og han så forhåbentligt er afvænnet efter nogle dage, eller findes der en anden løsning mon? For han kan umuligt være sulten, så det handler jo om tryghed af den flaske.
Han starter dagpleje om nogle dage og jeg på arbejde om 3 uger, så jeg ville så gerne at der var lidt styr på nattesøvnen inden. Og jeg synes efterhånden jeg har læst og forsøgt mange af dine forslag til andre med lidt samme problem dog uden held - så det er lidt frustrerende efterhånden kun at få max 2 timer i streg ad gangen om natten, når det har stået på så længe jeg kan huske.
Han har en god rytme om dagen, hvor han spiser godt og får to lure om dagen. En dag ser typisk sådan her ud.
06:30 -7: Vågner og putter i sengen, efterfulgt af morgenmad (havregrød med halv banen og vand af kop), leg. (de nætter han er meget urolig og klynkende kan han sove til kl. 8 dog, men så skrider dagsrytmen en del ift. lure og han ender med at komme senere i seng, fordi han vågner senere fra eftermiddagsluren.)
09:30: puttes til lur og sover stort set altid præcis 1 1/2 time.
--> formiddagsmad (sødmælksyoghurt med frugtmos og revet rugbrød)
leg og hygge efterfulgt af middagsmad (rugbrødshapsere, grøntsager, rejer el. andet)
14: Eftermiddagslur med lille flaske mme. inden putning i barnevogn. (prøvede i går at undlade den, der skreg han helt hysterisk da jeg ville putte ham. Ved ikke om det var fordi han ikke havde fået den.) Sover også her 1 1/2 time meget præcist.
15:30 - 16: Vågner og får eftermiddagsmad (bolle med ost og smør, el. avocado med frugtmos.)
17:30: aftensmad (pasta, ris, kød, grøntsager)
18:30 - 19:30: bad og natgrød (havregrød med halv banan)
19:30 - 20:30: Ser lidt tv for at falde til ro, læser bog, går på værelset, hvor han får flaske og godnatsang i mine arme. Han falder aldrig i søvn i mine arme, men i sin seng efter lidt moslen op og ned.
23: Får sen flaske og så ellers efterfølgende vågen eller klynker i søvne med jævne mellemrum hele natten. Kommer ind i vores seng, når jeg har stået inde ved ham lidt, men bliver for træt. Så er det lidt nemmere han ligger ved siden af mig i stedet.
Han trives til hverdag og er en glad og frisk dreng med masser af energi. Han kravler rundt og vil rejse sig op af alting, så der sker også meget i hans udvikling pt. Det er bare lige nætterne der kunne være rare at få styr på snart, da det jo heller ikke duer at han først er udhvilet kl. 8 om morgenen når vi skal i dagpleje og på arbejde. Så det kunne være dejligt med en tidligere putning om aftnen, en god nats søvn og op omkring kl. 6:30 - ønsketænkning! ;)
Glæder mig til at læse dit svar.
Kærlig hilsen
Mor til dejlige Victor