Svar: 1 time før 16 mdr datter falder i søvn om aftenen
2. august 2021
Alder:
16 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring putning - dejligt at høre fra dig igen, velkommen tilbage :)
Når jeg læser din beskrivelse, så er min umiddelbare tanke, at du putter din datter for tidligt. Hun er simpelthen ikke parat til at sove allerede kl 19, men falder naturligt først i søvn omkring kl. 19.30-20.
Nogle gange, når man er i tvivl om puttetidspunkt, så kan det være en god idé at se lidt på dagsrytmen og tælle timer. Det gennemsnitlige søvnbehov er, med den alder din datter har, 13-13.5 times søvn i døgnet, og for hende passer 13 timer måske ret godt :)
Du fortæller, at hun ofte sover 1.5-2 timer til middag, hvilket lyder rigtig fint og alderssvarende. Du fortæller, at hun ofte står op kl. ca. 6.30-7, og hvis hun samlet skal sove ca. 13 timer, så passer det derfor med at putte hende kl. ca. 19.30-20. Altså der, hvor hun ofte falder i søvn. De dage, hvor hun har sovet 1.5 time til middag, så sover hun måske ca. 19.30, de dage, hvor hun har sovet 2 timer til middag, sover hun så omkring kl 20. Den fleksiblitet skal naturligt være der, og du skal ikke begynde at afkorte hendes middagslur, blot accepere at hun måske skal puttes lidt senere om aftenen :) Og så vil der naturligvis også være dage, hvor hun måske sover lidt mindre eller lidt mere, hvilket også er helt okay :)
Hold endelig fast i jer putterutiner med aftensmad, bad, godnatmåltid, godnatlæsning osv. det lyder super fint. Har hun en puttebamse, slaskedukke eller lignende, vil det også være rigtig godt :) Og så er midt råd, at du putter hende en halv times tid senere, end du ofte gør nu, og ser om ikke hun så lettere vil kunne overgive sig til søvnen, være lidt mere parat :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske