Brev:
Putte rutiner
27. juli 2021
Alder:
4 mdr.
Putte rutiner
Hej igen.
Tak for dit tidligere svar på er mit spørgsmål. Det var meget brugbart. Jeg skriver lige igen da jeg glemte nogle ting.
Jeg glemte at skrive at han har været ved ostephat, kiropraktor (der er ikke noget der skulle bøvle mere) og gået til zoneterapi 2 gange i ugen siden han var 1 måned.
Vi vil prøve at ændre på hans rytme og forkorte putte seancerne. Så må vi vænne ham af med bevægelse når vi har styr på det andet.
Når han er vågen laver vi bl.a.
Aktivitetstæppe
Tumler så vi arbejder med sanserne
Sanse berøring af forskellige ting
Går rundt i huset og observere rummene
Cyklebevægelse for maven
Sang hvor vi også bruger kroppen samtidig
Nus på kroppen
Mavetid (som han ikke gider længe af gangen foruden når det er på mor)
Hygger i hans tremmeseng så han lære det er et godt sted at ligge
Går med barnevogn
Er med ude og handle
Alt dette er selvfølglig ikke hver dag. Vi varierer fra dag til dag foruden mavetid som er hver dag.
Er det fordi jeg stimulere ham for meget?
For når vi når til at han skal puttes til lur, så ligger han og spræller samt sparker ekstremt med ben og arme.
Han har en kanin han elsker at sove med - og ofte ligger han også og slås med den.
Har prøvet bare at lade ham ligge flere gange, men ham falder ikke i søvn selv.
Har også prøvet at ligge en hånd på maven - det hjælper heller ikke.
Jeg synes ellers at jeg er okay til at læse hans træthedstegn.
Han får bl.a. røde øjenbryn som det første, så kommer der henholdsvis gab og gnider sig i øjnene. Og i dette tidsrum prøver jeg at putte ham. (uanset tidpunkt på dagen) og alle gange ligger han og kæmper imod.
Han sover som skrevet tidligere i slyngevugge og barnevogn (i bevægelse)
I barnevognen vågner han dog efter første søvncyklus og kan ikke få ham videre i næste.
Især de sene putninger ender ofte i gråd fra både barn og mor.
Jeg har prøvet at ligge med ham i hhv. hans egen seng, vores seng og madras på gulvet for at prøve og se om jeg kan få ham til at sove.
Vi vænnede ham ret tidligt fra godnat amning - da far også skulle kunne putte (hvilket slet ikke virker da han synes far er verdens sjoveste og bare ligger og har en fest hvis han ser ham). Nu får han jo flaske med mme i stedet for bryst.
Skal jeg måske prøve at putte ham til aften med en flaske?
Vi prøvede igår at lade ham smage grød af hirse og majs og dette var et kæmpe hit. Han lavede fine tyggebevægelser og glæde over skeen (som jeg introducerede ham for ved 3 måneder - uden mad selvfølgelig.) Han blev faktisk sur da jeg fjernede skålen efter 4 meget små mundfulde.
Kunne dette indgå i middag og aften ritual?
Jeg kan ikke finde ud at om jeg overstimulere eller understimulere ham i løbet af dage - eller om jeg bare acceptere at han er ekstrem svær at putte til lur uanset tidspunkt.
Har du nogle ideer til en god putte rutine vi kan prøve?
Jeg føler mig hver dag som en dårlig mor fordi jeg ikke kan få ham lagt og at jeg ikke altid kan rumme når han bliver overtræt og jeg derfor ender i gråd af afmagt.
Med venlig hilsen
T