Svar: Drikker ikke meget mælk
5. juli 2021
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mælkebehov og indtag :)
Det lyder umiddelbart fint, det du fortæller - med de to flasker i døgnet og at lade jeres dreng selv styre sit indtag. Hvis han blev ammet, ville du ikke vide, hvor meget han egentlig drak, men når han får flaske, er det naturligt meget tydeligt, at han nogle dage blot indtager 150 ml og andre dage 350 ml. Det er okay, det er vigtigt, at I forsøger at lade ham selv regulere sit behov:)
Ud over flaskerne, så dækkes hans behov for mælk også via den mme, som du kommer i og på grød og mos. Samt f.eks. en portion tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt, som du kan give ham f.eks. eftermiddag. Han bør max få 100 ml, men det tæller også med i mælkeregnskabet.
Når han skal have mælk, så handler det mest om at sikre ham kalk nok. Og kalk får han også via ost, det er både smøreost og ost skåret i stænger, skivet eller revet. Kalk findes også i de grove grønne grøntsager som f.eks. kål, broccoli og bønner. Det findes i havregryn og i fuldkorn - f.eks fuldkornsbrød og fuldkornspasta. Det findes også i de små fede fisk med ben, som f.eks. makrel, sild og sardiner.
Når det anbefales at forsætte med flaske til 1 års alderen, så er det naturligvis fordi modermælkserstatning indeholder mere end kalk, blandt andet jern, som du selv nævner. Når det anbefales, at bibeholde mme og ikke give for meget komælk det første år, så er det fordi komælk har et højt proteinindhold og et lavt jernindhold. Lidt komælk må barnet dog gerne få, især i 9-12 måneders alderen, hvor barnet naturligt spiser mere og mere af familiemaden.
Jern sikres også via maden:
Tilbyd hjemmelavet grød med en variation af gryn og mel og tilsæt mme. Du må også gerne variere med færdiglavede grødtyper. Brug gerne lidt frugt som topping eller giv frugt i hånden, da det vil være med til at fremme optagelsen af jern.
Giv en stor variation af grøntsager og varier med forskellige typer kød og fisk. Grøntsagsmos lavet udelukkende til jeres dreng tilsættes mme, men derudover må han også gerne få jeres mad og derigennem få sovs og lignende. ...
...
Når han tilbydes brød, så giv ham fuldkornsbrød uden hele kerner og variere pålægget så han både får kød, fisk og grøntsagspålæg. Giv ham f.eks. leverpostej, fiskedeller, torskerogn og lignende. Brug også meget gerne rester fra aftensmaden. Giv ham også gerne hårdkogt æg.
Jo mere varieret han spiser, jo mere vil hans behov for f.eks. kalk, jern og forskellige vitaminer naturligt blive dækket.
Du kan naturligvis godt overveje at give ham mme af kop morgen og aften, for på den måde at øge hans indtag lidt ekstra - hvis han vil drikke det og kan lide det. Ellers er det som udgangspunkt rigtig godt, at du giver ham vand. Vand er den bedste tørstslukker, og det er rigtig vigtigt, at han lærer at drikke vand - også når han bliver et år, vil vand udgøre størstedelen af hans væskeindtag.
Efter 1 års alderen vil hans behov for mælk blive rigtig fint dækket, hvis han får 350 ml mælk i døgnet - det er igen både den mælk, som indgår i maden og via f.eks. et surmælksprodukt. Derudover sikres hans behov for kalk, jern osv. også her via en varieret kost. Børn i Danmark, som spiser en naturlig varieret kost, mangler sjældent vitaminer og mineraler. Derfor anbefales blot D-vitamintilskud dagligt til barnet er 4 år og kun hvis barnet ikke drikker mælk eller spiser mælkeprodukter gives kalktilskud. Til børn født for tidligt eller i familier, hvor man lever vegetariske eller vegansk kan der være andre behov.
Umiddelbart tænker jeg, at jeres dreng får sit behov tilstrækkeligt dækket, som det er lige nu. Det lyder som om, at han spiser lidt fra alle fødevaregrupper og det lyder også som om, at han her en god evne til at regulere sit behov.
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke at man skifter til tilskudsblanding i stedet for modermælkserstatning, men hvis du gerne vil sikre ham ekstra jern, så kan du godt skifte til NAN 2. Flasken vil ofte trappes helt ud efter 1 års alderen. De fleste stopper helt med flasken i 13-15 måneders alderen, hvor barnet så går over til blot at spise (og drikke) som den øvrige familie.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske