Annonce

Annonce

Svar: Aktiv og livlig datter


9. juni 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Heidi

Tak for dit brev og velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen og stort tillykke med, at I har fået en lillesøster :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)

Det lyder som om, at I har en meget aktiv datter. Hun er motorisk rigtig godt igang og lyder til at være en nysgerrig pige, der bare har rigtig meget lyst til at udforske verden, lære og suge til sig. Det er naturligt super godt.

Børn er forskellige, og de lærer forskelligt. Og jeres dreng og datter kan godt have vidt forskelligt temperament, personlighed og måde at møde verden på, lære ting på. Det er en af de meget spændende ting ved at være forældre til flere børn - synes jeg - at opleve forskelligheden og finde ud af, hvordan de hver især skal mødes, for at udvikle sig bedst muligt.

Du nævner, at du selv har ADHD, og det kan naturligvis ikke udelukkes, at din datter også kan have dette. ADHD er faktisk arveligt. Hvis jeres datter har ADHD, så vil hun sandsynligvis have lidt svært ved at forstå og gennemføre visse aktiviteter - f.eks. hvordan hun skal lege med sine legeting og hvad der forventes af hende her. Du fortæller, at hun ofte slæber alt frem og efter 15 minutter, så mister hun interessen og er videre med det næste. Det kan også være svært for hende at vide, hvordan hun forventes at opføre sig ved middagsbordet. Hun forstår ikke nødvendigvis reglerne, overskrider måske jeres grænser, fordi hun "leger med maden" og andre ting.

Børn med ADHD vil ofte være meget urolige og virke generelt uopmærksomme. Hun vil kunne handle meget impulsivt og vil have svært ved at fordybe sig omkring ting i længere tid. Og hun vil kunne have rigtig svært ved at overskue for mange ting på en gang og have meget svært ved at gøre, som voksne ofte forventer af hende...

Da du selv har ADHD, så kender du problematikken og ved måske allerede, hvad der kan hjælpe hende - og hvad du i hvert fald ikke skal gøre:) Men generelt så kan det være en rigtig god idé, at I forsøger at kommunikere tydeligt til hende, giver hende klare beskeder, som hun kan forstå - når hun trods alt ikke er mere end 2.5 år gammel. Det er også vigtigt, at I anerkender hende, det hun gør og kan, så hun tankes godt op med selvværd og en følelse af, at hun har værdi. Det er vigtigt, at I forsøger ikke at skælde ud eller irettesætte for meget, men i stedet forsøger at fortælle hende, hvad I gerne vil - altså mere fokus på det I gerne vil end på det, som hun gør forkert :)

Du fortæller, at du er uddannet ergoterapeut, og jeg tænker, at du derfor ved en del om sanser og sanseintegration - for det kan faktisk også være dette, som netop spiller ind hos jer.

Det, at jeres datter motorisk er meget urolig, har rigtig svært ved at sidde stille og generelt virker til hele tiden at være igang, nærmest drevet af en indre motor - samtidig med, at hun grisser meget med maden, roder rundt i maden, vælter vandglasset, klemmer sovs ud mellem fingrene osv. - det kan godt være tegn på, at hun måske har lidt problemer med sin taktile sans. Hvis hun har et sart taktilt sansesystem, så kan hun overreagere på sanseindtryk og det kan netop give disse reaktioner.

Du kunne overveje, om du skulle kontakte en ergoterapeut med speciale i børn og ...


Annonce

... sanseintegration for både at få en vurdering af din datter, men også for at få nogle redskaber til, hvordan du kan hjælpe hende. Det kunne godt være, at hun havde brug for noget sansemotorisk træning :) Måske har du selv allerede tænkt tanken... :)

Der er naturligvis også den mulighed, at hun bare er en aktiv 2.5 årig pige, som naturligt interesserer sig for verden og blot har travlt med at komme fremad og videre. Nogle børn lærer ved at røre ved ting. De afprøver ting og finder løsninger ved igen og igen at prøve sig frem. De lærer bedst, når de er i bevægelse og derfor kravler, klatrer, kryber, danser, hopper og løber de rundt. Andre børn lærer ved at sidde stille, studerer detaljer. De vender og drejer hvert eneste stykke legetøj igen og igen og kan lege med de samme legetøj i rigtig lang tid - hvorefter det så er leget færdigt og de kan så gå igang med at koncentrere sig om noget andet, noget nyt - som så studeres til bunds. Den amerikanske psykolog Howard Gardner har blandt andet beskriver de forskellige der, som man (børn) lærer på.

Med hensyn til legetøj og at hun her mister fokus, så kan du prøve at dele legetøjet op i store kasser og så kun tage en kasse frem af gangen. Når hun har leget færdig med tingene i én kasse, så hjælper I hinanden med at komme det tilbage i kassen og sætte den på plads, før I så finder næste kasse frem. Det at tingene er pakket væk i kasser, kan både gøre det lidt mere spændende at lege med det - hun glemmer, hvad hun har, når det er lagt i kasser og bliver naturligt glad, når det så kommer frem. Samtidig hjælper du hende med at overskue en kasse af gangen, så alt legetøj ikke hives ud på gulvet på en gang :)

Med hensyn til hendes uro ved f.eks. middagsbordet, så har nogle børn stor glæde af en pude, som de kan sidde på. Der findes specille puder, som stimulere barnets balance og motorik, når barnet sidder og som samtidig gør, at barnet bedre kan koncentrere sig om det, som sker ved bordet. Du kan f.eks. kikke efter "Togu Dynair", "Dynair Kids", "Sero pude", "Balance pude"...

Med hensyn til, om hun skal udfordres mere, så er det svært at svare på, for det afhænger naturligt af, hvor meget I allerede laver sammen. Men måske er det hun har brug for en særlig sansemotorisk træning. Hvis det er taktilsansen som skal stimuleres, så kan du f.eks.:

- Give hende bad og efterfølgende smøre hende godt med creme. Det må gerne være både brusebad, karbad, eller måske kan I tage i svømmehallen


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus

Se flere foredrag med Helen ...


- Lade hende gå rundt uden for meget tøj og gerne lade hende prøve at gå på forskellige underlag f.eks. græs, grus, fliser, en kokosmåtte og lignende. Måske tage til stranden og lade hende gå i sandet, i vandkanten osv.

- Lade hende lege med sand, vand, mudder. Mærke det mellem hænderne og mellem tæerne, på kroppen - måske prøve at "begrave" hende i sand.

- Lade hende være med til at bage boller, ælte dej, sidde med bolledej i hænderne, forme boller og lægge dem på bageplade.

- Lege med fingermaling, modellervoks og lignende, så hun prøver at have andet i hænderne og fingrene end sovs :)

- Prøve at børste hende på kroppen med forskellige materialer - f.eks. bløde vatrondeller, en kold klud, en varm klud, måske prøve forsigtigt med en neglebørste

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Olívy - meget mere end bleskift

Olívy er et populært bleskifteprodukt blandt mange småbørnsfamilier, og siden 2015 har Olívy været med til at ændre danskernes puslevaner med produktet Olívy baby care – diaper change til forebyggelse af røde babynumser. Men faktisk er Olívy meget mere end bleskift. Det naturlige og skånsomme ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Flytning med baby

Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...

Læs hele brevet og Helens svar


12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.

Slår hovedet ind i ting

Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....

Læs hele brevet og Helens svar


16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Baby zoner ud

Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...

Læs hele brevet og Helens svar


16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Tumle med baby

Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...

Læs hele brevet og Helens svar


22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.

For hurtig motorisk

Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.


Annonce