Svar: Vil ikke have mad - episode 2
23. maj 2021
Alder:
8 mdr.
Kære Oscars mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :) Og hvor er det godt gået! I er nået rigtig langt, der er faktisk sket store ændringer hos jer, og det er super godt!
I forhold til antal af flasker, så tænker jeg umiddelbart, at det er flasken om eftermiddagen, som skal fjernes, og her kan din dreng tilbydes et lidt større mellemmåltid i stedet. Og når han så bliver 8-9 måneder, så vil jeg anbefale dig, at du begynder at tilbyde ham et godnatmåltid, som så forhåbentlig vil kunne mætte ham så meget, at han ikke længere behøver flaske tidlig morgen - og faktisk heller ikke vil behøve de to flasker, som han får om aftenen lige nu med kun én times mellemrum.
Det vil sige, at lige nu kan flaskerne ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften og når han bliver 8-9 måneder, så kan flaskerne ligge før middagslur, aften og sen aften og efter midnat skal han så ikke have yderligere mælk...
En dagsplan, som I kan arbejde hen imod, ser derfor således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Morgen: Havregrød, vand af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres stadig med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Hvis han har sovet korte lure så er det helt okay, at han tilbydes en powernap her :)
Aften: Udgangspunktet mere og mere familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Mad med mere og mere bid. Der er mad til hånden, som han selv sidder og gumler og gnasker sig igennem. Der er også små hapsere, som han øver sig i at spise selv. Og så er der også stadig grøntsagsmos med kød eller fisk, som gives med ske. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. Gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød og vand af kop - og får børstet tænder (hvis han har tænder)
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Drømmeflaske og sover videre indtil næste morgen tidligt, hvor han lige nu stadig tilbydes flaske, men den trappes ud i 8-9 måneders alderen... :)
Jeg har med vilje ikke sat tidspunkter på denne plan, fordi jeg fornemmer, at det måske vil stresse lidt, da han ikke altid følger tiderne - og det er helt okay. Det er dog super godt, hvis du nogenlunde kan holde fast i spisetiderne, så hele dagen ikke skrider for jer, selvom han nogle dage sover kortere lure og andre dage lidt længere lure :)
Med hensyn til type 1 og type 2, så er type 1 en fuldgyldig erstatning. Det betyder, at barnet kan leve udelukkende af denne og den gives som alternativ til modermælk.
Type 2 er en tilskudsblanding, hvilket betyder, at den give som tilskud til anden mad, altså tilskud til skemad og familiemad. Det betyder også, at den tidligst kan gives fra 6 måneder.
Tilskudsbladinger adskiller sig fra modermælkserstatninger ved, at de kan have et højere indhold af f.eks. protein og visse mineraler - f.eks. er jernindholdet ofte højere i tilskudsblandinger. I følge Sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at anbefale tilskudsblandinger frem for modermælkserstatning, da barnet fint kan få dækket behovet for f.eks. jern via en almindelig varieret kost, som indeholder kød, indmad, grovere grøntsager og andre lignende kilder til jern.
Det lyder som om, at din venindes baby trives fint på type 1, og at din dreng trives godt med type 2, og der er ingen grund til at ændre noget, som fungerer :) Din dreng får blandt andet lidt ekstra jern, og da han generelt er småtspisende, så sker der jo ikke noget ved det. Men det er ikke noget han skal have, blot fordi han er blevet 6 måneder. Hvis han lige så gerne vil drikke type 1, så kan du også give ham det.
Du skal være opmærksom på, at når han kommer ned i mængde og drikker mindre mælk, så skal han tilbydes d-vitamindråber. Det gælder alle børn, uanset om de får modermælkserstatning eller tilskudsblanding - børn som indtager mindre end 800 ml modermælkserstatning med 1,3 mikrogram vitamin D pr. 100 ml skal tilbydes vitamin tilskud dagligt.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående videre - rigtig meget held og lykke fortsat, og bibehold endelig den gode gænge, og alt det du har fået skabt! :)
Rigtig god pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske