Brev:
Vil ikke have mad - episode 2
23. maj 2021
Alder:
8 mdr.
Vil ikke have mad - episode 2
Hej Helen
Tak for din rigtig fine besvarelse til mit sidste spørgsmål. Jeg har forsøgt mange af tingene, og jeg synes, det går fremad. Vi er stadig slet ikke der, hvor vi nok bruge være, hvis vi skulle følge den almindelige udvikling. Men vi prøver og det bliver bedre og bedre.
For det første så er sjatspisningen fuldstændig skrottet! Det var svært, men det lykkedes, og Oscar får nu cirka 5-6 flasker i døgnet. Det er stadig for meget - I know - men det er meget bedre. Der er stadig ikke særlig mange faste tidspunkter i hans dag, da hans søvn er meget uregelmæssig. Den typiske udfordring her er, at han stadig ofte vågner efter 30 min fra hans lure, og det får dagen til at skride, fordi han så ikke kan holde sig vågen til næste tidspunkt, hvor han "burde" sove. Jeg prøvede så at skabe en rytme ud fra hans powernaps, men når han så indimellem helt ud af det blå tager en lang lur, så får det dagen til at skride. Så det er svært, når hans søvn er så uforudsigelig.
Til gengæld følger jeg en fast rytme mht til hans mad, hvor han tilbydes mad 5 gange i løbet af dagen (grød eller mos plus fingermad og vand af kop). Nogle gange vil han gerne spise det, andre gange ikke. Men han er klart mere interesseret end tidligere.
Hans mælkeindtag er skåret ned fra over 1000-1100 ml i døgnet til cirka mellem 750-900 ml i døgnet. Jeg ved godt, at det stadig er meget, men det har været rigtig svært at skære ned, da det virkelig har været svært at få ham til at spise anden mad, så jeg er glad for den udvikling, der er sket. De fleste dage kan han nu undvære sin formiddagsflaske. Nu får han som regel flaske tidlig morgen, eftermiddag, aften til putning (dette kræver ofte 2 flasker med cirka 1 times mellemrum, da han vågner), og så en flaske om natten.
Så nu til mine spørgsmål:
Den næste flaske, det kan være smart at fjerne, hvilken en er det? Er det den tidlig morgen, eftermiddag eller nat?
Derudover så er jeg blevet i tvivl om noget andet. Jeg giver Oscar NAN HA 2, da der står, det er fra 6 mdr. Og på type 1 står der 0-6 mdr.
Men så sagde en veninde til mig, at hun havde fået at vide, at man skal give type 1, selvom baby er over 6 måneder, da type 2 kun er en tilskudsblanding.
Så nu er jeg i tvivl - hvilken en skal jeg give ham? Oscar er snart 8 måneder.
Tak for dine altid gode svar.
Kærlig hilsen
Oscars mor