Brev:
Putning uden brystet
22. maj 2021
Alder:
10 mdr.
Putning uden brystet
Kære Helen.
Vi har nogle udfordringer omkring putninger og amning, som vi håber du kan hjælpe os med.
Amning og søvn:
Vi har Lui på 10,5 mdr. Lui bliver ammet 3 gange om dagen (inden hans to lure og inden han sover til nat) og 2-3 gange om natten. Lui puttes til nat ved brystet, hvor han falder i søvn med brystet i munden, og sådan har det været siden han blev født. Vi har på det seneste oplevet, at han ikke er faldet i søvn så nemt ved brystet, idet det har krævet 3-4 forsøg inden han faldt i søvn, og det har ind imellem taget 2-3 timer at putte ham. Nogle dage har han leget på gulvet ind imellem putningsforsøgene, og andre gange har jeg sunget for ham og gået rundt med ham, men ingen af delene fungerer godt.
Efter han er faldet i søvn, og lagt i seng eller slyngevugge, går jeg ind i stuen og slapper af. Han vågner dog ofte et par gange efter at være faldet i søvn, og undrer sig sikkert over hvor brystet blev af. Så må vi ind og berolige ham kortvarigt for at få søvnen til at fortsætte. Vi indser at vi skal øve Lui i at falde i søvn uden brystet i munden, og at vi nok skulle have startet på det for flere måneder siden. Det er dog heldigvis lykkedes for os mange gange i barnevognen på altanen, med en smule bevægelse, men den løsning volder af en eller anden grund også problemer.
Spisning:
Vi oplever også at han ind imellem er meget småtspisende, især med fingermad. Dette kan måske skyldes at han ammes for ofte til at blive sulten nok. Det går bedst med havregrød med smørklat og frugtmos på. Der spiser han omkring 75 ml. Det får han inden nattesøvnen og vi har også givet ham det umiddelbart efter en lur, hvis han ikke har spist nok fingermad ved sidste måltid.
Her er hvordan en alm. dag kunne se ud (det kan variere afhængigt af, hvor længe der bruges på putninger og hvor længe han sover):
7.00: Vågner
7.30: Får morgenmad, enten grød eller fingermad såsom bananpandekage
8.30: Begynder at vise træthedstegn (gab, klør sig i øjnene). Får bryst, får overtøj på imens der synges vuggevise. Vuggevisen synges idet han bæres ud til barnevognen på altanen og imens han placeres i barnevognen. Der kan gå alt mellem 15-45+ min. med at putte (vugge med vognen fra side til side imens den køre frem og tilbage). I den tid er der perioder hvor han sidder og kigger og snakker, og perioder hvor han strækker sig til siden og bliver ked af det. Han afledes med sang og hvis han græder fortsat eller gråden forværres, tages han op og putningen gentages, når han er rolig igen. De gange putningen går godt, snakker han lidt og bliver herefter gradvist mere træt indtil øjnene klapper i. Herefter lægger jeg ham ned, og han sover videre stillestående på altanen.
Han sover mellem 45 minutter og 2 timer pr. lur.
11.30: Frokost (rugbrødstern med smørbart pålæg, pastaskruer, knækbrød, kogte grøntsager, frugt el. lign.)
13:00-13.30: Begynder at vise træthedstegn (gab, klør sig i øjnene). Puttes på samme måde som til formiddag.
15.30-16.00: Eftermiddagsmad (knækbrød, frugt, smoothie på tube el. lign.)
18.00: Aftensmad (fisk, frikadelle, kogte grøntsager, pastaskruer, lasagne osv.)
18.30: Bad (sidder i badekar og leger, nusses, får creme på kroppen og nattøj på)
19.00: Natgrød (havregrød med smør og frugtmos)
Herefter starter putteritualet:
- Tandbørstning
- Sige godnat til far
- Tænder natlampen
- Rulle gardinet ned
- Synger Elefantens vuggevise, imens han er i sin tremmeseng. Når sangen er færdig, står han typisk med front mod mig, hvor jeg tager ham op og går rundt med ham, imens jeg nynner videre på sangen. Herefter lægger jeg ham til brystet siddende på sengekanten. Det sidstnævnte med sang og bryst gentages indtil han falder i søvn.
- Når han sover, lægges han i sin seng eller i slyngevugge
Bonus info: Han puttes til lur siddende op ad en pude i barnevognen. Jeg er begyndt at putte ham i barnevognen på altanen for omkring 3-4 uger siden, og inden da gik jeg lange lure med ham i barnevognen. På gåturene sad han altid oprejst til en start og idet han faldt i søvn, lagde jeg ham ned. Det samme har jeg overført til putningen på altanen, for at få succes med det, men jeg kan godt blive i tvivl om han får for mange indtryk på denne måde, og at det kan være en grund til at putningerne på altanen kan tage lang tid. Jeg har forsøgt en håndfuld gange at lægge ham ned fra start og det er lykkes nogle gange, men succesraten er størst, når han starter siddende. Så det er jeg gået fra igen.
Når han græder og er svær at putte, har jeg rigtig svært ved at være i det, og ofte har det resulteret i en køretur i bilen eller en gåtur med klapvognen, hvor han for det meste falder i søvn uden problemer. Nogle gange er jeg gået ind med ham og givet ham bryst (igen), hvor han er faldet i søvn, og jeg har lagt ham ud i barnevogenen. Det sidstnævnte lykkes dog kun, hvis putningen er trukket langt ud, og han er meget træt.
Mit manglende overskud bærer nok præg af en fødselsreaktion, som handler om, at det med at blive mor og at være på barsel ikke har stemt overens med mine forventninger, og det er jeg blevet ret chokeret over. Det kan gøre, at jeg har svært ved at være så tålmodig og rummelig, som jeg gerne vil være, f.eks. når en putning ikke lykkes. Og når jeg tænker på, at skulle hjælpe ham til at falde i søvn til natten uden brystet i munden, synes jeg det virker uoverskueligt. Samtidigt ved jeg godt, at han er nødt til at lære at falde i søvn selv, især nu når det med at falde i søvn ved brystet ikke fungerer ubetinget godt længere.
Jeg håber du kan give os nogle gode råd til en god overgang fra putning ved bryst til putning uden bryst. Måske der kunne være en mere glidende overgang, hvor han kan finde ro ved mig, fremfor en lang sej kamp om at falde i søvn i sengen?
Vi har også overvejet om putning i barnevognen indenfor eller i en tynd Voksipose (ligesom i barnevognen) kunne være en god idé som en glidende overgang, så han i første omgang ikke vågner og leder efter mit bryst flere gange om aftenen og natten.
Så vores spørgsmål er:
- Hvordan kan vi få ham til at sove i egen seng eller som minimum falde i søvn uden brystet?
- Bør jeg skrue ned for amningen for at øge hans appetit, og hvor ofte vil du anbefale jeg ammer ham?
- Er det en god idé at jeg giver ham grød umiddelbart inden putningerne om dagen, hvis han ikke har spist så meget fingermad?
Hilsener herfra