Svar: Vil ikke puttes af far - 11 mdr.
21. maj 2021
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er så fint, at I har besluttet at ændre vaner og rytme med det samme - og det lyder som om, at det faktisk er lykkes, på trods af sommerhusferie osv. Håber I havde nogle dejlige dage sammen med familien :)
Det er super, at jeres datter accepterer at få flasken i stedet for brystet om aftenen. Det giver netop mulighed for at far på sigt kan tage over - og jeg tænker, at det nok skal lykkes, men at tiden er nødt til at arbejde lidt for jer.
Far gør alt det rigtige - det er netop vigtigt, at det er far, som giver hende bad, gør hende klar til natten med nattøj, ren ble, måske giver hende en godnatgrød, en banan eller lignende, børster hendes tænder - og derefter så tager mor så over og giver hende en flaske i sengen - præcist som du beskriver. Jo mere far kan forsætte med at gøre alt det, sm leder op til putning, jo lettere vil han også kunne tage over, hvis du en aften ikke er hjemme.
Og måske er det lige nu netop det, som gør det lidt svært for jeres datter. Hun er vant til at blive ammet, når hun skal sove. Hun er vant til mor, mors bryst og mors favn og selvom hun tager imod en flaske nu, så har hun stadig brug for netop din favn og din nærhed. Og det er helt okay. Jeg tænker, at det er en god prioritering de næste par uger, og at det vil være godt, at I bibeholder jeres nye rutiner. Og om et par uger, kan du så prøve at være væk en aften for at se om far så vil kunne putte. Hvis du ikke er hjemme en aften og lillepigen og far har spist sammen, taget bad, fået godnatgrød osv. sammen - og hun på den måde er bevidst om, at de kun er de to - vil måske kunne gøre, at hun så også accepterer at det er far der putter. Det kan godt være, at det er for svært for hende at far skal putte, når mor er der...
Under alle omstændigheder tænker jeg, at det er et spørgsmål om tid, før far kan komme mere og mere på banen og også naturligt putte jeres datter om aftenen og at tiden derfor arbejder for jer :)
Far behøver ikke skabe fuldstændig samme ritual som mor - i grove træk vil det være godt at ritualet er ens - aftensmad, bad, godnatmåltid, tandbørstning, flaske. Men det er fint at far f.eks. læser bog i stedet for at synge sang eller at han vælger at tænde for noget stemningsmusik eller andet, hvad han nu føler vil fungere bedst for ham og jeres datter. På den måde behøver det ikke være fuldstændig ens. I er forskellige personer og det er okay at der er lidt forskel på, hvordan I putter :)
Jeres datter bør naturligt ikke græde ulykkeligt. Hvis hun gør det, så må far forsøge at vurdere, hvad der vil hjælpe. Måske vil det være tilstrækkeligt, at han tager hende op, sidder med hende på skødet på værelset, giver hende masser af nærhed, tæt kontakt, viser hende, at han godt kan rumme hendes gråd og naturligt er der for hende, passer på hende osv. og så falder hun måske til ro, og derefter kan han så prøve at putte igen. viser det sig, at hun er fuldstændig ulykkelig, og han slet ikke kan få hende til ro, så skal du naturligvis være der. Der er ingen idé i at far skal kæmpe med hende, og hun så begynder at forbinde putningen med noget som ikke er trygt og rart - det vil ikke hjælpe nogen af jer fremover :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke med projektet og rigtig god pinse :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske