Svar: Nattesøvn og tremmeseng - 6 mdr.
20. maj 2021
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring putning i tremmesengen :)
Det er super godt, at du altid har puttet din dreng fra dig, før han sov helt, så han har registreret, at han blev lagt i sin seng og derfor forbundet sin tremmeseng med stedet, hvor han skulle sove. Det lønner sig nu, fordi han tydeligt er tryg ved sin seng, når du putter ham i den, og det er bare super dejligt.
I princippet må han gerne ligge og småpludre, hygge sig osv. i ½-1 times tid, før han er parat til at overgive sig til søvnen. Han er på ingen måde ked af det, lyder faktisk til at have det rigtig fint med at koble fra på denne måde, og sådan må det meget gerne være. Som du selv skriver, så skal du naturligvis være der for ham, hvis han bliver ked af det. Det lyder som om, at det faktisk fungerer og som udgangspunkt skal man derfor ikke ændre noget :)
Når det så er sagt, så skal du naturligvis være opmærkoskm på om puttetidspunktet er rigtigt, måske skal han puttes lidt senere, for ikke at ligge vågen helt så længe.
Du nævner også, at han ofte vågner op, når du flytter ham fra dig. Du skriver "han viser tydelige træthedstegn inden vi giver ham flaske, men det er lige som om, at så snart han rammer tremmesengen slår øjnene helt op". Det lyder derfor som om, at han reagerer på skiftet fra favn og ned i sengen og at det skift "vækker" ham. Derfor kan du godt forsøge at give ham flasken i sengen. Det er en af fordelene ved at give flaske, at han kan få den imens han er puttet i sin seng. Du bør elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme et håndklæde, en pude eller lignende ind under madrassen, så selve madrassen løftes lidt op (han er for lille til hovedpude).
Du kan derfor gøre ham klar til natten med ren ble, nattøj osv. Putte ham i seng og så give ham flasken imens han ligger der - og lade ham få sin mælk, finde roen og falde i søvn. Han bør ikke falde i søvn med flasken i munden, men skal helst nå dertil, hvor han får mælken, slipper flasken, smiler til dig og triller om på siden og sover :)
Med hensyn til sutten, så er det rigtig godt, at du er opmærksom på at han helst ikke skal have den i munden hele tiden for at kunne sove, og at du derfor forsøger at berolige ham med dine hænder, kærtegn osv. i stedet for sut.
At han virker ekstra suttesøgende om natten kan også være fordi han har behov for mere mælk/mad, men jeg ved fra dine tidligere breve, at I er igang og forsøger det bedste I kan, så jeg tænker, at tiden også arbejder lidt for jer her :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :) Og rigtig god pinse :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske