Svar: Vågner mange gange i løbet af en lur
19. maj 2021
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter og hendes rytme :)
Der kan være flere grunde til, at jeres datter ofte vågner op efter 20-30 minutters søvn og skal hjælpes videre ind i søvnen. Og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Der er ingen tvivl om, at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med hende netop nu. Netop omkring 6 måneders alderen oplever mange forældre en lidt svær periode og det er helt naturligt, at hun kan sove ekstra uroligt. Hun øver sig motorisk rigtig meget, triller omkring, drejer om sin egen akse, får fat i sine fødder, forsøger at krybe osv. Og hun øver sig både om dagen og om natten. Hun får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke selv mestrer at komme væk fra, og hvor hun har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen.
Hun oplever også verden meget mere bevidst nu. Hun er meget mere opmærksom, ser rigtig mange ting, suger til sig af indtryk. Hun er bevidst om, hvorvidt hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos dig, far eller en fremmed (f.eks. en bedsteforælder) og hendes drømmeaktivitet er stor. Alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes, når hun sover, og hun kan derfor om natten godt både klynke, græde, ligge og småpludre, smile osv. Det foregår mere eller mindre i søvne, men giver dog urolig søvn.
Hendes søvn ændrer sig også lidt hele tiden. Gradvist begynder hendes søvn at indeholde flere stadier og ofte vil hun skifte fra et søvnstadie til et andet med 20-45 minutters mellemrum - og nogle børn har rigtig svært ved at skifte stadie og vågner derfor op - selvom de tydeligt har brug for at sove videre. Og her har de så brug for en beroligende hånd, kærtegn eller at man måske triller dem en tur så lang i barnevogne, at de passerer det første stadieskift og derefter så måske bedre kan sove et længere søvnstræk.
Derudover så spiller jeres vaner og rutiner også ind på hendes søvn - både hendes evne til at overgive sig til søvnen, og hendes evne til at komme videre i søvnen på egen hånd. Det vil f.eks. være rigtig godt, at hun får flaske, som en fast del af sit putteritual, men det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn med sin flaske i munden. Det er på samme måde vigtigt, at hun falder i søvn der, hvor I ønsker, at hun skal sove. Og altså ikke falder i søvn i jeres favn, hvis I gerne vil have, at hun skal kunne sove i sin seng eller barnevogn. Det er derfor vigtigt, at I flytter hende fra jer, før hun sover helt, så hun når at registrere, hvor hun er puttet.
Når jeres datter skifter søvnstadie, så vil hun registrere, at alt er, som da hun faldt i søvn. Det betyder, at hvis hun er faldet i søvn i jeres arme og er flyttet sovende over i sin seng, så vil hun vågne op, opleve at hun ligger et forkert sted og vil så ikke kunne komme videre i søvnen, før I atter tager hende op i jeres arme. Det er derfor vigtigt, at I flytter hende fra jer på det tidspunkt, hvor hun registrerer, hvor hun bliver puttet, men er træt nok til at kunne sove videre med kærtegn, beroligende ord, trille tur eller lignende.
Og så spiller hendes indtag af mad naturligt også ind på søvnen. Det er vigtigt, at hun er mæt nok til at sove, og nu hvor hun bliver 6 måneder, så må I meget gerne øge hende til 3 måltider dagligt og gradvist også begynde at tilbyde hende mellemmåltider formiddag og eftermiddag. Det betyder, at en dagsplan i 6 måneders alderen stille og roligt vil komme til at se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre, indtil dagen begynder, og I står op
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop. Dette måltid må I gerne begynde at introducere nu, så hun vænnes til 3 skemåltider dagligt.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop. Dette måltid må I gerne begynde at introducere, når de tre skemåltider dagligt fungerer.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt øllebrød eller lidt grøntsagsmos. Der begyndes i 6 måneders alderen med kød eller fisk i grøntsagsmosen. suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Dette måltid introduceres også når de 3 skemåltider dagligt fungerer godt.
Flaske og puttes evt. til en ekstra powernap - det kan også være, at den kan springes over. Du nævner, at hun ofte sover 2-3 lure dagligt og det er rigtig fint, at der i en overgangsperiode kan være brug for en ekstra lille lur her.
Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet kan variere lidt efter, hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure dagligt og hvornår hun er stået op fra sin sidste lur
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre
Jeg håber, at ovenstående giver lidt forklaring og også giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer, og hvad I kan arbejde videre med nu :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske