Svar: Mælk 8 måneder
18. maj 2021
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg anbefaler normalt 3 flasker i 8 måneders alderen, og jeg anbefaler ofte, at de ligger før middagslur, aften og sen aften. MEN - der er naturligt ikke regler uden undtagelse, og det lyder faktisk som om, at din datter trives rigtig godt med sine 2 flasker.
Du skal naturligvis se på, hvordan hun trives, og du beskriver en pige, som sover igennem om natten, som vokser, udvikler sig godt, har god appetit og er godt i stand. Det lyder også som om, at hun er god til at drikke vand af kop og faktisk er i stand til på den måde at sikre sit væskebehov via kop. Hvis hun ikke havde været i strand til dette, så ville en flaske mere være en måde at sikre hende den ekstra væske på, men da hun drikker fint med vand, så er det ikke et problem.
Du laver også hendes grød og mos med mme, hvilket er vigtigt og godt, fordi det er med til at sikre, at hun stadig får kalk nok. Derudover vil det være rigtig godt, hvis du er opmærksom på at give hende ekstra calcium-holdige fødevarer. Hun får f.eks. kalk, hvis du giver hende grove grønne grøntsager som f.eks. broccoli, tilbyder hende havregryn (f.eks. havregrynsboller eller havregrød), giver hende nødder og mandler (de kan hakkes meget fint og kommes i en grød), giver hende fuldkornsbrød f.eks. rugbrød, giver hende f.eks. rejer og sild... Hun må også meget gerne få ost, ligesom hun fra 9 måneders alderen kan tilbydes f.eks. 50 ml surmælksprodukt som A38 (3.5%) og tykmælk.
Det er vigtigt, at du giver hende d-dråber dagligt, da d-vitamin også er vigtigt i forhold til optagelsen af kalk. Og så er det vigtigt, at du giver hende kød og fisk, indmad, grovere grødprodukter, fuldkorn osv. så hun på den måde også får sit jernbehov dækket. Brug gerne frugt sammen med grøden, da frugt fremmer optagelsen af jern. Jo mere varieret hun kan spise, jo bedre er det, jo bedre dækkes hendes behov for forskellige næringstoffer :)
Hvis din datter drikker ca. 350 ml mme via flaske, og du derudover bruger mme på og i hendes grød og mos, giver hende ost, kalkholdige grøntsager, nødder, fuldkornsprodukter osv., så tænker jeg, at hun godt kan få sit behov for kalk og jern dækket, uden at du behøver give hende den ekstra flaske. Væske kan hun så drikke via kop.
De tre flasker jeg normalt anbefaler i denne alder er hovedsageligt for at sikre barnet tilstrækkeligt med væske og så naturligvis de næringstoffer - især calcium og jern - som hun får via sin erstatning. Du skal naturligvis sikre dig, at hendes urin er klar, og at hun ikke har forstoppelsesproblemer, fordi hun drikker for lidt - men kører det hele, så er det okay, og det lyder som om, at hendes behov fint kan blive dækket på anden vis hos jer.
Synes du hendes indtag af mme er lige i underkanten, så kan du servere mme af en kop sammen med morgengrød eller aftengrød og på den måde også få lidt ekstra i hende:)
Håber dette kan give lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske