Svar: Natflaske eller ej - 8 mdr.
18. maj 2021
Alder:
8 mdr.
Kære forvirrede og frustrerede mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at I bliver både forvirrede og frustrerede, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
Som udgangspunkt er det børnelægens anbefaling, der skal følges. Hans/hendes viden og anbefalinger vægter højere, end det jeg som sundhedsplejerske kan byde ind med, men jeg forstår til fulde jeres frustration, for hvorfor ændrer noget, som tilsyneladende fungerer...
Når børn får flaske, så er man altid meget opmærksom på deres vægtøgning og deres mælkeindtag. Det er let at spise af en flaske, mælken flyder meget let til jeres dreng, og der er derfor en risiko for, at han kommer til at overspise - og derfor får mere mælk, end han egentlig behøver, og derfor også tager for meget på. Når børn tilbydes flaske, så vil de have en tendens til blot at spise den mængde, som tilbydes i flasken, og de vil derfor ikke altid regulere deres behov ind, men vil mere eller mindre bare spise... og jeg kunne forestille mig, at det er dette, som børnelægen er urolig for - altså at jeres dreng simpelthen spiser mere mælk, end han måske har behov for og derfor tager så meget på - og derfor anbefaler lægen, at I fjerne flasken om natten...
Jeg ved dog fra jeres tidligere breve, at jeres dreng faktisk hele tiden har været ret god til at regulere sit behov. Han har taget meget på i vægt, ja, men det lyder ikke som om, at det skyldes overspisning - for nogle gange har han kun spist en flaske på 40 ml, andre gange har han kunne spise 200, og så vidt jeg har forstået på jer, så har I gjort meget ud af netop at lade ham selv styre sit behov - hverken presse ham til at spise ekstra eller holdt igen, når han har virket til at ville drikke en større flaske. Han har aldrig drukket mere end 200 ml og det har været givet som et tilbud, som han selv har kunne regulere - og sådan synes jeg det bør være :)
For at vurdere, om det er relevant at skære ned til to flasker i døgnet, så skal I naturligt se på hvor meget mælk, han samlet drikker. Da han er en fysisk stor dreng, så er hans væskebehov naturligt også stort, men I skal finde balancen mellem modermælkserstatning og vand.
Kunne løsningen hos jer måske ikke være, at I skærer lidt ned i mængden af mælk i flaskerne, hvis han f.eks. plejer at drikke 200 ml, så kunne I skære ned til 150-180 ml. I kunne evt. give den mindste flaske om natten og på den måde gradvist vænne ham til, at han ikke behøver mælk om natten mere. Når det så er sagt, så vil de fleste børn dog trives rigtig godt med 3 flasker i 8 måneders alderen og trappe ned til 2 flasker, når de bliver 10 måneder, men igen - hvis lægen mener, at hans mælkeindtag er for stort og gerne vil have jer til at trappe ud af en flaske, så prøv om det kan gøres gradvist.
I kan også forsøge at indføre en godnatgrød, for at se om den kan mætte ham lidt mere til natten og dermed gøre, at han så ikke behøver sin flaske. Grøden kan laves på mme og dermed være med til at dække noget af hans mælkebehov, men den vil naturligt ikke sikre hans væskebehov på samme måde, som flasken gør.
Jeg tænker også, at det må være med i overvejelserne, hvornår han skal passes ude - for hvis han ikke kan få en flaske før sin middagslur, og stadig har behov for to flasker dagligt, så vil det være fint at bibeholde flasken aften og nat - netop for at sikre hans behov for både mælk og væske lettest muligt...
Det er rigtig godt, at I er blevet henvist til en diætist, som sammen med jer kan lægge en plan for, hvordan jeres drengs mad, væske og mælkebehov kan sammensættes bedst muligt - og så han naturligt stadig trives, sover, er glad, udvikler sig i god retning osv.
Mit forslag til en dagsplan til en 8-9 måneders dreng ville se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg - kød, fisk, kartofler, grøntsager, 1/2 hårdkogt æg, stykker af frikadelle (kød/fiskedelle) eller lignende. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller færdiglavet babymos. Vand af kop.
Flaske og putte til middagslur
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker - større gnavestykker til hånden og mindre hapsere som spises med fingrene, og der skal være moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage, gøres klar til natten...
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30. Vand af kop. Det kan være en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Den kan være med til at mætte ekstra, så det måske bliver lettere at trappe ud af flasken om natten... Får børstet tænder
Flaske og puttes til natten ca. kl 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Drømmeflaske - som måske trappes ud.
Man kan naturligt diskutere, hvorvidt det gør nogen større forskel, om han tilbydes en godnatgrød, som mætter ham lidt ekstra eller tilbydes en natflaske. Om han får 100 ml MME i sin grød eller i sin flaske, gør vel ikke den store forskel, hvis man ser på mængden. Men hvis lægen har anbefalet jer, at stoppe med flasken om natten, så kan det være en måde at gøre det på, altså tilbyde godnatgrød i stedet og så skruet gradvist ned for mængden af mme nat... Om han vil kunne det allerede nu og ikke først når han er 10 måneder må komme an på en prøve :)
Og ellers - så tænker jeg, at det vil være relevant at tale med diætister om. For i godnatgrøden er der jo også andet end blot mme og hvis de synes han er for stor og gerne vil holde hans indtag nede, så vil de måske fraråde godnatgrøden...
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre og ikke kun giver yderligere forvirring og frustration :) Og husk at nyde jeres dejlige dreng, for det lyder han virkelig til at være!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske