Svar: Vælling til natten - 6 mdr.
17. maj 2021
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Da din dreng er vant til at få flaske, så kan du godt forsøge, om han vil tage imod en flaske vælling til natten. Vællingen bør gives af flaske, og du skal købe en flaskesut, som netop er beregnet til vælling.
Vælling er, så vidt jeg ved, taget ud af det danske marked, du kan derfor ikke længere købe det i butikkerne, men du kan lave det selv.
Opskrift på hjemmelavet vælling:
200 ml vand
1.5 spiseske majsmel, hirseflager eller lignende
4-6 mål modermælkserstatningspulver (afhængigt af mærke)
Pisk vand sammen med mel/flager og bring det i kog i en lille gryde, imens du pisker
Skru ned for varmen, læg låg på og lade det småkoge i 5-10 minutter.
Afkøl og tilsæt modermælkserstatningspulver
Pisk det hele sammen, og vællingen er klar.
Der er ikke stor tradition for at give vælling i Danmark. Vælling hører til tilskudsblandingerne, og Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet: "Der er ingen grund til at anbefale tilskudsblanding frem for modermælkserstatning efter 6-månedersalderen. Her er det ligeså godt at fortsætte med modermælkserstatning, for barnet har ikke behov for det højere indhold af protein og visse mineraler, som tilskudsblandingerne kan indeholde." (Citat: Ernæring til spædbørn og småbørn 2019).
Det betyder dog ikke, at du ikke kan forsøge - det kan du godt :) Især fordi jeg ved fra dine tidligere breve, at jeres dreng har svært ved at spise grød og mos, og det er sandsynligvis også derfor, at han begynder at vågne om natten. Han begynder at have behov for noget andet end modermælkserstatning og måske kan vælling vænne ham til grødsmagen, så han stille og roligt får lidt mere interesse for at spise rigtig grød...
Hvordan går det med skemaden? Er han begyndt at vise sig klar til flere måltider dagen igennem, eller er det stadig svært for ham? Hvis det går fremad, og han nu spiser skemad både frokost og aften, så vil det være super fint at introducere morgengrød. I givet fald kan han tilbydes morgengrød kl 07-07.30 og stadig blive puttet til sin første lur kl 8-8.30, hvor han så sover 1.5 times tid.
Hvis han endnu ikke er kommet igang med frokost og aftensmad, så vil det være bedre, at I starter med dette, og først når det fungerer, begynder at introducere grød om morgenen. Hen af vejen skal han også tilbydes mellemmåltider... men alt efter, hvor langt han er i måltiderne, kan det godt være lidt for tidligt endnu :)
Jeg ved ikke helt, hvordan jeres dag ser ud, men ud fra dine angivne tider, så kunne en plan - som I kan arbejde hen imod - se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre, indtil kl 07, hvor dagen begynder
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til dagens første lur kl 8-8.30...
Formiddag 9.30-10: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop. Hvis han ikke virker parat til dette måltid endnu, så spring det over - giv i stedet lidt frugt sammen med morgengrøden og ryk evt. frokosten lidt frem.
Frokost 11: Øllebrød eller grøntsagsmos, og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt hånden og vand af kop.
Flaske og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en powernap
Aften 17.30: Tilbydes grøntsagsmos, og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske.
I kan godt prøve med vælling enten kl 19.30-20 eller kl 23-24 for at se om det vil gøre en forskel hos jer. De øvrige mælkemåltider bør lige nu være modermælkserstatning :) Det kan godt være, at han begynder at kunne nøjes med en flaske mindre i døgnet, og det er helt okay.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske