Svar: Søvn, putning og amning
16. maj 2021
Alder:
10 mdr.
Kære Mor til lille M
Tak for dit brev :) Hvor dejligt at høre, at du har fulgt med på sidenlinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - og også har min bog om søvn, tak - og velkommen til :)
Det er nogle gode grunde du har, når du beskriver, hvorfor du gerne vil give flaske. Det vil naturligt være rigtig godt, hvis far kan tage mere del i putningen om aftenen, og far også kan give trøst og ro. Det er også rigtig godt, hvis jeres dreng via en flaske kunne lære selv at finde ro i sin seng, og I ikke længere skulle sidde og vugge ham.. og så er det naturligvis ikke særlig rart at blive bidt! AV!
Så jeg forstår det godt, og det kan også være en idé at forsøge med flasken. Netop putte ham i seng og give ham en flaske, som han selv kan styre.. eller måske ikke en flaske, måske en drypfri kop? Netop for at udnytte den mulighed til at komme væk fra bryst og favn (og vugning/hopning) om aftenen og samtidig lære at falde i søvn i egen seng. En drypfri kop vil være en bedre idé, for flasken skal han jo vænnes fra, når han bliver 1 år, så at vænne ham til denne nu for så at tage den væk fra ham igen om 2 måneder, virker næsten synd.. og vil måske være lidt spildt arbejde... bare en tanke :)
Med hensyn til at han bider dig i slutningen af amningerne, så vil det være en rigtig god idé, at du tager ham fra, før han bider dig. Og ja, det gør naturligt, at han så ikke falder helt i søvn, men det er netop vigtigt for at I kommer væk fra det som sker netop nu - at han falder i søvn i jeres arme, flyttes til egen seng, vågner op og I skal starte forfra. Det vil være rigtig godt, at du ammer ham, tager brystet fra ham og flytter ham fra dig ned i egen seng, før han sover helt. Så lærer han både at falde i søvn i sin seng og kommer væk fra at bide dig.
Derudover, så vil det være rigtig godt, at han ikke længere ammes i søvn og ikke længere falder i søvn i jeres arme - for det gør naturligt, at han om natten vågner igen og igen og kun kan finde ro, hvis du atter giver ham brystet eller tager ham op i favn, vugger osv. Det handler alt sammen om søvnassociationer, som du også skriver. Hvis jeres dreng er vant til at falde i søvn med bryst og i favn, så vil han mangle dette, når han har sine opvågninger om natten og vil ikke kunne komme videre i søvnen før I så giver ham det igen. Derfor er det vigtigt, at I nu arbejder på at han puttes i egen seng og flyttes fra favn, før han sover helt. Og ja - her kan den drypfri kop godt have en effekt.
For at få far mere på banen, så vil det være rigtig godt, at far gør alt det, som leder op til putning. Det vil sige, at når I om aftenen har spist aftensmad sammen, så kan far give jeres dreng et bad, være den der frotterer ham godt med håndklædet, smører ham med creme, giver ham lidt massage osv. og gør ham klar til natten med ren ble, nattøj osv. Herefter tilbydes jeres dreng så sin godnatgrød - som også gives af far - og han får derefter børstet tænder, hvilket også gøres af far. Og det er først, når han så skal ammes, at mor træder til. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil det være for far at tage over, hvis mor en aften ikke er hjemme og derfor ikke kan amme.
Med den alder jeres dreng har, så vil det ofte være passende med 2 amninger i døgnet, og da han er i vuggestue om dagen, vil de to amninger meget fint kunne ligge aften og sen aften. Det betyder, at han f.eks. ammes kl 19.30 og igen kl 23.30 - men derefter så skal han ikke tilbydes brystet, men beroliges med hænder, kærtegn, beroligende ord, nærhed, stillingskift osv. Og også her kan far godt træde til. Det kan godt være en idé, at far simpelthen tager over om natten, så det at blive ammet er udelukket efter midnat.
Det vil naturligt give en del gråd og frustrationer, da jeres dreng er vant til at kunne søge brystet mere eller mindre hele natten, men hvis han har spist godt hele dagen igennem, har fået godnatgrød, er ammet rigtig godt aften og sen aften.. så har han ernæringsmæssigt ikke behov for mælk om natten og trøst, ro, tryghed osv. kan far også give ham. Far kan sove sammen med ham i dobbeltsengen og mor sove et andet sted, så amning på den måde er udelukket. Man siger, at efter 3 nætter vil far kunne fornemme en forskel - jeres dreng vil stadig kunne søge efter brystet og kan stadig være ked af det og frustreret, men far vil efter 3 nætter kunne trøste og berolige på en anden måde og grådperioderne vil være mindre.
Når det så er sagt, så er der naturligvis også den mulighed, at mor stadig er der om natten. Du skal i givet fald tage en t-shirt på og på den måde sikre, at jeres dreng ikke selv kan søge brystet om natten. Han behøver ikke undvære sin mor, du er der stadig for ham, kan give ham masser af nærhed og tæt kontakt, men brystet får han ikke længere om natten.
Det er vigtigt, at du generelt er opmærksom på at trøste og berolige ham med andre ting end brystet. Det er helt naturligt, at han i løbet af dagen bliver fortvivlet, brokker sig og nogle gange virker søgende fordi han finder trøst og ro ved brystet. Her er det dog en god idé at du forsøger at berolige og betrygge på anden vis, afleder ham, tilbyder vand af kop, hvis han er tørstig osv. så han om dagen stille og roligt også vænnes til at andet end bryst kan give trøst og ro :)
Så en gradvis plan kunne måske se således ud:
- Nedtrappe behovet for brystet om dagen, så trøst og ro skabes på anden vis.
- Far gøre alt det, som leder op til putning, så han på den måde naturligt lettere vil kunne tage over, hvis mor en aften ikke er der til at putte.
- Far tage over efter midnat, så når jeres dreng er ammet aften og sen aften, og har fået både behovet for mor og mælken dækket, så er far der stadig.
- Afkorte amningen, så han ikke længere falder i søvn med brystet i munden og i favn, men lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove.
- Introducere en drypfri kop som alternativ til brystet, når jeres dreng puttes direkte i sin seng for at se, om han så med koppen og muligheden for at styre det mere selv, kan lære at sove i egen seng.
Det lyder som om, at far faktisk allerede er ret meget på og rigtig gerne vil tage over og hjælpe til, hvilket er super dejligt. Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske