Svar: 7 måneder - natteroderi
15. maj 2021
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at det går stille og roligt hos jer og det lyder som om at jeres datter trives og faktisk holder sin vægt fint - krydser fingre :)
Det lyder ikke som om, at hun har behov for yderligere mælk om natten. Du fortæller, at hun ofte stadig dier aften, midt nat og tidlig morgen, og det burde kke være nødvendigt med yderligere amninger - faktisk må hun, som du også skriver - gerne begynde at springe amningen midt nat over. Det vil være rigtig dejligt for både dig og hende, hvis hun begynder at kunne sove 5-6 timer i træk. Det er dog naturligt en balance, for hendes vægt skal jo også holdes, så der er flere hensyn at tage.. men mon ikke tiden arbejder lidt for jer her :)
Alder og udvikling kan naturligvis sagtens spille ind på hendes natlige uro og mange opvågninger. Hun er motorisk stærkere nu, flytter på sig i søvne og får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra. Her har hun brug for din hjælp, brug for at du lige hjælper hende om på den anden side, brug for en beroligende hånd, lige at mærke at du er der... Men så vidt muligt med så lidt aktivitet fra din side. Og det lyder faktisk som om, at hun måske er ved at få en uhensigtsmæssige søvnassociation.
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer, det vil sige de ting og faste ritualer, som vi bruger, når vi går i seng. Voksne læser måske i en bog og små børn får bryst, flaske, sut, bliver vugget eller lignende.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
Når søvnassociationer er gode, så er det fordi de lærer jeres datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng, og hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Når søvnassociationerne er mindre gode, så er det fordi de gør hende afhængig af dig.
Du skriver blandt andet, at jeres datter ikke søger brystet/mælken om natten, hvilket er rigtig godt, men hun "vågner 5-10 gange i løbet af natten og kan ikke bare finde ro, uden at I skal tage hende op i favnen". Og ligsom børn kan blive uhensigtsmæssige afhængig af brystet, så kan de faktisk også blive uhensigtsmæssigt afhængige af favn.
Hvis jeres datter forbinder det at sove med at være i favn og få bryst, så vil hun om natten vågne op flere gange. Hver gang hun skifter søvnstadie, så vil hun registrere om alt er, som da hun faldt i søvn - hvis det er det, så sover hun roligt videre, hvis hun mangler noget f.eks. favnen, så vil hun ikke kunne sove, før du atter tager hende op i dine arme.
Derfor er det vigtigt, at I nu bevidst øver at adskille bryst, favn - og søvn. Når hun puttes om dagen, så vil det være en god idé, at I nu øver, at hun ikke længere skal ammes før sin første lur, men her i stedet tilbydes et mellemmåltid. Hun begynder måske at kunne være vågen i lidt længere tid om dagen, så mellemmåltidet kan flyttes ind før dagens første lur :)
Når hun puttes til sin middagslur og om aftenen, så skal hun stadig ammes - men det er vigtigt, at hun flyttes fra din favn og ned hvor hun skal sove, før hun falder helt i søvn. Det er vigtigt, at hun lige når at registere, at hun ligger i sin seng og ikke længere forbinder din favn med stedet, hvor hun sover. Uanset om hun puttes i barnevogn eller i egen seng, så er det vigtigt, at hun puttes fra din favn på det tidspunkt, hvor hun registrerer, hvor hun puttes, men stadig er træt nok til at finde ind i søvnen - og så hun ikke forbinder din favn med at skulle sove.
Om aftenen og natten skal du derfor forsøge at give hende ro, hvor hun er puttet. Netop hjælpe med beroligende hænder, kærtegn, stillingskift osv. men så vidt muligt uden at tage hende op i din favn, uden at give brystet, vugge hende og lignende, så hun hjælpes til at lære, at hun godt kan sove liggende - og netop forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove :)
Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske