Svar: Madrutiner og søvn inden opstart i vuggestue
13. maj 2021
Alder:
7 mdr.
Kære Idas mor
Tak for dit brev :) Dejlig at høre at du/I har kunne bruge mit tidligere brev og har haft glæde af den dagsplan, som jeg har sendt jer :)
Når jeres datter bliver 8 måneder, så vil hun stille og roligt kunne begynde at spise mere mad i stykker og spise mere selv. Hendes mælkebehov vil blive mindre, det vil ofte være passende med 3 amninger i døgnet, og resten af hendes væskebehov skal dækkes af vand af kop.
Da du ikke kan amme hende før middagsluren, så kan amningen i stedet ligge om eftermiddagen - det kan være en rigtig dejlig måde for jer at mødes på, når I har været adskilt dagen igennem - aften og sen aften. Eller du kan vælge at amme hende aften, sen aften og tidlig morgen.
Det er meget sandsynligt at den nye hverdag og alle de oplevelser der følger med, når hun starter i vuggestue, vil køre hende mere træt og derfor gøre, at hendes vågenperioder vil blive lidt kortere. Det kan også være, at hendes lure af sig selv bliver afkortet, fordi der sker så meget nyt - det er meget forskelligt, hvordan børn reagerer og der skal naturligvis være mulighed for en vis fleksiblitet i starten.
Det er dog en god idé at hjælpe hende med en rytme, hvor hun begynder at sove lidt tidligere hele dagen igennem, fordi der er meget langt mellem hendes puttetidspunkter nu og det hun forventes at skulle kunne følge, når hun begynder i vuggestue og derfor må I gerne hjælpe hende lidt på vej.
Det lyder meget fint, at hun vågner omkring kl 07. Det må I meget gerne holde fast i, hvis det tidspunkt også passer med hverdagen, når I begynde spå arbejde. Hvis hun skal tidligere op, så må I gerne vække hende tidligere. Det er stå op tidspunktet som ofte sætter rytmen for resten af dagen og som derfor påvirker, hvornår hendes øvrige lure ligger.
Da hun ofte sover en lang formiddagslur og en kort middagslur - og forventes at skulle sove modsat om få uger, når hun starter vuggestue - så kan I være nødsaget til at vække hende fra formidagsluren. I bør gøre det gradvist og afkorte luren med ca. 15 minutter af gangen. Det vil sige, at i stedet for at hun sover 2 timer til middag, så begynder I at vække hende efter 1 time og 45 minutter, 1 time og 30 minuter, 1 time og 15 minutter. Og i takt med at I gør dette, så rykker I også hendes spisetidspunkter gradvist frem og rykker også middagsluren gradvist frem.
Hun må dog gerne sove en længere middagslur og I takt med at I afkorter formiddagsluren så kan det sagtens tænkes at middagsluren naturligt vil blive længere. Netop fordi I er ved at ændre i hendes indre ur, så vil hun ofte blive ekstra træt og det skal I så udnytte, så hun kan sove en længere lur midt på dagen - hvilket hun jo forventes at gøre i vuggestuen. Og så vil hendes puttetidspunkt om aftenen også rykkes frem. På den måde kan I altså ændre hele dagens rytme, så alt bliver lidt tidligere, gradvise små ændringer...
Den rytme, som I kan arbejde hen imod, og som vil være rigtig fin for en pige på 8 måneder, ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frugtmos (kan bruges som smørbart pålæg), vand af kop.
Puttes til formiddagslur sover her måske ca. 1 time...
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), godt kogte pastaskruer og lignende. Suppleres også meget gerne med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas.
Puttes til middagslur - må gerne få lidt mme af en kop før hun puttes eller lidt vand. Hjemme kan hun evt. blive ammet... og må meget gerne sove 2-2.5 time her
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (kan igen bruges som smørbart pålæg på bollen), vand af kop. Bliver evt. ammet, når I kommer hjem...
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal igen være mad i stykker, større stykker ti hænderne og små hapsere, og også stadig grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage og lignende.
Kan evt. fra 8 måneders alderen tilbydes en godnatgrød og vand af kop ca. kl 19.30. Får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca. kl 20 - evt. 20.30, det afhænger af, hvor lang en middagslur hun tager.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre - ammes evt. tidlig morgen, afhængig af behov... og hvordan I vælger at amningerne skal ligge :)
Og så er der hele problematikken med yogabold og hoppen/vuggen i mors favn. Ligesom det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde at adskille bryst og søvn. Det lyder som om, at jeres datter har eller er ved at få et søvnassociationsproblem, som handler om, at hun er afhængig af både bryst, favn og af bevægelse for at kunne sove.
Jeg tænker, at du skal prøve at ændre tingene lidt i etaper og ikke ændre alt fra den ene dag til denanden. et vil sige, at du skal fjerne behovet for bevægelse, vuggen og hoppen før du fjerner din favn og nærhed. Og når hun kan sove uden bevægelse, så kan du øve dig i at putte hende med mere og mere fysisk afstand fra dig.
Jeg vil anbefale, at du lægger dig med hende i dobbeltsengen og ammer hende liggende. På den måde får hun naturilgt mælk, før hun skal sove. Hun får masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, men hun lærer også at ligge stille og falde i søvn liggende stille. Du skal arbejde på at hun slipper brystet, før hun sover helt. Altså trække brystet til dig, så hun ikke falder i søvn med brystet i munden. Du skal helst nå dertil, hvor hun dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover.
Det er helt normalt, at hun kan vågne om natten, og at hun sover uroligt. Hun har en alder nu, hvor hun bruger sig selv mere og mere motorisk, hun er rigtig godt igang. Hun får sig derfor lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra, og hun har her brug for din hjælp til at skifte stilling. Hun har brug for, at du lige hjælper hende om på den anden side, får dynen på igen, som hun har sparket af osv.
Hun vil også have en masse natlige lyde. Hun drømmer meget og hun kan sagtens både klynke, pludre og grine i søvne. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes i søvne og drømmeaktiviteten er stor. Du skal prøve at vurdere, om denne uro skyldes drømme, behov for stillingsskift, et par beroligende hænder - eller om hun mon har brug for mælk. Ofte kan hun godt klare sig uden mælk, hvis hun har fået mad, vand og er ammet jf. dagsplanen :)
Når du putter hende om dagen, så skal bryst og søvn adskilles. Om formiddagen skal hun ikke længere ammes før putning og når du putter hende til middagsluren og ammer hende først, så er det vigtigt, at hun ikke falder i søvn med brystet, men puttes fra din favn ned hvor hun skal sove. Det er på samme måde vigtigt, at hun ikke hoppes med på yogabold eller lignende - men at hun lærer at sove liggende stille, så hun også kan puttes på denne måde i vuggestuen.
Når hun vågner om natten og søger brystet, så skal du i første omgang forsøge at hjælpe hende videre uden brystet og hvis kun brystet dur, så skal du forsøge at afkorte amningen mere og mere. Det gør du ved at lirke brystet ud af munden på hende. Hun må gerne ligge ved siden af dig, du kan amme hende liggende og lade hende die et par minutter, og så skal du lirke brystet ud af hendes mund. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Du skal sandsynligvis lirke brystet ud af munden på hende flere gange - og det er helt fint. Stille og roligt skulle hun så gerne begynde at acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove:)
Det vil være rigtig godt, hvis du samtidig beroliger med dine hænder, kærtegn, måske en klud der dufter af dig eller lignende, som hun så også kan beroliges og hjælpes med, når du ikke er der, og når hun skal sove for sig selv. Ligesom du meget gerne må sove med en t-shirt eller lignende på, så hun ikke selv kan søge brystet i søvne. Det er dig som styrer, hvornår hun kan ammes.
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej og også giver lidt idé om, hvordan I gradvist kan få skabt en rytme, som også kan hænge sammen med den hverdag, som jeres datter forventes at skulle følge i vuggestuen :)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat - også vuggestuestarten :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske