Svar: Putning uden amning - 11 mdr.
13. maj 2021
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Det lyder godt nok dejligt med lidt sommerhusferie sammen med familien:)
Hvor langt er I nået i forhold til ændring af dagsrytme? Jeg spørger, fordi det naturligt ikke kan udelukkes, at det netop er ændringen af dagsrytmen som påvirker jeres datters manglende evne til at overgive sig til søvnen om aftenen... Hele dagens rytme, putningen om aftenen og nattens forløb - det hele hænger naturligt sammen.
Jeg tænker umiddelbart, at hendes problemer med at falde i søvn om aftenen er så nye, at I skal forsøge at holde fast i de rutiner, som I hidtil har haft, og som I ved fungerer. jeg er med på, at I er ved at ændre rytme, men jeg tænker, at det må kunne lade sig gøre at ramme to lure dagligt - formiddagslur på 1-1.5 time og middagslur på 1-2 timer, alt efter hvor lang formiddagsluren er. Og så synes jeg faktisk, at I skal vække hende. Det kan godt forsvares at vække hende fra dagssøvnen, da hun normalt har haft en rigtig fin rytme og det er vigtigt at sikre, at hun ikke pludselig vender fuldstændig op og ned på nat og dag.
Og så skal hun puttes om aftenen - måske omkring kl 20 alt efter hvornår hun står op af sin middagslur, og det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en aftenrytme, som f.eks. ser således ud:
Aften 18: Familimad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop. Der skal være mad i stykker, små hapsere og større stykker til hænderne og også meget gerne mos. Kartofler kan moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30, sammen med lidt vand eller mme af en kop. Får derefter børstet tænder.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca. kl 20.
Jeg vil anbefale dig, at du enten lægger dig med hende om ammer hende i dobbeltsengen eller at du putter hende i tremmesengen med en flaske. Hun kan enten tilbydes flaske i din favn og derefter flyttes over i tremmesengen, eller hun kan tilbydes flasken liggende i tremmesengen, så hun ikke oplever at blive flyttet undervejs. Hvis du vælger at bibeholde amningen lidt endnu og derfor vælger at ligge med hende, så kan du lade hende falde i søvn ved siden af dig i sengen og lade hende sove der. Naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og så kan du flytte hende til tremmesengen, når du selv går i seng.
Jeg vil anbefale, at I forsøger at indføre disse rutiner allerede nu og ikke kører rutiner med barnevogn eller andet, som I så skal væk fra igen, når I kommer hjem. Det vil være langt bedre at I forsøger at skabe nogle rutiner nu, som også kan fungere, når I kommer hjem. Det er vigtigt for ikke at forvirre jeres datter unødigt og det er samtidig vigtigt fordi I hjemme ikke har ret meget tid, før start i dagpleje kræver helt nye rutiner dagen igennem. At forsøge at arbejde hen imod de rutiner og den rytme, som hun skal have i løbet af få uger vil være rigtig godt.
Jeg ved ikke om I har rejseseng eller tremmeseng i sommerhuset, men I må bruge det, som I har. Dobbeltsengen kan godt være bedre end barnevognen, fordi hun lærer at falde i søvn liggende og uden at skulle være i bevægelse. Hvis I vælger at putte hende liggende, så er det en god idé, hvis I kan elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt, men uden at hun stables op med puder. Det er netop godt, hvis hun kan lære at blive puttet, få sin mælk og få lov til at falde i søvn, som hun ligger - og uden at hun skal have ændret stilling eller flyttes efterfølgende.
Hendes udregnede søvnbehov er 13.5-14 timer i døgnet, og hvis hun sover ca 3.5 time samlet i løbet af egen, så vil hendes nattesøvn skulle vare ca. 10-10.5 time. Det betyder, at hvis dagen starter kl 06.30, så vil det netop være passende med et puttetidspunkt omkring kl 20. Hvis I rammer det tidspunkt, hvor hun er mest træt og parat til at sove, så skulle putningen gerne blive kortere og naturligt gå lidt lettere - men det er vigtigt at dagsrytmen så vidt muligt holdes - for store udsving i dagsrytmen vil naturligt gøre det sværere at putte hende om aftenen og finde det rette puttetidspunkt.
Når I putter hende, så skal I vurdere, hvad der sker og hvad behovet er - om du skal gå eller blive siddende afhænger helt af, hvilke behov hun virker til at have. Hvis hun har brug for at tumle rundt i sin seng, brug for at komme af med lidt overskudsenergi osv. før hun er parat til at sove, så er det fint at lade hende tumle rundt - og det behøver du ikke sidde og kikke på, men kan fint gå til og fra.
Det samme gælder, hvis hun ser din tilstedeværelse som mulighed for leg og underholdning og ikke rigtig forstår, at det er sovetid. Så kan du også vælge at gå kortvarigt frem og tilbage for at vise hende, at du mener det er tid til at sove og at du ikke sidder der for at leg og lave sjov og ballade.
Er hun derimod ked af det, græder, løfter armene op og signalerer "tag mig op" eller lignende, så skal du naturligvis være der for hende. Nogle gange vil det være fint at sidde der, hjælpe hende til ro med dine hænder på hendes krop, vil hun op så tager du hende op, sidder med hende på skødet, beroliger og betrygger, og så lægger du hende ned, når hun atter viser sig parat.
Er hun på ingen måde parat til at sove, men protesterer tydeligt, så tag hende med tilbage i stuen og læg så mærke til hendes træthedssignaler. Put hende, når hun så viser sig parat. Det er ikke nogen god idé at bruge 2 timer på putning, det har ingen af jer glæde af, det giver kun frustration og gør jer alle kede af det.
Som erstatning for brystet er naturligt flasken, men derudover er det også en god idé med en klud der dufter af dig, en bamse, måske en sut... og så naturligvis den godnatsang, som I altid har brugt (og nej - jeg tror ikke at der er noget galt med din sangstemme!) :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :) Og rigtig god sommerhusferie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske