Brev:
Putning uden amning - 11 mdr.
13. maj 2021
Alder:
11 mdr.
Putning uden amning - 11 mdr.
Hej Helen
Mange tak for dine svar på mine tidligere breve, du hører nok snart fra mig igen ift. indkøring i dagpleje :) synes godt nok det er lidt svært.
Denne gang vedrører mit brev putning om aftenen. Jeg har skrevet tidligere, at putning om aftenen faktisk gik rigtig fint, for sådan har det været meget længe - hun er blevet ammet på værelset, lagt over i hendes tremmeseng, hun har vendt sig om på maven og sovet godt sådan hele natten (for det meste). Vores udfordring har stået på nu i nogle uger - troede bare det var en lille fase, men kan jeg mærke, at det ikke er.
Når jeg har ammet hende, og vil lægge hende over i sengen, så bliver hun enten helt panisk eller "vågner" op og virker slet ikke træt (føler jeg har måske 20% chance for at det går godt). Begge dele ender med ekstremt lange putteseancer og meget gråd. Mange dage har det taget flere timer at få hende puttet, og hendes rytme og søvnunderskud er derfor helt skidt lige nu.
Jeg har besluttet, at jeg er nødt til at stoppe med at amme hende til nat nu, for hun kan ikke holde til, at det går så skidt, og føler amningen er den overskyggende faktor. De sidste dage har hun først sovet omkring kl 22, og vågnet omkring kl 6.30 med opvågning omkring midnat også, så det er ikke meget søvn hun har fået. Putningen om aftenen går skidt, uanset om hun har sovet lidt eller meget i løbet af dagen, og uanset om hun virker møg træt eller semi træt om aftenen.
Vi er på vej i sommerhus nu, hvor vi skal være de næste seks dage med min familie. Jeg er derfor endnu mere nervøs for putningen, og hvordan vi skal håndtere det der. Vi har overvejet at putte hende i barnevognen om aftenen, mens vi er i sommerhus. Dvs give hende en flaske, gå hende i søvne og derefter løfte hende over i sengen. Vi har gjort dette derhjemme to gange de sidste fjorten dage, fordi vi ikke kunne få hende til at falde til ro i sengen. Ulempen er bare, at hvis hun vågner op i det vi løfter hende fra vogn til seng, så ender det helt galt. Og så er jeg også meget i tvivl, om det er noget dumt at indføre i de seks dage?!
Når vi kommer hjem fra sommerhus, så skal putningen foregå anderledes. Jeg har overvejet at forsøge med en flaske i sengen - sætte en pude i ryggen, og give hende en flaske på den måde. Jeg er bare i tvivl om, hvad jeg skal gøre derefter. Er sikker på, hun ender med at blive meget sur og ked i starten.
Når jeg ammer hende, så kører Elefantens vuggevise på repeat, og har gjort det siden hun var spæd, men det virker ikke som om, det giver hende ro. Hun har aldrig fundet ro i, at jeg synger (måske min sangstemme ikke er at foretrække :)), og det virker heller ikke som om, at hun er gammel nok til at finde ro i læsning. Skal man bare forsøge med flasken, lægge hende ned og sige godnat? Skal jeg blive siddende ved sengen, indtil hun er faldet i søvn?
Kunne forestille mig, at hun enten bliver rigtig sur/ked, og er svær at få ro på - hvad gør man her?
Eller hun sætter sig op og virker frisk og vil ikke sove (selvom hun har virket træt) - hvad gør man her?
Og lige nu sover hun naturligt flere timer om dagen, end hun har gjort længe, fordi hun netop ikke sover dem om natten. Hvordan kommer vi væk fra det?
På forhånd mange tak for svar.
Hilsner herfra