Brev:
Hyppige nat-amninger, er det sult eller tryghed?
11. maj 2021
Alder:
8 mdr.
Hyppige nat-amninger, er det sult eller tryghed?
Kære Helen
Vores datter Frida er for nyligt blevet 8 måneder. Hun er en glad og meget nem lille pige, som trives og er i god udvikling.
Jeg skriver fordi vi over en lang periode nu har døjet lidt med ganske hyppige amninger om natten og jeg har svært ved at vurdere, om det er sult eller tryghed og hvordan vi lige skal gribe det an. Her er lidt baggrund.
Frida sov i en bedside-crib indtil hun var knap 6 måneder. Hun har altid været rolig og god til at falde i søvn selv, sammen med Hr. Bamse :) I en lang periode kunne hun også sove sin middagslur i tremmesengen på sit værelse.
Da hendes bedside-crib blev for lille, kom hun op i smørhullet. Det var ment som en kort overgangsperiode indtil hun skulle i sin egen seng, på eget værelse. Men altså, hun putter stadig i vores seng og det gælder både om natten og om dagen. Klapvognen fungerer også fint til de korte lure.
Ofte falder hun kun i søvn nu, hvis hun får bryst, liggende i vores seng. Vi har dog også gode oplevelser med, at far kan putte til lurene, et par gange om ugen. Det lykkes kun engang imellem, at han kan putte hende til natten.
Så.. Hun vil kun sove i vores seng eller i klapvognen og ofte falder hun først i søvn, hvis hun får bryst imens.
Om natten vågner hun med ca. 2 timers interval og vil have bryst. Hun spiser, men halvdelen af gangene er det ganske hurtigt og ikke så ihærdigt, så jeg tænker at det måske snarere er tryghed?
Hun bliver ked, hvis hun ikke får brystet og jeg har forgæves forsøgt at give hende vand i stedet, at synge lidt, vugge lidt, holde en rolig atmosfære osv. Intet hjælper om natten, kun brystet.
Hendes dagsrytme er således:
Kl. 6.00: Vågner
Kl. 7.00: Får bryst
Kl. 8.30: Havregrød med sveskemos + vand af kop
Kl. 9.00: Puttes til formiddagslur og sover ca. 35 min. eller knap 1,5 time. Får bryst, hvis hun ikke kan falde i søvn uden.
Kl. 12.00: Frokost med fx bondebrød, ærtemos, laks, agurk + vand af kop
Kl. 13.00: Puttes til middagslur, sover igen ca. 35 min. eller knap 1,5 time afhængigt af formiddagsluren. Får bryst, hvis hun ikke kan falde i søvn uden.
Kl. 15.00: Grød, fx. boghvede med frugtmos + vand af kop
Kl. 16.00: Begynder at blive træt og lidt pjevset. Vi ville gerne holde den kørende og putte hende senere, men hun er simpelthen for træt til det. Får evt. bryst.
Kl. 18.00: Puttes til natten og kan oftes kun falde i søvn til bryst.
Herfra får hun så bryst med 2-3 timers interval.
Frida har sine to første tænder på vej, så måske driller de også lidt? Hun er midt i et tigerspring, men det forklarer jo ikke den lange periode.
Hun spiser rigtig fint til alle måltider og er god til at spise selv og drikke af koppen.
Hun er stærk og snart kan hun kravle op over den 'grøft' jeg laver af vores dyner, når hun sover lur alene i sengen.
* Hvad dælen kan vi mon gøre ved de amninger om natten?
* Hvordan får vi Frida over i sin egen seng, i det mindste om dagen, så hun ikke pludseligt kommer til skade?
Glæder mig til dit svar.
Venligst
C