Svar: Meget korte dagslure og besværlig aftenputning
10. maj 2021
Alder:
4 mdr.
Kære Pelles forældre
Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle jeres tanker :) Jeg vil naturligvis meget gerne give jer lidt tanker med retur.
Og jeg vil starte med at svare på jeres sidste spørgsmål - om søvnmønsteret er normalt for jeres drengs alder - og ja - det er det :)
I 4 månedersalderen begynder mange børn at powernappe mere i løbet af dagen. Søvnen ændrer sig i denne alder fysiologisk og begynder i sammensætning at indeholde flere stadier - og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, hvorfor de vågner op. Ofte vågner de et sted mellem 20-40 minutters søvn.
Samtidig vil børn i denne alder også have en sen rytme. Det betyder, at de ofte går sent i seng og det er helt normalt for alderen, at barnet ikke sover før klokken måske er 22. Og hvis man som forældre tror, at børn i denne alder skal sove senest kl 20, så bliver man naturligt frustreret og urolig over det sene puttetidspunkt. Det er dog helt normalt og det ændrer sig igen, når jeres dreng bliver ældre.
Jeres dreng har også en alder nu, hvor han naturligt vil være langt mere opmærksom på verden, vil følge mere med i, hvad der sker omkring jer i løbet af dagen. Han skelner tydeligt mellem, om han er hjemme eller ude, i favn hos mor, far eller en bedsteforældre eller andre. Han er også meget bevidst om rummet han er i og kan genkende sit hjem fra andre steder - og han vil f.eks. reagere, når han bliver ammet. Børn i denne alder lader sig ofte let forstyrre, når de skal spise. Han kikker på mor, tager fat, dier, men slipper så brystet, smiler, tager fat og dier igen, slipper atter, begynder at pludre med mor, tager fat og dier lidt igen og så kommer far ind i stuen og han slipper og synes det er langt mere spændende at kikke efter far.. Og det betyder, at børn i denne alder godt kan begynde at slatspise lidt hele dagen igennem.
Der er altså aldersmæssigt både tendens til at powernappe, gå sent i seng om aftenen og ofte også tendens til at slatspise lidt hele dagen igennem. Det er ikke fordi du/I gør noget forkert. Og det bedste I kan gøre er at forsøge at skabe lidt rytme med nogenlunde faste spise- og sovetider. Faste tidspunkter for aktivitet, leg, stimulation. Det vil være rigtig godt at hjælpe ham til en rytme, hvor han i perioder netop er aktiv og simuleres godt, og derefter så får mælk og hjælpes til at koble fra, finde roen og falde i søvn.
Hvor lange hans vågenperiode er, afhænger naturligt af hvor lange søvnperioder han har, og hvis han sover kortvarigt, så lyder det helt naturligt, at han ofte ikke kan være vågen i mere end 1.5 time af gangen. I kan dog godt, som en del af hans dagsrytme lægge et bad ind midt på dagen, fordi badet kan aktivere ham ekstra godt, og samtidig også forlænge hans vågenperiode lidt, så han før middagsluren måske er vågen i 2 timer, før han så får mælk og puttes til en - forhåbentlig - lidt længere middagslur.
Når I skal vurdere, hvorvidt I skal hjælpe Pelle til at sove længere søvnstræk, så skal I se på, hvordan han virker, når han vågner op. Vågner han op, smiler, er glad og pludrene, så har han fået den mængde søvn, som han har behov for - også selvom han kun har sovet 40 minutter. Vågner han derimod med gråd, virker pylret, tydeligt har røde, blanke øjne og bare virker træt, så vil det være en god idé ikke at tage ham op, men i stedet forsøge at hjælpe ham videre ind i søvnen igen - f.eks. med lidt beroligende hænder, kærtegn, stilligsskift, trillen med barnevogn, vuggen i slyngevuggen eller hvis du ligger ved siden af ham ved at give ham brystet og bruge brystet til at få ham videre ind i søvnen.
Det kan sagtens tænkes, at Pelle har brug for 4 lure dagligt og ikke kan nøjes med tre lure endnu. Simpelthen fordi han sover kortvarigt og generelt hører til de børn, som sover mindre end gennemsnittet. Og det er helt okay, så længe han trives og udvikler sig i fin retning, og det lyder det som om, at han gør.
Når I putter ham, så er det en god idé at give ham mælk, som en fast del af putteritualet, men det er samtidig også en god idé at øve flytning fra favn og ned i seng, barnevogn eller slyngevugge, før han sover helt, så han registrerer, at han puttes i sin seng, vogn, vugge. Prøv derfor at flytte ham fra jer før han sover helt, men hvor han stadig er træt nok til at kunne blive lullet ind i søvnen netop med nærhed, kærtegn osv.
I må også meget gerne putte ham med en sut, hvis han bruger det, gerne koblet til en klud, som dufter af mor og derfor minder om at ligge i mors favn tæt ved brystet...
En sovepose kan også være en idé, fordi den kan gøre, at han føler sig holdt, men det vil være af et stykke stof og ikke af jeres arme. Det kan hjælpe ham, at han ikke kan "flagre" så meget med arme og ben og dermed får vækket sig selv, ligesom skiftet fra favn og ned i seng vil virke langt mindre voldsomt for ham. Han er sandsynligvis ved fysisk at være så stor, at han ikke længere kan svøbes, men en sovepose kan nogle gange hjælpe. Måske kan I finde en lidt let model, som godt kan bruges, selvom det bliver varmere i vejret nu...
Med hensyn til at sove uden at være i bevægelse, så er det en god idé at I kun triller ham eller vugger ham, når han giver lyd fra sig. Hvis han blot ligger stille, så holder I ham stille, men siger han noget, så triller/vugger I lidt igen og holder ham så atter stille. På den måde kan han gradvist lære, at det er helt okay at ligge stille uden at skulle være i bevægelse hele tiden :)
Det kan generelt være en god idé at øve putning uden for meget bevægelse og at øve "adskille bryst og søvn" i løbet dagen. Om dagen har I selv mere overskud til at øve nye vaner og rutiner, og når det fungerer om dagen, så er det lettere at overføre til aften og nat....
Du skriver, at du om aftenen ammer ham i to timer, før han kan falde i søvn og du skriver blandt andet at du har en fornemmelse af, at "jeg har en fornemmelse af, at hvis jeg lod være med at tage brystet ud, så faldt han i søvn der". Jeg synes ikke du skal bruge to timer på at putte ham, hvis du om aftenen kan få ham til at falde betydeligt hurtigere i søvn ved at amme ham i søvn. Det er helt okay, at du om aftenen vælger at lægge dig med ham i dobbeltsengen og lader ham falde i søvn ved siden af dig.
Sover han i en bedside-crib, eller har I mulighed for at koble hans tremmeseng til mors side af dobbeltsengen? Det kan være en god idé, fordi du kan lægge dig og amme ham, lade ham falde i søvn og derefter kan du så trække dig lidt væk fra ham. Naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, han må ikke kunne trille ned af din seng. Så kan du gå på badeværelset, gøre dig klar til natten osv. og alt efter hvornår du så går i seng, så kan du amme ham igen og flytte ham over i egen seng eller hvis der ikke er gået ret lang tid siden sidste amning, så blot flytte ham over i egen seng. Her kan du så igen ligge ved siden af ham, lade ham mærke dine hænder beroligende osv. men så han sover i egen seng og du i din seng...
Jeg tænker også, at I måske skal overveje om ikke far kan give en flaske om aftenen. Jeg ved ikke, hvordan I har det med flaske eller hvad jeres planer er fremadrettet? Hvis I gerne vil at far skal kunne tage en del af barselsperioden eller du gerne vil at jeres dreng skal kunne passes før han ikke længere behøver brystet så vil det være en god idé at introducere en flaske nu. Hvis I venter med at introducere den, så risikerer I, at han ikke vil tage imod den...
Samtidig skriger du/I, at "vi er efterhånden meget desperate og særligt jeg (mor) er træt og udkørt af situationen med så lange og hårde aftenputninger" - og også derfor tænker jeg, at en flaske vil være en rigtig god løsning. Det vil give dig lidt mere ro om aftenen, mere overskud, og far vil få mulighed for også at kunne hjælpe, og det vil kunne give både far og søn en rigtig god hyggestund.
Du kan godt starte med at amme, og derefter kan far så træde til med en flaske, og være den som så beroliger og betrygger og putter jeres dreng.. det kunne være et forsøg værd.
Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske