Brev:
Meget korte dagslure og besværlig aftenputning
10. maj 2021
Alder:
4 mdr.
Meget korte dagslure og besværlig aftenputning
Kære Helen,
Siden vores søn Pelle blev født, har vi kæmpet meget med hans søvn.
Han har næsten altid sovet under det gennemsnitlige søvnbehov for sin alder. Nu sover han som regel et sted mellem 12 og 14 timer i løbet af et døgn. Det er fordelt sådan, at han i gennemsnit sover 8-9 time i løbet af natten inklusiv amninger. Falder som regel i søvn mellem kl. 21-22 og vågner mellem kl. 05-06. Vi kan nogle dage få ham til at sove videre i slyngevuggen når han vågner fra natten, men er det dumt (i forhold til hans indre ur), at han flyttes fra sengen og ind i stuen til slyngevuggen?
Vi har to forskellige men meget relaterede problematikker. Den første omhandler Pelles dagslure.
Om dagen er han meget svær at få til at sove i længere tid end 40 minutter. Og alle hans dagslure skal foregå i bevægelse for ham, hvad enten det handler om barnevogn eller slyngevugge (vi har kapituleret og købt en vuggemotor). Hvis han sover mere end 40 minutter er det (næsten) altid i barnevognen og kun i forbindelse med formiddagsluren. Det er relativt nyt, at han gider sove i barnevognen, men har i de sidste tre uger kunne sove 2-4 timer i den om formiddagen. Dog er er alle hans lure indenfor den sidste uges tid begyndt at vare kun 40 minutter. Forhåbentlig er det en meget kort fase.
I og med, at Pelle sover så korte lure, så går meget af dagen med at jage søvnen. Da Pelle jo ikke kan være vågen i meget længere tid end en time til halvanden, før han bliver meget træt og irritabel. Det er hårdt, når det føles som om, at det meste af dagen går med at få ham til at sove.
Så spørgsmålet vedrørende dagslurene er todelt:
Hvordan kan vi nå hen til, at Pelle får et søvnmønster, der ligner søvnmønsteret i søvnhjulet i din bog "Helens bog om børn og søvn". Hvor han har tre relativt lange dagslure? Skal man tvinge ham til at være vågen i længere tid? Vi har forsøgt dette, men han bliver så ked af det og træt, og vi oplever egentlig heller ikke, at de efterfølgende lure bliver længere end de 40 min.
Samt om vi kan og i så fald hvordan vi kan få ham til at sove uden bevægelse, og hvornår skal vi begynde at arbejde på det? Er der nogle tidspunkter, hvor det giver bedre mening? Vi er kun interesseret i dette, hvis det ikke går på kompromis med hans udvikling og tryghed.
Den anden problematik omhandler putning til natten:
Pelle har meget svært ved at falde i søvn og det gælder især til natten. Her bruger jeg (mor) som regel to timer på at ligge og amme Pelle i søvn i dobbeltsengen. Han kan ikke falde i søvn uden brystet i munden. Når jeg forsøger at tage det ud, når han er døsig og meget tæt på at falde i søvn, så vågner han op med et sæt, og er ekstremt ivrig for at blive ammet igen. I de situationer har jeg en fornemmelse af, at hvis jeg lod være med at tage brystet ud, så faldt han i søvn der. Det er aldrig lykkedes at få ham til at falde i søvn til natten uden brystet i munden. Jeg kan forstå, at det ikke er unormalt, at babyer har brug for brystet for at kunne falde i søvn, men jeg føler ikke, at det er hensigtsmæssigt hverken for ham eller jeg, at det tager to - nogle gange tre - timer, hvor han bruger brystet som sut. Jeg oplever, at han om natten bliver forstyrret af mange prutter og ondt i maven - måske det skyldes den lange amning?
Vi har prøvet utallige andre ting, heriblandt at vugge ham i armene, hvor han faktisk falder hurtigere i søvn, end når han ammes i søvn. Vi har prøvet at vugge ham til han er tæt på at sove og har så lagt ham i sengen, men han vågner da med et sæt. Vi har forsøgt at vugge ham til han har sovet hhv. 10 og 15 minutter og så lagt ham. Og det samme sker. Han vågner med et sæt.
Vi har forsøgt at varme lagenet, hvor han skal ligge, så han ikke bliver overrasket over det kolde lagen, men det virker ikke.
Vi har forsøgt at ligge ved siden af ham og nusse ham, synge for ham, sige shhh, osv, osv. Intet vi har prøvet fungerer. Når man ikke vugger eller ammer ham, så falder han ikke i søvn, men ender blot med at blive meget ked af det og frustreret.
Vi er efterhånden meget desperate og særligt jeg (mor) er træt og udkørt af situationen med så lange og hårde aftenputninger ovenpå en dag, hvor han i forvejen har haft svært ved sine dagslure.
Så spørgsmålet om aftenputningerne går på, hvordan vi kan få ændret Pelles aftenputteritual til at være mere tåleligt for os og ham. Vi tænker ikke, at det er særlig positiv for hverken mor eller Pelle, at der skal bruges så meget tid og energi på aftenputningen.
Vi er generelt bare hårdt ramt i forhold til Pelles søvn. Er hans søvnmønster normalt for en på hans alder? Jeg kommer ofte til at føle, at jeg som mor er skyld i hans søvnudfordringer.
Vi håber, du kan hjælpe.
Forhåbningsfulde hilsner,
Pelles forældre