Svar: Indkøring i dagpleje og dagsrytme del II
9. maj 2021
Alder:
11 mdr.
Kære du
OMG, det er utroligt! "Din datters rytme er ikke normal"?! Sikke noget vrøvl!
Hvor om alting er, så står du jo nu i en situation, hvor du er nødt til at ændre på din datters rytme og den bedste måde at gøre det på, er ved at skabe små gradvise ændringer.
Jeg synes umiddelbart, at du skal bibeholde de to lure dagligt. Hun har en alder, hvor hun naturligt vil have behov for de to afbræk, som lurene giver hende - og at starte i dagpleje vil kræve ekstra overskud og energi - og hvis hun ikke får sin formiddagslur, vil hun meget let kunne blive overtræt og derfor få sværere ved at vænne sig til den nye store verden, som dagplejen er.
De fleste børn vil være mellem 12-18 måneder, før de kan nøjes med kun én lidt længere lur midt på dagen - og det er tidligt at skulle nøjes med en lur, når man kun er 11 måneder! Der er dog naturligt ingen regler uden undtagelse, og måske kan din datter klare det - det kan godt være et forsøg værd, hvis du tænker, at hun kan klare 5 timers vågenhed. Har du på fornemmelsen, at hun kan sove til kl 07, måske nogle dage endda stå lidt senere op, så kan det måske lykkes, især hvis dagsplejer så samtidig er åben for at putte hende måske bare ½ times tid før... Tror du, at hun vil kunne klare at sove til kl 07 og så først blive puttet kl 11.30-12...?
Ellers, så er løsningen, at du vækker hende gradvist tidligere om morgenen, så hun vækkes kl 07, 6.45, 6.30, 6.15, 6.00 og på samme måde rykker du så tidspunktet for hendes formiddagslur lidt frem, så hvor hun plejer at blive puttet 9.30, så puttes hun i stedet 9.15, 9.00, 8.45, 8.30. Dagplejer kan putte hende som en af de sidste, og så kan vi håbe, at lillepigen faktisk er rigtig træt, fordi der sker så meget nyt, at hun uden problemer vil kunne falde i søvn lidt tidligere. ...
...
Samtidig med, at du rykker hendes stå op tidspunkt og puttetidspunkt frem, så er du også nødt til at afkorte hendes formiddagslur. Igen - fordi det vil dagplejer have?! Det vil sige, at hvor hun plejer at sove 1.5 time, men nu kun må sove 1 time, så skal luren afkortes først med 15 minutter og derefter med 15 minutter igen.
Og så skal middagsluren på samme måde rykkes gradvist frem - så hun også her puttes tidligere og tidligere, og her er du nødt til at se på din datters signaler og hvornår hun virker parat. Når man går ind og piller så meget ved en rytme, som du har fået at vide, at du skal, så vil din datter kunne blive rigtig træt - og det kan både gøre, at hun får sværere ved at sove og også gøre, at hun simpelthen falder omkuld af træthed. Derfor kan middagsluren både skulle rykkes frem til omkring kl 12 ret hurtigt, men det kan også være, at den skal rykkes gradvist frem.
Til gengæld, så vil ændreingen af rytmen og den ekstra træthed det medfører ofte gøre, at din datter så af sig selv vil begynde at sove en længere middagslur. Så den ½ times søvn, som hun mangler om formiddagen kan hun i stedet få om eftermiddagen. På den måde vi hun samlet set stadig få den mængde søvn, som hun har behov for, men det vil være lidt anerledes fordelt.. og forhåbentlig vil hun være okay med det og kunne trives med den løsning.. krydser fingre :)
Hvis løsningen ender med at blive én lur dagligt, så er det dog vigtigt, at hun her får lov til at få sine samlede ca. 3 timer. Hvis hun ikke får lov til at sove formiddagslur, så skal hun have lov til at sove fra 12-15, eller hvad hun nu viser behov for. Det må aldrig blive et spørgsmål om at fjerne søvn fra barnet! :)
Rigtig meget held og lykke med projektet og rigtig meget held og lykke med tilvænningen til dagpleje :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske