Brev:
Hundehvalp i familien - del 2
Kære Helen,
Tak for dit hurtige svar. Jeg vil gerne uddybe et par aspekter og stille et par yderligere spørgsmål – det håber jeg er OK. Vi har været meget opmærksomme på ikke at give A. skylden for, at hunden er kommet på ”ferie”. A. har blot fået at vide, at den er kommet ned til moster, hvor den kan lege med deres hund. Og den forklaring har han accepteret. Pigerne har godt kunnet regne ud, at det skyldes den megen uro, men ingen af dem har på noget tidspunkt bebrejdet deres lillebror – de har kun sagt til os, at han ikke kan gøre for det, at han ikke forstår.
Jeg kan ikke genkende, at A. ikke føler sig god nok – i hvert fald ikke i vores normale hverdag. Hunden kan måske have ændret på det; det kan jeg ikke udelukke. Den sidste måned har vi skældt ud, fordi vi var blevet magtesløse, men de første par måneder var vi meget opmærksomme på at være ”pædagogiske”.
A. er god til at lege med de andre børn i børnehaven. Han har to bedste venner men kan sagtens lege med de andre, f.eks. hvis de voksne sætter noget i gang. Han er modig og kaster sig ud i alt muligt, især fysisk; f.eks. på legepladsen. Den eneste gang jeg har oplevet ham give udtryk for, at han ikke kunne noget, var da vi skulle farvelægge noget. Hvis noget driller, f.eks. lynlåsen på en jakke, kan han blive meget frustreret og også sur og beder om hjælp. Han leger godt med sine søstre. Hvis de laver en leg, som han ikke forstår, kan han godt ...
... blive sur og fysisk (slå) overfor dem.
Børnehaven er meget overraskede over, at vi har (haft) denne udfordring. De kender kun A. som en rolig, glad og afbalanceret dreng.
Der er to spor i vores problem. Et hvor han leger med hunden og det bliver for voldsomt. Og et hvor han slår hunden eller sparker til/efter den. Det første er bare sjov og kærlighed fra hans side. Det andet er noget vi også oplever, altså at han slår os, hvis han f.eks. ikke får opmærksomhed eller vi siger nej til noget, han virkelig gerne vil have.
Tak for ideerne med bøger med fokus på empati og følelser. Han er meget interesseret i kroppen og især hjernen, så det vil være nemt også at læse bøger om følelser.
Vi vil for alt i verden ikke have, at han skal føle sig forkert. Hvordan vil du foreslå vi reagerer, når han
1) Slår eller sparker hunden? (Vi skal besøge så ofte vi kan)
2) Slår eller sparker os eller pigerne?
Det vi har gjort hidtil, er at sige at vi ikke vil have, at han slår, og så taler vi med ham om, hvad der går ham på. Jeg tænker, at det ofte er et spørgsmål om opmærksomhed. Han får masser af enetid med os forældre, hvor vi leger sammen, men når vi alle fem f.eks. spiser aftensmad, kan vi mærke på ham, at han føler sig overset (pigerne snakker enormt meget).
Hvis mit svar til dig giver anledning til flere tanker fra dig, vil vi meget gerne høre dem.
På forhånd tak for hjælpen,
Venlig hilsen
As mor
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
2. november 2024 | Renlighed | 3 år, 10 mdr.
Hej Helen. Jeg har en kæmpe udfordring med min søn på 3 som bliver 4 til...
18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.
4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd
Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...
23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.
Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...
28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.
Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...
12. februar 2024 | Renlighed | 4 år
Periodevise problemer med renlighed
Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...
Viden om børn:
Børnemad
De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.
Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...
Køkkenhygiejne
Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.
- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.
- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...