Annonce

Annonce

Svar: Manglende fokus


18. februar 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære M og C

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng :) Velkommen til - og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.

Normalt siger man, at børn under skolealder (6 år) kun kan holde fokus i ca. 5 minutter af gangen, hvis de skal koncentrere sig om noget, som de ikke selv har bestemt. Og at jeres dreng i en alder af 2.5 år stadig har svært ved at sidde stille og koncentrerer sig om noget i længere tid, tænker jeg derfor er normalt.

Det er dog også sådan, at hvis børn selv går igang med en aktivitet, så kan de koncentrere sig i længere tid. Hvis han selv får øje på kassen med legetøj og begynder at tømme dem, finder noget, som han gerne vil lege med - så kan han pludselig koncentere sig om dette i længere tid. Det samme gælder f.eks. skærme, som fanger deres interesse med lys og lyd - her kan børn ofte også sidde i måske 30 minutter, fordi de fascineres af skærmen.

Evnen til at koncentrere sig om noget, som ikke er selvvalgt, er derfor noget som børn skal lære, og som de skal støttes i, og det er sandsynligvis derfor, at vuggestuens personale har sagt til jer, at det vil være rigtig godt, at I hjælper ham med at holde fokus og gøre ting færdigt, som han/I er gået igang med. Det er dog helt naturligt, at det vil tage tid for ham, og at han som sagt ikke kan det i længere tid, når han ikke er ældre end han er.

I nævner lidt forskellige eksempler - blandt andet, at han kan fortælle, at han gerne vil tegne eller han kan hive togbanen frem eller råbe "kom med", fordi I skal ind og hoppe i sengen.. Og I skal her overveje, om lysten udspringer fra ham eller om det er udløst af, at I spørger ham, hvad I skal lege. Hvis I spørger "skal vi tegne", så vil han sige ja og synes, at det er en fin ide, men han er ikke oprigtigt interesseret og mister derfor naturligt fokus. Hoppe i sengen vil han måske kunne gøre i længere tid, fordi han selv har en indre lyst til at gøre dette.

I nævner også, at "han får lov til at hjælpe med madlavning, rengøring osv. – hvilket han faktisk også selv opsøger. Specielt når I laver mad, kommer han ofte løbende og spørger om han må være med". Her er der tale om en indre motivation, en indre lyst - det er noget han rigtig gerne vil, og jeg tænker, at det ofte også betyder, at han så har lettere ved at koncentrere sig. Han kan godt holde fokus på deltagelse i madlavningen i længere tid end han f.eks. kan, hvis I foreslår at tegne eller lege med tog...?

For at vurdere hans evne til at koncentrere sig, skal I derfor også vurdere, hvordan I får startet en leg, hvad der udløser legen og dermed interessen for legen.

Derudover er det naturligvis rigtig godt, at I forsøger at holde fast i fokus, når I har besluttet jer for at gøre noget sammen. Hvis I ...


Annonce

... f.eks. skal tegne, og I finder tusser, farver og papir frem, så er det vigtigt, at I fanger hans interesse og gør det ekstra interessant at tegne og male. Der er rigtig mange ting, som I kan tale om, når det handler om at tegne og male - I kan tale om farverne, I kan tegne forskellige dyr, huse, mennesker, I kan lære ham om former og figurer, I kan tegne og samtidig digte en historie, så det bliver til en slags "jeg tegner og fortæller tid" - som det lyder som om at han faktisk vil nyde. Han er rigtig godt med sprogligt og viser også allerede fantasi og fortæller selv gerne historier, så ved at bruge dette i tegningen kan I hjælpe ham til at koncentere sig i længere tid og dermed blive siddende ved "tegnebordet" i længere tid.

Det kan altså ikke forventes, at han vil sidde og koncentrere sig om at tegne imens I sidder ved siden af og tegnet noget andet eller måske laver noget helt andet. Det er vigtigt, at I hjælper ham med at holde koncentrationen og fokus, så han på den måde gradvist lærer at kunne fordybe sig lidt mere.


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus

Se flere foredrag med Helen ...


I kan også støtte ham i at lege rollelege ved at lave aftaler med andre børn (naturligt svært i disse coronatider) men så kan I øve det lidt derhjemme. Det kan f.eks. være at lege med køkken og lave restaurant - hvor I leger, at I kokkererer og serverer kaffe og mad for hinanden. Det kan også være en måde at lære ham at fordybe sig lidt i en leg og samtidig få lidt forståelse for de rollelege, som de andre børn i vuggestuen (og senere børnehaven) leger.

I kan også støtte ham ved generelt at hjælpe ham med at holde koncentration og fokus i forskellige hverdagssituationer. Jeg ved ikke, hvordan I generelt opdrager og hvilke regler I har, men det kunne feks. være, når I handler og står i køen for at betale, og han vil løbe rundt, så kan I tage ham i hånden og sige "kom vi skal lige stå her og vente på at det bliver vores tur". Det gælder, når I spiser aftensmad, hvor han naturligt selv kravler op på sin stol og sætter sig til rette, skal lære at vente på at maden bliver serveret, skal koncentrere sig om at spise maden - og på den måde lærer, at man sidder ved bordet, når man spiser. Han kan altså ikke løbe rundt, når det er spisetid, men hjælpes netop med at sidde ned og nyde maden... Når han er færdig med at spise må han naturligvis gerne gå fra bordet, men det er generelt en god idé at have en regel om, at når vi spiser, så sidder vi ved bordet og koncentrerer os om maden og om hinanden, taler om dagen, hygger os sammen. Situationer som denne giver ham således også en naturlig bevidsthed om at man nogle gange skal sidde stille og blive siddende og at man ikke bare kan løbe fra det ene til det andet... :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

22. november 2024 | Opdragelse | 3 år

Fysisk reagerende 3 årig

Kære Helen. Vi har en dreng på 3 år (blev 3 i oktober) der startede i...

Læs hele brevet og Helens svar


13. november 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

Konflikter - 3 år, 4 mdr.

Hej Helen. Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig,...

Læs hele brevet og Helens svar


26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Sure morgener - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....

Læs hele brevet og Helens svar


17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Flytning - 2.5 år

Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....

Læs hele brevet og Helens svar


16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.

Afvisende overfor mor

Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far


Annonce