Svar: Søvn problemer - 3 mdr.
8. februar 2021
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med din lille "sneengel" ;) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det gennemsnitlige søvnbehov, når man er 3 måneder gammel er ca. 15 timers søvn i døgnet. Mange børn sover i denne alder 10 timer om natten og 5 timer om dagen, men nogle børn sover en meget lang nattesøvn og derfor kortere lure om dagen - og det lyder til at være tilfældet hos jer. I hvert fald fortæller du, at du ofte putter jeres dreng omkring kl 20 og så starter han ofte dagen mellem 7-8. Det vil sige, at han sover 12 timer om natten og så er der naturligt kun 3 timers søvn om dagen at gøre godt med. Derfor er det helt naturligt, at han sover mange små lure - og ser man samlet på hans søvn, så lyder det som om, at han bliver fint dækket ind over et døgn.
Det er alså ikke et problem for ham, og han lyder til at trives med den rytme han har og måden han sover på. Du skal derfor overveje, om du gerne vil ændre på det, fordi du tænker, at han vil have bedre af at sove længere lure om dagen og kortere nattesøvn (det vil sige, at han skal gå senere i seng) eller om du gerne vil ændre på det, for at få en rytme, som passer bedre ind i din hverdag... tiden arbejder naturligt også lidt for dig/jer, så i takt med at han bliver ældre, kan være vågen i længere tid, begynder med skemad osv. så vil der naturligt komme mere og mere rytme til...
Jeg forstår dog godt dit behov for at se om du kan hjælpe ham lidt på vej til at sove lidt længere søvnstræk om dagen. Og her er der lidt forskelligt som du skal være opmærksom på.
Mange børn vil i 3-4 måneders alderen have tendens til både at "sjatspise" og "sjatsove" lidt. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham til at spise rigtig godt fra brystet hele dagen igennem, så han ikke behøver søge brystet ekstra hyppigt om natten. Du skal være opmærksom på at holde ham godt igang ved brystet om dagen, nogle gange kan det være en fordel at amme ham af to omgang mellem hver lur, ligesom du nogle gange med fordel kan amme ham, skifte ham og amme ham igen - og først der putte ham - fordi du på den måde får øget din mælkemængde og også får givet ham ekstra mælk i maven. Da han lige nu ofte spiser en gang i timen hele natten,så er det altså bedre, at han spiser en gang i timen om dagen og om natten så kan sove lidt længere søvnstræk - og ikke bytter om på nat og dag - og det må du gerne hjælpe ham med.
Det kan også være en god idé at medtænke en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Nogle børn sover den længste lur om formiddagen, andre sover en længere middagslur, nogle sover to lige lange lure - det hele er helt okay - dagens 3. lur plejer at være den korteste lur. Hvordan søvnen ligger fordelt mellem lurene betyder ikke så meget, når blot han samlet sover det, som han skønnes at have behov for :)
Mange børn vil i 3-4 måneders alderen trives med en rytme, hvor de går meget sent til ro for natten. Det er f.eks. ikke unormalt, at børn i denne alder har en rytme, hvor de sover dagens 3 lur mellem kl 18-19 og derfor ikke sover til natten før klokken er 22. De 10 timers nattesøvn kan altså godt ligge mellem kl 22 og 08. Der er naturligt også børn, som sover kl 20 - men tidspunktet for dagens 3. lur og hele dagsrytmen påvirker naturligt dette.
Du skal medtænke, at han begynder at bevæge sig væk fra at være et spædbarn og nu begynder at være en aktiv lille baby. Det betyder, at han du ikke behøver tolke alle hans gab som træthed, men skal prøve at se hans døgn inddelt i perioder, hvor han er vågen, aktiv, pludrer, leger osv. og så perioder, hvor han skal hjælpes til at sove en lidt længere lure. Nogle gange, når han gaber, så er det altså ikke nødvendigvis fordi han er træt, men kan godt være fordi han keder sig og har brug for at der skal ske noget, har brug for at blive taget op, leget med, tumlet med - og på den måde kan du komme lidt væk fra at lade ham powernappe Giv ham masser af kropslig og mental stimulation, så han er parat til at sove, når det bliver sovetid. Det er en balance mellem at engagere ham og aktivere ham tilstrækkeligt nok til, at det er spændende at være vågen, og så skærme ham og støtte ham i at sove, når det er tid til det. Som regel kan han være vågen et par timer nu.
Det kan være en fordel at lægge et bad ind mellem formiddagsluren og middagsluren i en periode, frottere ham godt i håndklædet, massere ham med lidt creme osv. efter behov, give ham mælk og putte ham - for på den måde at hjælpe ham til en længere vågenperiode og samtidig også ro i kroppen, når det er sovetid :)
Du må også gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham f.eks. midt på dagen, for på den måde at hjælpe ham til at sove en længere middagslur, ligesom du også med fordel kan amme ham og putte ham i barnevognen og trille en længere tur og på den måde udnytte at barnevognen kan holde ham sovende. Ved at skabe lidt struktur på denne måde og vænne ham til at sove et lidt længere søvnstræk, får du påvirket hans indre ur til netop at fornemme dette behov og dermed få hjulpet en rytme lidt på vej :)
Jeg laver normalt ikke dagsplaner for børn i 3 måneders alderen, da de naturligt skal have lov til at sove, som de gør, men jeg vil dog gerne give dig en skitsering af, hvordan det måske kunne se ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, og ammes ofte igen, når dagen begynder.
Vågner, står op, pludrer, hygger, leger
Formiddag: Ammes og puttes til dagens første lur, evt. lægge dig med ham i dobbeltsengen...
Vågner, leger, hygger, ammes...
Frokost: Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv.
Ammes og puttes til middagslur - dagens 2. lur. Gerne i barnevogn og trilles en længere tur og holdes på den måde sovende.
Eftermiddag: Ammes.. leger, hygger, tumler, pludrer
Aften: Ammes og puttes til dagens 3. lur...
Vågner, er aktiv, ammes ofte hyppigt aftenen igennem og fylder sig på den måde godt op til natten...
Sen aften: Ammes og puttes til natten
Nat: Ammes og sover videre
Det er som sagt helt naturligt, at din dreng sover flere små lure dagen igennem, når han har den alder han har, og når han samtidig sover så lang en nattesøvn, som han gør - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer :) Du skal derfor overveje, hvad du ændrer og hvorfor - og huske på, at tiden også arbejder for jer. Der vil naturligt ske ændringer de næste par måneder frem... :)
Hans alder og udvikling, behovet for mere mælk osv. spiller naturligt også ind på hans opvågninger om natten. Derudover er det sådan, at jo længere nattesøvnen er, jo mere urolig er den ofte, - tingene hænger sammen. Prøv om du kan berolige ham med dine hænder, brug gerne dine hænder til at samle hans hænder med, så du med dine hænder hjælper ham til at holde sig samlet og give ham følelsen af netop at blive holdt. Selvom han ikke bryder sig om at blive svøbt, så kan han godt have behov for rent fysisk at blive holdt sammen og det kan du hjælpe med via dine hænder og "håndspålæggelse" :)
Det kan også være, at han hører til de børn, som har en meget aktiv moro-refleks, så han let for vækket sig selv, når han "basker med armene" og laver sine sneengle bevægelser, og også her kan det hjælpe ham, at du med dine hænder hjælper ham til ro. Prøv at være opmærksom på, om han om dagen nogle gange får vækket sig selv simpelthen på grund af den uro, han har i kroppen - netop her kan det være en god idé, at du ligger sammen med ham i dobbeltsengen, fordi du så med det samme kan hjælpe ham videre i søvnen, før han når at vågne op. Du kan altså med din nærhed, dine hænder og også brystet hjælpe ham videre ind i søvnen og dermed hjælpe ham til lidt længere dagssøvn - og så vil nattesøvnen naturligt blive lidt kortere, naturligt komme til at starte senere... :)
Jeg håber, at du kan bruge dise tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Læs også meget gerne min bog "Helens bog om Børn og Søvn", hvor du kan læse meget mere om søvnen netop i 3-4 måneders alderen. Vær opmærksom på, at bogen netop er udkommet i en ny revideret udgave :) Det fremgår af "et rødt bånd" på forsiden.
Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske