Svar: Sove ude uden at være vant til det?
2. februar 2021
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er altid lettest at trappe ned med amning, hvis man kan gøre det gradvist i takt med at barnet bliver ældre, skemad og vand af kop kan sættes i stedet. Men af forskellige årsager, så lykkes det ikke altid, og det er så der, hvor I står nu...
Det kan naturligvis godt lade sig gøre at vænne jeres dreng itl at sove uden brystet, men det sker nok ikke uden protester, og det skal I naturligvis være klar til. Det er vigtigt, at du går helhjertet ind i projektet, for du er ikke hjemme til at kunne amme om dagen, når vi rammer 1. marts, og derfor skal jeres dreng kunne sove uden brystet til den tid. Det er simpelthen synd for ham, og for den, der skal passe ham, hvis han kun kan sove med bryst og derudover finde trøst og ro med brystet...
Det er ikke nogen god idé at erstatte med en flaske. Det er ikke ekstra mælk, som jeres dreng har behov for, og hvis I tilbyder flaske nu, så vænnes han til at skulle have flaske i stedet for brystet, og flasken skal I så væk fra, når han bliver 12 måneder, så det er der ingen idé i at introducere hos jer. Jeres dreng får rigeligt med mælk hos mor og skal ikke have yderligere.
Jeg går ud fra, at du skal arbejde om dagen og derfor vil være hjemme om aftenen. Det betyder, at du stadig godt kan amme ham aften og sen aften, og det vil netop være rigtig fint med 2 amninger i 10-12 måneders alderen. Det sikrer ham hans mælkebehov og det vil samtidig være rigtig dejligt for ham, at du og han er sammen på denne måde og afslutter dagen på denne måde, når I er adskilt i dagtimerne.
Det betyder dog også ,at han ikke længere skal ammes om dagen, og for at nå dertil, så vil jeg anbefale, at du stopper med amningen før formiddagsluren først og der erstatter med et mellemmåltid. Du kan stadig amme før middagsluren, men forsøge at adskille bryst og søvn - og om en uges tid, så stopper du også amningen der. Også her kan han tilbydes et mellemmåltid eller få en rosinbolle eller lignende at pille i, når I triller af sted med barnevognen. For det er netop en god idé at indføre barnevognsture nu, som du også selv skriver.
Han må gerne sidde op i sin barnevogn og kan så blive lagt ned, når I fornemmer at han er parat. Han vil højst sandsynligt elske at kunne sidde og følge med i verden, som I triller forbi og I må gerne små snakke med ham og sætte ord på ting I møder "det var en stor bus, bbrrr siger bussen", "hov der er en fugl, pip-pip" osv.
Han kan blive puttet med uldtøj og i en kørepose, men I kan også give ham en sovedragt på, altså en slags blød flyverdragt til baby, med påsyede vanter og fødder. Så kan han sidde op, som hvis han havde en jakke på og kan have dyne over sig. Jeg tænker umiddelbart, at jeg ville vælge den løsning med den alder, som han har nu. Og lige nu kan I finde mange gode baby flyverdragter på tilbud, så prisen er okay, da han sandsynligvis kun kommer til at bruge den et par måneder :)
Jeres dreng bliver ikke syg af at komme ud i barnevognen, og af at I triller ture med ham. Selvom han ikke er vant til at komme ud, så kan han fint komme det nu. Han må ikke komme ud, hvis det er mere end minus 10 frostgrader, og I skal også være opmærksomme, hvis det er meget tåget, men en almindelig vinterdag som i dag kan han sagtens komme ud - både at sove og at trille tur.
Han skal have hue på, og så kan I beskytte hans kinder med en fedtcreme - ikke lotion men fedtcreme som f.eks. locobase :) Spørg på apoteket. Fedtcreme kan beskytte huden mod udtørring men beskytter ikke mod kulde.
Start med at trille en tur formiddag, så han vænnes til det der. Og når du så om nogle dage stopper med at amme før middagsluren, så kan I begynde også at trille tur til middag. På den måde vænnes han væk fra amningen om dagen og vænnes til at sove i barnevognen i stedet for :)
Nulrebabs må erstattes af en putteklud, slaskedukke, bamse eller lignende - de fleste børn er dog 12-18 måneder, før de bevidst begynder at bruge en sådan, så det er helt okay, at han ikke har taget det til sig endnu, når I har forsøgt :)
Det kan også være en god idé at give ham lidt mad at gumle på, en rosinbolle eller lignende i hånden, når I triller af sted, så han kan få lidt at sutte og gnaske på og netop pille i - som erstatning for mors bryster :)
Jeg håber, at dette hjælper jer lidt videre og at I kan bruge det lille kærlige skub til at få ændret vaner :) Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske