Svar: Lære at sove uden vugning - 6 mdr.
1. februar 2021
Alder:
6 mdr.
Kære Karlas mor og far
Tak for jeres spørgsmål - og dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar, og at det nu fungerer godt med en 3-lure-om-dagen-rytme :)
Mange børn er afhængige af bevægelse, når de skal sove. Det er helt naturligt, at det lille barn har brug for at blive vugget - de vuggende bevægelser er genkendelige og dermed trygge. Når den lille har ligget i livmoderen og mor har bevæget sig rundt, så er den lille naturligt blevet vugget. Derfor er det dejligt og trygt...
Samtidig er det at bilve vugget faktisk vigtigt for små børn. Ud over at virke beroligende, så sætter det også lidt gang i vestibulære sansen også kaldet labyrintsansen, som har med balancen at gør. I øret sidder en "snegl", som indeholder væske. Når vi bevæger os, så sættes der gang i disse væsker, og det styrker vores balance. Det er vigtigt, at få sat gang i de væsker, fordi det har betydning for vores motorik og derfor skal børn vugges, drejes, rulles med, vendes på hovedet, gynges osv. fordi de derved får styrket deres balance...
Når det så er sagt, så er det godt, hvis barnet kan vænnes til at blive vugget mindre og mindre. Det er godt, hvis barnet kan lære at sove i en stillestående seng, fordi det trods alt er begrænset hvor længe vi kan hjælpe barnet med at sove ved at vugge. Børn bliver jo større, tungere og på sigt vil det være godt at man ikke behøver konstant bevægelse for at falde i søvn eller for at kunne komme fra et søvnstadie til et andet...
Og måden man kommer væk fra bevægelse på er ved gradvist at gøre det mindre og mindre. Det vil sige, at når I putter jeres datter, så skal I forsøge ikke at trille med sengen og ikke at vugge hende med jeres hænder på hendes krop - det er kun, hvis hun siger noget, at I vugger hende lidt. Lige så snart hun er stille, bare ligger og kikker, så holder I hendes stille og siger hun noget, så vugger I lidt igen.
Det samme, når I putter hende i barnevognen om dagen, - tril/vug hende kun, når hun giver lyd fra sig. Når hun ligger stille, så holder I hende stille, siger hun noget, så triller/vugger I lidt igen og så snart hun er stille, så holder I hende stille.
På den måde kan jeres datter lære, at det er okay blot at ligge stille og kikke. Hun behøver ikke være i bevægelse hele tiden, og hun vil kunne ligge stille i længere og længere tid, så på den måde vil I gradvist kunne trappe behovet for bevægelse ud :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske