Svar: Hjælp til søvn - 12 mdr.
31. januar 2021
Alder:
12 mdr.
Kære Anne-Sofie
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og måden han falder i søvn på - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Jeres dreng har det der kaldes et søvnassociationsproblem. Det betyder, at han er blevet uhensigtsmæssig afhængig af en bestemt vane for at kunne sove. Hos jer er han afhængig af bryst, favn og at blive hoppet med på en pilatesbold.
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting og ritualer vi har i forbindelse med, at vi går i seng. Voksne læser måske i en bog og små børn får bryst, flaske, sut, bliver vugget eller lignende.
Der er gode søvnassociationer:
Putteklud, evt. koblet til en sut, en bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn eller hoppet med på en pilatesbold.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres dreng at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af jer (mor).
Jeres dreng har siden han blev født lært, at det at sove er forbundet med at skulle være i favn og få bryst. Og da han på et tidspunkt blev for tung at gå rundt med, så begyndte I at sidde på en pilatesbold, så han der lærte, at han også skulle hoppes med for at kunne falde i søvn. Når han vågner op kl 23, så kan I dog undgå at hoppe med ham, men det kræver at mor lægger sig med ham og ammer ham i dobbeltsengen.
Så længe jeres dreng forbinder det at sove med at skulle være i favn, få bryst og blive hoppet med, så vil han ikke kunne sove på andre måder. Han vil have brug for disse ting, disse søvnassociationer for at kunne falde i søvn og også for at kunne sove videre, når han har sine opvågninger om natten.
Det kan sammenlignes med, at du falder i søvn ved siden af din kæreste/mand om aftenen og i løbet af natten oplever du, at han er væk. Du vil vågne op, lytte, måske er han på toilettet, hvis du ikke kan høre ham, så vil du vågne tre og mere op, gå ud og lede efter ham, for han skal være ved siden af dig i sengen om natten - det er unaturligt og utrygt, hvis han pludselig er væk. Og på samme måde er det for jeres dreng. Når han falder i søvn i mors favn og med mors bryst, så vil han vågne om natten og vil ikke kunne sove videre, før han atter har dette hos sig. Det er utrygt og mærkeligt, hvis mor og brystet er væk, fordi det er sådan, han falder i søvn. Derfor vågner han igen og igen og igen og ...
Det er generelt godt, hvis man kan lave gradvise ændringer og ikke tage en "kold tyrker", hvor man fjerner bryst og favn, pilatesbold osv. fra den ene dag til den anden. Det er simpelthen for hårdt for jeres lille dreng, som jo naturligt ikke forstår, hvorfor I pludselig vil lave om på de vaner og rutiner han har lært :)
Jeg kan ikke ud af jeres brev se, hvordan putningen foregår om dagen, men det vil være rigtig godt, at han ikke længere ammes om dagen, ligesom han ikke skal falde i søvn i favn eller hoppes med på en pilatesbold. Det er vigtigt, at han om dagen puttes i barnevogn eller i sin tremmeseng - og når han kan det om dagen, så er det lettere at overføre disse rutiner til om aftenen.
Det kan også være godt gradvist at ændre sådan, at han i første omgang lærer at sove uden at skulle hoppes med på en pilatsbold, men lærer at overgive sig til søvnen imens mor sidder stille.
Næste skridt kan være at putte ham fra favn og ned, hvor han skal sove - før han falder i søvn. Så han ikke ammes i søvn i favn, men flyttes fra mors favn og ned i egen seng, før han sover helt. Han skal ikke være vågen, men flyttes der, hvor han næsten sover, men dog stadig er vågen nok til at registrere at han ligger i sin seng og derfor begynder at forbinde sengen med stedet, hvor han skal sove.
Ud over at han skal registrere, at han puttes i sin seng, og sengen på den måde bliver til en ny søvnassociation for ham, så kan det være en rigtig god idé at indføre en putteklud. Kluden skal være der, når mor ammer, så den dufter af mor og så skal den følge med ned fra favn i seng. Den vil minde om at ligge i mors favn og mærke mors tøj ved sit ansigt, ligesom den dufter af mor og mors mælk, så det er lidt som at have mor tæt på sig - men han ligger i egen seng. Han lærer at falde i søvn i egen seng.
Det betyder også, at puttekluden skal bruges om dagen, så den naturligt altid er der, når han skal sove. Den kan evt. kobles til en sut. Og så skal rutinerne følge med fra dag til aften til nat.
Der kan være mange gode grunde til, at det ikke er lykkes at ændre på rutinerne og at I har fået skabt nogle rutiner, vaner, som nu er blevet rigtig uhensigtsmæssige for jer alle tre. Det kan dog sagtens lade sig gøre at indføre nye rutiner, men I skal naturligvis overveje hvad I gør, hvor hurtigt I går frem og også sørge for at vælge nogle rutiner (søvnassociationer) som kan fungere fremadrettet. Det er altså ikke nogen god idé pludselig at sætte ham i bilen om natten eller købe en slyngevugge med motor eller lignende. Det er vigtigt, at han nu lærer at sove i sin seng og finder ud af at det naturligt er trygt og dejligt at være i den - ligesom det er trygt og dejligt at skulle sove uden brystet i munden hele natten.
Det er super godt med godnatgrøden, som en del af putteritualet, og det er også stadig rigtig fint, at du ammer ham, før han puttes til natten. Men du skal bevidst arbejde på at adskille bryst og søvn, så selvom han ammes, så falder han ikke i søvn med brystet i munden.
Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske