Brev:
Hjælp til søvn - 12 mdr.
31. januar 2021
Alder:
12 mdr.
Hjælp til søvn - 12 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi vi nu er nået til et punkt, hvor vi ikke længere ved hvad vi skal stille op.
Vi har en dejlig dreng på 12 mdr som altid har haft et godt sovehjerte om natten, men samtidig skal han i høj grad hjælpes i søvnen.
Gennem tiden startede vi med at vugge ham på benene, så alle hans lurer i starten af hans liv var på mig. Jeg ammede ham så i søvn til natten og på dette tidspunkt kunne han blive liggende i sengen, da han jo ikke bevægede sig så meget endnu.
Jo ældre han blev og mere bevægelse dertil skulle han jo til at puttes i hans egen seng. Vi var også på dette tidspunkt blevet opmærksom på at det ikke var så hensigtsmæssigt at vænne ham til at blive ammet i søvn, så vi erstattede det desværre med en pilatesbold efter amning.
Det er så nu på dette stadie vi stadig er og det fungerer ikke helt for nogen af os. Når vi kommer til sengetid bliver han ammet inden vi sætter os på bolden og bliver derefter svøbet i hans dyne, hvor vi så hopper på bolden til han er faldet i dyb søvn. Det er først når han er i den dybe søvn jeg kan ligge ham fra os og gør jeg det før vågner han op og søger mig igen. Det er også værd at nævne at det kun er mig hans mor som han vil acceptere at blive puttet af og forsøger hans far er det med skrig.
Problemerne starter også ved at han vågner cirka hver time og skal hoppes i søvn igen og når vi kommer til omkring kl. 23 er den eneste måde at få ro på ham er ved at jeg ligger mig i sengen med ham og ammer, hvor han så sover sammen med os resten af natten. Forsøger jeg at ligge ham i sengen igen, kan jeg bruge mange timer på bolden før det lykkedes.
For at opsumere hvad vi ønsker rådgivning til så er det hjælp til hvordan vi får lært ham at falde i søvn uden bevægelsen, for vores teori er at han vågner så ofte pga han falder i søvn et andet sted end han 'vågner'. Jeg tror også jeg har givet ham vanen at SKULLE ammes når vi kommer til kl. 23, på trods af at det måske ikke er sulten der kalder. Han får serveret en 'godnat-grød' samt bliver ammet inden han bliver puttet omkring kl. 19:30-20:00.
Venlig hilsen
Anne-Sofie