Svar: 14 mdr. - kan ikke sove i egen seng
5. januar 2021
Alder:
14 mdr.
Kære frustrerede mor og far
Tak for jeres brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.
Der er ingen tvivl om, at det vil være en rigtig god idé at vænne jeres dreng til tremmesengen og til at sove på eget værelse - og at give far mulighed for at komme tilbage til dobbeltsengen. Og det lyder som om, at I er parate til at øve dette nu, hvilket er rigtig godt og også nødvendigt...
Jeres dreng gennemgår lige nu en lidt svær periode. I 13-15 måneders alderen sker der udviklingsmæssigt rigtig meget, som godt kan gøre, at han er ekstra tryghedssøgende og derfor kan have sværere ved at sove for sig selv. Jeg synes dog ikke I behøver udsætte planen om at lære ham det, I skal blot være opmærksomme på, at han godt kan blive lidt ekstra ked af det og protestere lidt mere, samt have ekstra behov for jeres nærhed og tætte kontakt stadig væk - og det er okay :)
Man kan godt overveje, om I er nødt til at tage det lidt i etaper - det kan være et stort spring at komme fra dobbeltsengen til tremmesengen i eget værelse, nogle gange er det nødvendigt at vænne ham til tremmesengen først og så derefter flytte den på eget værelse. Det lyder dog som et forsøg værd, at flytte ham på eget værelse og med det samme lære ham de nye rutiner - også fordi han jo faktisk får flaske, og den kan I med fordel bruge til at lære ham at sove i egen seng. Selvom han også bør trappe ud af flasken nu, så vil det være oplagt at bruge den til at give ham nye søvnvaner :)
Jeg vil anbefale jer, at I indfører en aftenrytme, der ser således ud:
Aften 18: Aftensmad, spiser samme mad som I andre - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt crem, får lidt trykmassage osv. efter behov og gøres klar til natten med ren ble, nattøj osv.
Tilbydes et godnatmåltid ca. 19.30, det kan være en grovere grød som flerkornsgrød, mysligrød eller havregrød. Det kan også være en portion havregryn med lidt mælk, klatkager eller lignende. Vand eller letmælk af kop.
Får børstet tænder
Puttes i tremmesengen ca. kl 19.45-20 og tilbydes flaske, imens han ligger i sengen, og imens sidder I (lige nu nok mor) ved siden af sengen, læser lidt i en bog, synger godnatsangen som han er vant til osv.
Det vil være rigtig godt, at far er den som giver ham bad og gør ham klar til natten, for jo mere far gør alt det som leder op til putning, jo bedre vil far kunne tage over selve putningen hen af vejen, hvis mor en aften ikke er hjemme, eller I gerne vil begynde at kunne skiftes til at putte ham.
Badet er vigtigt, da det hjælper ham med at finde ro i kroppen - især hvis det ligger en time før han puttes og afsluttes med god frottering, lidt massage osv.
Godnatgrøden er vigtig fordi den sikrer, at han er mæt nok og ikke længere behøver sin flaske, og det vil være super godt, hvis I allerede nu kan trappe ud af den flaske, som han får kl 00-03. jeg ved ikke, hvor stor en mængde mælk, I giver ham her, men hvis han drikker meget mælk på dette tidspunkt, så vil det være en god idé at I trapper gradvist ned i mængden og over et par uger helt kommer væk fra flasken. I takt med at han mættes ekstra med godnatgrøden, så behøver han ikke mælk der.
Det vil også være super godt, hvis I kan introducere en puttebamse, slaskedukke, klud eller lignende, som han kan putte sig med - gerne koblet til hans sut, så det bliver en sutteklud. Den skal på sigt fungere som substitut for mors favn og hjælpe ham til at sove på afstand. Den skal følge ham hele dagen igennem, være der når han puttes til middagslur, når han er træt og ligger på sofaen, bruges når han er ked af det osv. Den følger bare med og bliver en naturlig del af hverdagen, en del af det at finde trøst og ro.
Mors godnatsang er super god, måske kan den indspilles, så han blot kan ligge og lytte til den, uden at mor rent fysisk behøver være der... :)
Og som I kan se, så foreslår jeg også, at I putter jeres dreng senere. Da han ofte ikke sover før klokken er 19.45-20, så er det vigtigt, at I ikke putter ham før, han normalt er træt og parat til at sove. I skal stadig holde fast i dagsrytmen og det lyder super fint med en middagslur på 2.5 time. Dejligt! Det betyder, at hans nattesøvn skal være ca. 11 timer f.eks. fra kl 20 til 07.
Det er bedre, at I bruger 15 minutter på at sidde ved sengekanten og give ham den ro, som er nødvendig, når han skal sove, end at I går fra ham og han så græder, rejser sig og bliver rigtigt ked af det. Det er vigtigt, at det at sove forbindes med noget trygt, dejligt og rart.
Da han aldrig har lært at sove i sin tremmeseng og derfor ikke forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove, så vil det naturligt være svært for ham pludselig at skulle dette. Det er her, jeg tænker, at flasken kan hjælpe - og det samme med godnatsang, sut osv. Det er vigtigt, at I bibeholder så meget af det nuværende ritual som muligt, så der er så meget genkendelighed, som I kan give ham - samtidig med, at I naturligt skal holde fast i de nye rutiner. Nogle gange kan det også være en idé, at I sætter jer med ham i favnen, læser eller synger lidt imens han sidder der og finder ro - fordi han netop er vant til at ligge tæt i dobbeltsengen - og derefter så putter ham i seng, men stadig er der, holder hænderne på ham, beroliger og betrygger. I må prøve at vurdere, hvor hurtigt I kan gå frem :)
Det kan også nogle gange være en god idé at have en madras på gulvet i børneværelset, så hvis og når han vågner i løbet af natten, så kan han hjælpes med det samme af en af jer. Samtidig kan han også komme over på madrassen og få nærhed, hvis det er nødvendigt - men lærer dog at blive på værelset og ikke skulle i soveværelset om natten. Det er også et lidt mindre skridt på vejen, som man kan arbejde med :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at mine forslag hjælper til at se, hvordan en ny putterutine kunne se ud hos jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske