Brev:
Bange for soveværelset om natten
24. december 2020
Alder:
23 mdr.
Bange for soveværelset om natten
Kære Helen
Først og fremmest tak for en fantastisk brevkasse, som jeg har fulgt lige siden min datter kom til verden.
Min datter, der om få uger blir 2 år, har den seneste uge været panisk for at blive lagt i sin seng. Hun har altid været god til at sove og kom allerede som 7 mdr på eget værelse og i egen seng. Selvfølgelig har der været op og nedture, men aldrig noget vi tænkte var noget vi ikke kunne finde en løsning på.
Hun har krudt i numsen og er en meget udadvendt, selvstændig og modig lille pige.
En normal putte rutine er stille tid fra kl 18.45-19.15 (med bøger eller TV hos far eller mor), så tandbørstning og så sidde hos far eller mor i 5-10 min og så ind i seng. Der bliver sagt godnat og kysset på panden og så sover hun ellers.
Men fra den ene dag til den anden er hun blevet panisk angst for at sove på værelset om natten. Bare man nævner “nu skal du ind og sove” skriger og græder hun og råber “nej nej”. Bare at være på værelset om natten, selv i fars favn, bliver hun panisk af og stopper først når hun forlader værelset igen. Så vi kan ikke engang lægge hende og putte, blive i rummet oG vente til hun sover.Og det er tydeligt at det ikke handler om at hun bare er trodsig og vil være vågen, men en decideret angst.
Jeg tog hende ind i vores seng, i et mørkt rum, hvilket resulterede i at hun bare lå og kiggede og snakkede til kl 7 om morgenen. Så tror ikke det er mørket der skræmmer hende.
Det eneste der hjælper er at holde hende liggende i mine arme og vente til hun er i dyb søvn, for derpå at ligge hende ind på værelset. Og vågner hun starter vi forfra.
Men det er ikke en holdbar løsning og slider på os voksne da vi ikke får søvn eller ro.
- så har du et godt råd til os?
Hilsen