Svar: Putning af både storebror og lillebror
15. december 2020
Alder:
3 år, 2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at få aftenerne til at hænge sammen. Storebror har naturligt ekstra behov for dig og din nærhed om aftenen, det er det tidspunkt på dagen, hvor han ofte har brug for at føle sig ekstra prioriteret, brug for at du sidder ved sengekanten, læser bøger højt, taler om dagen i dag, og hvad der skal ske i morgen, synger en godnatsang osv. Og den tid er rigtig svær at give ham, fordi lillebror er kommet til og naturligt ikke kan vente eller ligge særligt længe for sig selv. Og da du er alene med begge drenge, så er der ikke andre, der kan tage over - og det er hårdt.
Det er dog vigtigt, at du forsøger at tilgodese begge drenges behov og forsøger at skabe et ritual, som kan fungere for jer alle tre, ikke bare nu, men også på sigt. Så det at komme i seng er noget hyggeligt og rart for jer alle.
Har du mulighed for at sætte dig og amme lillebror om aftenen - og samtidig læse en bog højt for storebror. Har du så godt styr på amningen nu, at du kan prioritere læsningen for storebror mere og ikke behøver have fuld kontakt på lillebror, imens han ligger og spiser i din favn? Det, at du sætter dig op og læser for storebror vil, selvom du ammer lillebror imens, naturligt gøre, at storebror føler sig mere set, lyttet til og mødt. Når du lægger dig med lillebror og ammer i sengen, så forstærker det en følelse af, at du og lillebror har noget sammen, som storebror ikke er en del af, og det gør det naturligt sværere for ham at falde i søvn. Han kan meget let føle sig udenfor, fordi amningen af lillebror blive meget intim på den måde, og det er naturligt svært for storebror. Du skal forsøge at undgå, at han føler sig udenfor...
Det er super fint, at I alle sover i samme værelse, og storebror lyder glad for sin seng, og umiddelbart lyder det som om, at han trives med at blive puttet i tremmesengen. Han skal dog naturligt have lov til at komme over til jer i dobbeltsengen, hvis han har behov for det. Han skal også have lov til at sidde på skødet, have lov til at få knus, kys og kram osv. og masser af tæt kontakt, hvis han virker til at have brug for det og gerne ville det og måske vil det være en idé at give ham lidt massage eller lignende i dobbeltsengen om aftenen, som en del af hans putteritual. Så I alle tre ligger i sengen, men du masserer storebror, og derefter kravler han så over i sin seng, lillebror bliver ammet og storebror får historie imens... Det at lillebror ligger i sengen og venter på storebror, venter på at storebror får lidt massage, får lov til at sidde lidt på skødet osv. sender også nogle signaler til storebror om, at han er lige så vigtig som lillebror, og det kan samtidig gøre det lettere for storebror at acceptere, at han så skal ligge i sin seng og vente, når det er lillebrors tur bagefter...
Det kan også være en idé, at du lader storebror sidde lidt i din favn, få læst historie tæt med dig, hvorefter han så kryber over i egen seng, og du sætter måske en godnatsang på eller slumremusik, som I ligger og lytter til - og imens ammer du så lillebror og hjælper ham det sidste stykke vej ind i søvnen. Norly & Friends laver blandt andet personlige godnatsange, og måske vil storebror have glæde af en sådan...
Lillebror er 5 måneder nu, og det betyder, at han naturligt ofte vil have behov for 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen. Men, tiden arbejder dog lidt for jer, og da det lyder som om, at han er ved at være ret god til at tage nogle længere lure om dagen, så tænker jeg, at han måske i 6 måneders alderen vil kunne springe dagens powernap over. Det vil sige, at hans rytme til den tid godt kan blive sådan, at han sover dagens sidste lur mellem kl 14.30-16.30 som nu, og derefter vil være i stand til at holde sig vågen indtil ca. 19.30-20, hvor han så puttes samtidig med storebror.
Er han begyndt med lidt skemad? Ellers vil han naturligt starte med lidt skemad i løbet af de næste 3-4 uger og gradvist gå fra små smagsprøver en gang dagligt til at spise f.eks. ½ dl. to gange dagligt - grød og mos. Det, at han begynder med skemad, bliver ældre og mere aktiv, vil naturligt spille ind på hele dagens rytme, og som sagt tænker jeg, at han i 6 måneders alderen godt vil kunne have en rytme, hvor han er parat til at sove omkring kl 19.30-20 - hvilket altså godt kan hænge sammen for storebror også. Især hvis storebror gøres klar og puttes lidt før, og du så ammer lillebror derefter, men stadig i soveværelset, så storebror ikke føler sig udenfor og så de begge i princippet puttes samtidig...
Det kan nogle gange være en idé at lægge et bad ind midt på dagen, så lillebror aktiveres rigtig godt der, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og derefter måske er klar til en længere middagslur. Det kan du godt forsøge, for på den måde også at hjælpe ham ind i en rytme, hvor han sover en god lang middagslur hver dag og stille og roligt så måske begynder at kunne undvære dagens 3. lur, så det hele hænger bedre sammen for dig. Når det er sagt, så har han dog allerede en ret lang vågenperiode mellem sine to dagslure, så umiddelbart skal du ikke ændre på længden mellem lurene - du skal blot være opmærksom på at aktivere ham ekstra. Hvis du skal gøre noget, så kan det være en idé at give ham en tidligere middagslur, i håb om at han så sover dagens 3. lur tidligere og stadig vil være putteklar omkring kl. 20...
Det vil sige, at hvis han f.eks. sover formiddagslur mellem kl. 8.30-10, så kan du forsøge at putte ham igen omkring kl. 13, hvor han så meget gerne må sove et par timer. Du kan enten trille af sted med lillebror, før han vågner eller hente storebror, når lillebror er vågen, hvad du tænker kan fungere bedst... Måske kan storebror hentes mellem kl. 15-16, som det passer ind, og lillebror kan så få sin powernap, når I kommer hjem, hvilket også vil give dig mulighed for at være lidt sammen med storebror alene. Som sagt vil powernappen sandsynligvis blive trappet helt ud på sigt...
Du kan også vælge lige nu at lade lillebror sove mere fleksibelt, fordi der højst sandsyligt vil ske ændringer i takt med at han bliver ældre, begynder med skemad osv. Så tiden arbejder også lidt for jer i den retning.. hvis det kan give lidt ro at vide det :)
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske