Svar: Gripe Water
12. december 2020
Alder:
2 mdr.
Kære Caroline
Tak for dit spørgsmål :)
Gripe Water kaldes på dansk også Kolikvand, og det anbefales ikke.
Gripe Water er et gammeldags middel, som tidligere indeholdt alkohol, og som havde ry for at give rolige og sovende børn. I starten af 90´erne fjernede man alkohol fra produktet, og det sælges, så vidt jeg ved, den dag i dag uden alkohol.
Det indeholder dog en række stoffer, som ikke anbefales til babyer f.eks.: Fennikel, ingefær, kamille, pebermynte - og derudover ofte også f.eks. dild og citronmelisse, - det afhænger lidt af det enkelte produkt.
Fødevarestyrelsen har i februar 2020 sendt en advarsel ud omkring brug af te til børn. Te kan indeholde plantegiftstoffer, som kan påvirke det lille barns lever. Det gælder f.eks. te som kamille, fennikel, mynte, grøn te, rooibos og specielle urteteer - og når det frarådes at give børn te med disse urter, så tænker jeg, at det ikke er nogen god idé at give barnet dråber eller mikstur, der indeholder samme urter...
Så nej - det vil være et no-go herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske